Jump to content

Volvo Penta KAD 44 - elektriske koblingsproblemer

Båtadvokaten

Recommended Posts

Et annet moment er er at motoren har en spesiell prosedyre etter at den er stoppet. Du skal vri nøkkelen til venstre for null posisjonen ellers vil motoren tappe batteriene.

Kjenner til den problemstillingen, ja. Ikke umulig at den har vært i funksjon i dette tilfellet. Det virker som ukyndig bruk er årsaken til det hele, fra den vinkel jeg ser det i alle fall.

"devils advocat"

Jeg har blitt kalt verre ting enn det ... :lol: Tar det som en hedersbetegnelse.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Om EVC er koplet til start eller forbruk, må vel være uvesentlig. Slik dette er ment brukt, må man forutse at batteriene uansett kan få svært lav spenning innenfor en tidshorisont på fem år(reklamasjonsfristen). Enheten må derfor ha innebygget tilstrekkelig spenningsbeskyttelse, og tåle slike forhold og allikevel være innenfor normal bruk. Produsent/leverandør kan etter min mening i dette tilfelle ikke løpe fra sitt ansvar (hvis ikke fem års fristen er ute).

Vedr. prisen, synes denne å være hinsides all fornuft. Jeg har selv fått ettermontert Volvos EC(gear/gass) til min Yanmar/Mercruiser installasjon. Vet derfor hvilket omfang det har å fjerne eksisterende og montere inn nytt. Beløpets størrelse kan derfor uansett ikke legges til grunn om selger skulle komme i ansvar her. Udugelighet hos kjøpers verksted er ikke selgers ansvar.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Må være noe i nærheten av udugelighet eller noe ja, fantastiskt høyt timebruk. Hadde en kar her med en kad44 som fikk problem med start. Etter noen timer feilsøking og innsending av edc`en visste det seg at han hadde hatt lyn-nedslag i båten, og at dette hadde tatt knekken på den. Tok ca 10timer å finne feilen, synst dette er et akseptabelt timeforbruk med tanke på at den aktuelle båten hadde en veldi amatørmessig instalasjon av motor, og et el. anlegg som ville skremt av samtlige her inne.

:crazy: uansett synes jeg at det er amatørmessig og koble slik at motor/styrings enheten ikke er sammenkoblet og har en mulighet til å tappes ut under drift....at motor enheten er selvforsørgene under drift er vel ganske logisk...at tidligre eier har visst om dette og handlet deretter vil jo ikke si at dette er riktig....spessielt ikke hvis dette ikke er informert ny eier.. da kunne jo ikke ny eier vite dette...en annen ting er jo den astronomiske regningen dette har medført..en ting er å feilsøke på et ulogisk ledningsnett,men det finnes jo grenser for hva man kan ta seg betalt for når man tydeligvis ikke har peiling.....men det er en diskusjon mellom kjøper og verksted synes jeg.. :discuss: har man problemer med noe man har kjøpt:kontakt SELGER!

Har ikke satt meg inn i hvor min EDC får sin "styre-strøm" i fra, har en KAD44. Imidlertid tok jeg opp med LA-SA om det faktum at man hadde koplet baugpropell og ankervinsj til forbruksbatteriene. Dette var gjort av båtprodusenten. Selv mener jeg at nevnte ekstrautstyr burde vært koplet til startbatteriet, da dette både gir høy strøm og at forbruket tross alt er lavt.

LA-SA svarer, som båtprodsenten tidligere hadde gjort ovenfor meg, at "VP foretrekker at startbatteriet KUN skal brukes til motoren, for å sikre at man alltid har nok strøm til start".

Det virker etter min mening da ganske meningsløst at elektronikken til motoren (EDC) skal være avhengig av en annen strømkilde for å kunne fungere. Og spesielt om denne strømkilde er et forbruksbatteri hvor man erfaringsmessig vet at kapapsiteten kan være heller dårlig.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg så i min installasjons- og brukermanual at Volvo foreskriver å kople systemet både til start og forbruk. Start er primær strømkilde og forbruk er reserve/back-up. Reserve vil overta dersom spenningen på startbatteriene synker med 2 volt under reservebatterienes spenning. Feilkode vil framkomme på display, og lyssignal gis på styreenheten. ( kanskje ikke helt nøyaktig gjengitt).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Har lest litt i denne linken og det forundrer meg veldig hvis KAD`n må ha et ekstra batteri for å drive styringselektronikken. Hvis den skulle hatt en ekstra spenningskilde så burde det vært et helt separat batteri, kun for EDC driften. Dette burde vært koblet slik at det får lading fra motorens generator, men ikke vil virke som startbatteri. Dette burde være en del av "installasjonspakken" fra produsent og "EDC batteriet" burde da fulgt med motor. Støy kan være et problem som produsentene prøver å unngå ved å bruke en annen spenningeskilde enn startbatteriet. Problemet som flere nevner over er at et forbruksbatteri vil ha en nedadgående kurve hva kapasitet gjelder. Dette vil til slutt føre til at en del elektronikk slutter å fungere. Motoren må jo være selvforsynt med batterikapasitet for "å drifte" seg selv :yesnod: Det burde kunne leveres elektronikk i dag som ikke er følsom for støy-altså må kunne tilkobles motorens eget startbatteri og fungere 100%. Støy rundt motor så tenker jeg spesielt støy fra starter, generator og drivlinje for kompressor. Dette er kun synsing fra min side i forhold til problemet, men etter å ha fulgt med litt her så er jeg veldig nyskjerrig på hva svaret blir m.h.t koblingsmåte for motoren og dens styring(er).

• 5 år senere...

Cummins har muligens noe av samme systemet?

Det er kun en tilførsel plusskabel til alt det elektriske + starterkabelen.

På tilførselkabelen står det en rød "WARNING" lapp:

For installation without a battery switch and with a battery or battery bank of less than 800CCA, connect this lead directly to the positiv terminal on the battery.

For installations with a battery switch or with a battery or battery bank in excess of 800CCA refer to Mercruiser service bulletin 2006-01

Prøvde å få tak i den service bulletinen av motorselger, men det er ikke enkelt.

Eneste jeg fikk vite når jeg sier at jeg har et Optima batteri med mer en 800CCA kapasitet, og gjerne vil ha den service bulletinen. Er at da må den kobles til eget forsyningsbatteri (f.eks forbruksbanken), ikke startbatteriet.

Grunnen er at hjernen da kan få spenningskutt i startøyeblikket, og vil kunne nøle litt i oppstarten. Denne nølingen er ikke noe en fysisk vil merke, men den har potensiale til å ødelegge hjernen.

Noen som kan forklare logikken i det? At om batteriet kan levere veldig mye startstrøm, så skal ikke hjernen kobles til samme batteri?

Er det pga at slike batterier dropper veldig i spenning når de leverer mye strøm? Trodde det var batterier med lav CCA som droppet mye i spenning når de ble hardt belastet. Noe som gjør at det som står på den "Warning" lappen litt ulogisk?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Så det å spørre om noe relatert i en tråd uansett hvor gammel den er mener du ikke er noe særlig?

Kan godt starte en helt ny tråd, så senere søking blir mer uoversiktelig.

Edit: Skal holde meg for god til å komme med personlige komentarer, som andre er flinke til her inne. Så siste ord i innlegget er fjernet.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...