Jump to content

Enda en båtbrann


Klovn1

Recommended Posts

Jeg tror nok det er mye feilmontasje både av gassanlegg og varmeapparater i båter! Brangsjen virker jo heller ikke særlig seriøs! folk har jo ofte måtte gjøre om på instalasjoner som er gjort av forhandlere!  Etter min mening er kravene for enkle og forsikkringsselskapene er kun interessert i å tjene penger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev On 28.7.2017 at 10.15:

Jeg tror nok det er mye feilmontasje både av gassanlegg

På de to siste båtene jeg har eid ( 2015 og 2016 ) har gass slangene vært fra da båtene ble bygd, hhv 2007 og 2004. Dvs mange år på overtid. De som stod i Reginaen var gått ut på dato for 10 år siden. Denne båten har ligget på verftet hver vinter..

 

Vi har en autorisert gass installatør i havna vår. Han har tatt service og sertifisert anleggene i begge båtene. 

 

Propan er både giftig (fortrenger oksygen) og eksplosjonsfarlig. 

 

Åpenbart mangler bransjen innsikt i faren ved dette. 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Helt enig, men måtte nevne dette med propanslanger ?

 

Vi hadde en led spot som smelta i NordWesten vår. Produksjonsfeil i kretskortet. Den var skrudd i en skaibelagt finérplate med skumgummi og pålimt 40 mm divynicell. Litt energi der om det hadde tatt fyr....heldigvis slukket lyset slik at jeg tok den ut før den gjorde mer enn å smelte litt plast i spot huset

 

ref siste båtbrannen:  hvor mange sjekker regelmessig baugpropellen eller ankervinsjen?  Der går det mye strøm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 58 minutes ago:

 hvor mange sjekker regelmessig baugpropellen eller ankervinsjen?  Der går det mye strøm

 

Jeg er ny med baugpropell av året. Den har egen hovedbryter og er kun innkoblet mens jeg bruker den. Når jeg har lagt til, slår jeg den av samtidig som jeg stopper motoren. Med 95 kvadrat kabler fra en batteribank som kan gi 2000A CCA, tar jeg ingen sjanser selv om sikringen er på 250A.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:

Helt enig, men måtte nevne dette med propanslanger ?

 

Vi hadde en led spot som smelta i NordWesten vår. Produksjonsfeil i kretskortet. Den var skrudd i en skaibelagt finérplate med skumgummi og pålimt 40 mm divynicell. Litt energi der om det hadde tatt fyr....heldigvis slukket lyset slik at jeg tok den ut før den gjorde mer enn å smelte litt plast i spot huset

 

ref siste båtbrannen:  hvor mange sjekker regelmessig baugpropellen eller ankervinsjen?  Der går det mye strøm

 

Samme som Lars H. Slår av hovedbryter strakts ankervinsj har fått ankeret opp på plass.

Er usikker på hva en bør sjekke.. tenker du koblinger, kabler ?

men som strømløst er det vel ufarlig, DVs alt etter hovedbryter..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

De fleste av båtbrannene i det siste har vel startet under fart.

 

Trustere brukes bare sekunder og om bruk av disse skal kunne starte branner må det foreligge alvorlige materiell eller installasjonsfeil, kan nesten ikke se for meg hvordan dette skulle være mulig med mindre en har LiPo batterier etc :)

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

-> Bitteliten;

 

Ikke under fart som de fleste av nye båtbrannene skjedde vil jeg formode så vi står igjen med manglende ettersyn eller "konstruksjons" alt komponentfeil / underdimensjonering. Dette er verdens enkleste teknologi. Ved eksempelvis bruk av rele/kontaktor og DC  skal den strømførende lederen kobles over alle 3 (4) kontakter i serie (Syes mellom) for å fordele gnistgap. (Redusere gnistdannelser).

 

Kontaktorer har normalt mye lavere bryte/slukkekapasitet ved bruk i DC anlegg enn ved bruk i AC anlegg. Viktig å sjekke spesifikasjoner,

 

Forøvrig er det lagt inn en tidsforsinkelse i enkelte truster styresystemer slik at en ikke skal få konflikt mellom skifte av retning. Går an å forigle uansett.

