John_Kr Startet 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2017 (redigert) Har i dag en ICOM M-400BB (black box) i båten, sikkert veldig bra radio, men lite brukt. Blir vel at jeg bytter båt og så langt har jeg aldri brukt radioen til noe annet en å lytte på kanal 16 og lokalkanal. Denne gangen tenkte jeg på å kjøpe en håndholdt radio, jeg hadde en gang (har fortsatt) en Simrad HT50, bra radio, men batteriet er gåent. Søkte litt på nett og fant flere nye radioer med både GPS og distress knapp. Kjørte meg bort i tåka en gang og måtte bruke VHF'n til å finne frem, vips så var vi tom for strøm, skrekk og gru. Har dere noe erfaring med håndholdte radioer? Pris har ingen betydning, kjøper det som er brukbart. Takker for hjelpen. Redigert 25.Juli.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
PiperBill Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Veldig fornøyd med SH HX870E. Overaskende bra rekkevidde til håndholdt å være. Foreløpige bare brukt til signalsjekk og høre på værmelding fra kystradio. Jeg kjøpte ekstern mik/høyttaler til den så den står egentlig som fast montert nå Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
shaukaas Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Har en 9 år gammel Icom M-71, og denne fungerer like bra i dag som den dagen den var ny. Riktignok uten DSC, men Icom har kommet med nye bærbare modeller som har DSC. Rekkevidden er svært mye dårligere enn fastmontert, men er et suverent supplement! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Planen var å kutte ut fastmontering og bare ha håndholdt for å slippe montering og monteringskostnader. Jeg oppererer kun i yttre del av Trondheimsfjorden så forholdene burde være gode nok for hondholdt radio. Ca 10-15 km til Kopparen (senderen). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
shaukaas Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Er ikke så lokalkjent i ditt område, men her har du ihvertfall et kart som viser hvor Telenor kystradio har sine basestasjoner.https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=19EAWcSyNNRCiPKQ5x94Ix8__y4g&hl=en_US&usp=sharing Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Takk, Kopparen på kanal 27. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Tar frem denne tråden på nytt, slik det ser ut nå så har jeg to valg på håndholdt; Icom IC-M93D Standard Horizon HX870E Prisen er tilnærmet like. De har forskjellige finesser, det som kan være smart er at HX870E har muligheter til lading fra mobil batteripakke, det har ikke Icom'n. Oppfatter kanskje at Icom har bedre kvalitet, men kanskje tar jeg feil. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sunmar Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Har du sett på Lowrance link-2 (Simrad har samme modell med et annet navn)? Har en slik og testet den mot Florø radio fra Leksa (tydeligvis i ditt nærområde). Ikke noe problem med verken sending eller mottak. Kjøpte en 12v lader med docking stasjon fra e-bay (ca 600 NOK) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Så fin ut denne, er denne helt like SIMRAD? Jeg har en SIMRAD HD-50, men batteriet har tatt kvelden. Kjøper heller ny VHF radio en å bytte batteri. Det jeg likte med HX870E, var at du kunne lade med USB kabel (har USB uttak i båten), du kan også ta med deg en batteribank. I tillegg kunne du benytte USB kabelen til oppgradering av software, ser svært ofte at elektroniske duppeditter trenger oppgradering, oppfatter at det er eneste (tror jeg) denne som har det . Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sunmar Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Lowrance link-2 er den samme som Simrad hh36. Desverre ikke USB Port på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.