Jump to content

Håndholdt VHF med GPS og distress, erfaringer ...

John_Kr

Recommended Posts

Har i dag en ICOM M-400BB (black box) i båten, sikkert veldig bra radio, men lite brukt. Blir vel at jeg bytter båt og så langt har jeg aldri brukt radioen til noe annet en å lytte på kanal 16 og lokalkanal. Denne gangen tenkte jeg på å kjøpe en håndholdt radio, jeg hadde en gang (har fortsatt) en Simrad HT50, bra radio, men batteriet er gåent. Søkte litt på nett og fant flere nye radioer med både GPS og distress knapp. Kjørte meg bort i tåka en gang og måtte bruke VHF'n til å finne frem, vips så var vi tom for strøm, skrekk og gru.

Har dere noe erfaring med håndholdte radioer? Pris har ingen betydning, kjøper det som er brukbart.

Takker for hjelpen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Veldig fornøyd med SH HX870E. Overaskende bra rekkevidde til håndholdt å være. Foreløpige bare brukt til signalsjekk og  høre på værmelding fra kystradio. Jeg kjøpte ekstern mik/høyttaler til den så den står egentlig som fast montert nå

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

• 1 måned senere...

Tar frem denne tråden på nytt, slik det ser ut nå så har jeg to valg på håndholdt;

Icom IC-M93D

Standard Horizon HX870E

Prisen er tilnærmet like. De har forskjellige finesser, det som kan være smart er at HX870E har muligheter til lading fra mobil batteripakke, det har ikke Icom'n. Oppfatter kanskje at Icom har bedre kvalitet, men kanskje tar jeg feil.

Så fin ut denne, er denne helt like SIMRAD? Jeg har en SIMRAD HD-50, men batteriet har tatt kvelden. Kjøper heller ny VHF radio en å bytte batteri.

Det jeg likte med HX870E, var at du kunne lade med USB kabel (har USB uttak i båten), du kan også ta med deg en batteribank. I tillegg kunne du benytte USB kabelen til oppgradering av software, ser svært ofte at elektroniske duppeditter trenger oppgradering, oppfatter at det er eneste (tror jeg) denne som har det .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...