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Problemet med brann i el-ting er at det starter smått. F.eks bruker man ankervinsj og thruster når man går fra kai. Jeg ser stadig folk snu båten 180 grader i en sammenhengende aktivering av baugthruster. Har de litt tynne kabler eller dårlige koblinger blir det varmt. Varmen smelter noe, som igjen betyr at det er mindre isolasjon til neste gang. Når det er gjentatt nok ganger ligger plutselig noe av det som blir varmt inntil noe som kan begynne ulme. Når det har ulmet en stund tar det fyr, og innen det blir så stort at det er oppdaget har man kommet langt fra land (eller forlatt båten ved kai). Det hjelper lite å skru av strømmen når komponenten allerede er varm. Skal man unngå dette må man bruke roret til styring og thruster kun i korte støt når det blir for vanskelig å styre bare med ror.

 

Den samme problematikken kommer med folk som trekker båten ut av havn med ankervinsjen, gjerne i motvind. Det gir høy belastning på vinsjen og dertil mye strømtrekk og varme. For å avlaste vinsjen kan man bruke propellen til å trekke båten slik at vinsjen kun trekker kjetting og anker.

 

Det som må til for å unngå brann i el-anlegg er at folk ser over om noe er smeltet eller blir for varmt til å berøres under bruk. Gjør gjerne noen tester hvor du kjører el-utstyret litt hardere enn du pleier mens du gjør håndspåleggelse på utstyr, batteri og ledninger. Blir plast varmere enn du liker å holde i, er det fare på ferde.

 

Det er en grunn til at el-arbeider i bygninger krever fagfolk. Til og med ildsteder og pipe har folk lov til å montere selv. Mens innen elektrisitet får man ikke lov å røre noe uten fagbrev.

Link to post
pgm skrev 12 minutes ago:

Den samme problematikken kommer med folk som trekker båten ut av havn med ankervinsjen, gjerne i motvind. Det gir høy belastning på vinsjen og dertil mye strømtrekk og varme. For å avlaste vinsjen kan man bruke propellen til å trekke båten slik at vinsjen kun trekker kjetting og anker.

Vær litt forsiktig med det. Jeg skulle trekke båten ut med vinsjen (helt stille og flatt vann) med motoren i fri, trodde jeg. Etter noen meter bråstoppet motoren. Det viste seg at motoren faktisk sto i bakk, og jeg kjørte propellen rett inn i ankerkjettingen. Det gikk heldigvis bra, det var varmt i vannet og med maske og snorkel fikk jeg kjettingen løs. Jeg fikk heller ikke skade på propell eller aksling.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Heller ta pauser underveis så utstyret får slappet av. Man må ikke trekke opp alt i en bevegelse. 

 

Er også redd for bakking inn i blytau eller kjetting så det prøver jeg å unngå.

 

Ellers skikkelig ekkelt at det brenner i havna vår (leangbukta), ble litt stressa her! Huff, brann er kjipe greier. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
4 hours ago, Ida Marie III said:

Tror ikke det er så mange branner pga propan, denne over her var en EL. brann.. det er nok langt vanligere..

De fleste har respekt for Propan, 12 volt EL anlegg, er det de færreste som bekymrer seg for..

 

Enig. Regner det som meget sannsynlig at en god del av båtbrannene som oppstår under bruk har en el. relatert årsak. Mye slurv og ukyndige egenmekk på tunge DC forbrukere som thruster/ vinsjer, utvidede batteribanker etc.  Er sikringen på feil sted, blir det ved en kortslutning fort grilltid når 500-1000 Ah skal finne veien ut på kort tid.

 

4 hours ago, Key Freak said:

 

Er det en Fairline Squadron 52?

 

Ja :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post

Ikke glem alle de kjedelige og vanlige brannårsakene vi finner på land også da, 

sigarettglo i søppla

lading av nettbrett og mobiltelefon 

glemt stearinlys 

overdekking av varmeapparat 

gjenglemt kaffetrakter 

Ikke like spennende som underdimensjonerte kabler, lysbue i releer eller gamle propanslanger, men likevel skjer sånt på sjøen også

Link to post
Knurrbart skrev for 7 timer siden:

 

Bare fordi du er nyskjerrig? :rolleyes:

 

Nei, for å få fakta på bordet og mulig slå i hjel noen myter.

Er det ingen gassbranner, så er gassanlegg ikke så farlig som mange hevder, hvis de er  montert etter forskriften.

Ser nesten  daglig med og uten vind båter som bruker trøsteren mer enn det jeg greier på en hel sesong.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...