Jump to content

Krabbefiske flere ganger på samme sted? Avstand mellom teiner?

Grønnskollingan

Recommended Posts

hvis man legger teine et sted og får mye krabbe der. Får man mer krabbe hvis vi legger teinene der igjen? Eller har jeg liksom fisket opp all krabben som er der? En ting til, er det smart å legge alle teinene nærme hverandre, kanskje 10-15m nærme hverandre. Eller får man alle krabbene i en teine og ikke noe i de andre?

Noen steder er det "krabbeskjær". Man kan lyse krabber der, plukke mye, og komme tilbake og hente mye dagen etterpå. 

Min erfaring er at det ikke går tomt for krabber så raskt. De er ganske mobile og kommer fort der det er mat. Om noe så samles det flere krabber da det "lukter" mattilgang konsekvent der teinene ligger. Jeg har sluppet ned teiner med 20-40 meters avstand, og da har det som regel vært en eller to som har fått mest krabber. (Dette er på Sørlandet på fjellgrunn.)

Profesjonelle fiskere har jeg sett legger krabbeteiner i kjede, med kanskje 15 meter mellom dem. 3-5 teiner i kjede. Men de kan legge dem så grunt de vil. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Setter alltid i lenker, 2 eller 3 teiner,  har omtrent like langt mellom teinene, som det er dypt, så slipper jeg og dra alle samtidlig. Noen steder er utømmelige, krabben er nok mere på vandring enn folk tror.

Har vært med en som drev krabbefiske endel, 16 teiner per lenke.

Husk, bli ikke grådig på agnet, rikelig mengde og ferskt liker de ☺

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Nå i disse makrelltider så er det bare å egne med makrell. Jeg hadde best resultat med makrell der jeg hadde snittet skinnet på utsiden. (Sikkert fordi det "luktet" mer. )

Var bare å finne stimen og hive ut en kastepilk på 60 gram med 4-5 makrellfluer i oppheng. Dro opp så mye makrell jeg ville ha. Makrellen kan fryses i passende agn-klyser. Deretter ta med seg frossen agnklyse ut og sette i teinene. Når den tiner så slipper den ut gradvis mer og mer "lukt".

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Oj, det var bra fangst på en teine ja. Ikke dagligdags der jeg fisker krabbe selv om rekorden jeg opplevde for noen siden var hele 19 krabber på en av de 5 teinene jeg brukte da.

Men skulle ikke den minste ringen i fluktåpningen (på baksiden til venstre på teina) vært fjernet?

Helge skrev 49 minutes ago:

Oj, det var bra fangst på en teine ja. Ikke dagligdags der jeg fisker krabbe selv om rekorden jeg opplevde for noen siden var hele 19 krabber på en av de 5 teinene jeg brukte da.

Men skulle ikke den minste ringen i fluktåpningen (på baksiden til venstre på teina) vært fjernet?

Det har du sikkert rett i, teinen var ny av sesongen. (forglemmelse)

Den dagen satte vi kun én teine, for å ikke få for mange krabber, det ble et luksusproblem i sommer.

Jeg er ikke helt sikker på søknadsprosessen der selv. Synes personlig at hele opplegget er ganske tungvint for f.eks. ungdommer som deg som ønsker å tjene noen kroner på fangsten.

Du kan ta kontakt med Rogaland fiskesalgslag og høre med dem. 

Gi gjerne en tilbakemelding her på hva de sier. Litt interessant å se om det er vanskelig å få til for ungdommer med sunne holdninger :)

Det varierer nok fra sted til sted, men jeg regner med at lokale fiskerlag er interessert i at ungdom skal bli med. Det er morgendagens fiskere. Hør med ditt lokale fiskemottak.

Du kan registrere deg som privatperson for salg av fangst. Da kan du selge for inntil 50000,- per år. 

Ellers er det nok ingen som reagerer på om du selger litt av fangsten til venner og kjente. Altså ikke åpent salg, men som overskudd av fangst for eget bruk. Det er ikke kaisalg.

Du er egentlig pliktig til å registrere deg og selge fisken hos ditt lokale mottak, men her jeg bor ville det ikke fungert. Det er alt for dyrt og tidkrevende å kjøre til et mottak og levere 1-4 fisk om gangen. Samme med krabber. Noen ganger er det kanskje 60 makrell, andre ganger 1 torsk eller 3.

Slik jeg ser det: Mitt fiske utgjør ingen trussel for fiskemottaket eller fiskerne. Jeg tar ikke opp store mengder fisk/ krabber. Noen ganger har jeg fått mye, og da gir jeg det bort. Om jeg hadde solgt det for å dekke mine egne kostnader så ville ikke det ødelagt for salg av fisk i butikken, snarere motsatt.

Vi snakker da om liten omsetning. Så om du omsetter for inntil 1000 kr per venn/ familie som kjøper per år, så hadde ikke jeg registrert meg. Formålet er da å dekke egne kostnader til bensin, båthold og fiskeutstyr. Ikke å tjene penger til livets opphold.

Samtidig har du noen andre å forholde deg til: skattevesenet. Mitt inntrykk er at de sier at ved omsetning under 50000,- per 12 mnd så er du å regne som hobby-utfører. Det gjør at du ikke trenger å oppgi dette på selvangivelsen. Her har jeg inntrykk at forskjellige saksbehandlere tenker forskjellig. En voksen venninne av meg hadde hobby som omsatte for ca 70000,- år, og det mente lokalt skattekontor skulle regnes som hobby og ikke skattes.

Redigert av Grand Banks jr
Tallfeil rettet :-) (see edit history)

Fiskeridirektoratet kan vel gi svar på det meste. Det burde egentlig være lett for en ungdom og få tillatelse til kaisalg, sannsynligheten for store summer og at det ødelegger for fiskere eller motak er jo veldig liten. 

Må vel minst ha ett personnummer og ha fartøy i minimum småbåtregisteret (200 kr i året?)

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Salg-og-utfoersel/Salg-av-fangst

Tungvint og gjøre alt etter boka....

Selv så gjorde jeg det ikke etter boka for 10 - 15 år siden.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Knut Idsøe Lie: Du er pr. definisjon et barn som ønsker å tjene noen kroner. Derfor synes jeg du skal selge til venner, venners venner og slikt og ha glede av det. Så kan du undersøke selvsagt dette med lokale fiskarlag fremgangsmåter for videre drift av fiskeriene dine.

Og til disse som selvsagt surmuler om mitt innlegg her, for de kommer garantert: jeg er imot all form for svart arbeid og det som ellers er mulig å lure seg unna.

M/S AIOLOS skrev 6 minutes ago:

Knut Idsøe Lie: Du er pr. definisjon et barn som ønsker å tjene noen kroner. Derfor synes jeg du skal selge til venner, venners venner og slikt og ha glede av det. Så kan du undersøke selvsagt dette med lokale fiskarlag fremgangsmåter for videre drift av fiskeriene dine.

Og til disse som selvsagt surmuler om mitt innlegg her, for de kommer garantert: jeg er imot all form for svart arbeid og det som ellers er mulig å lure seg unna.

Tenkte faktisk og skrive omtrent det samme. Men var redd for og oppmuntre til 'svart' salg, og at det kunne føre til totalt kaos hos den politiske korrekte befolkningen... ?

Jeg er også mot svart arbeid og undersøker at feks entreprenører og andre jeg leier inn jobber hvitt. Men et barn (per definisjon i loven) som finansierer sin hobby med salg til venner og venners venner regner jeg ikke som svart arbeid.

Nå bor jeg bare på en liten øy i Rogaland så tror ikke akkurat at politiet kommer og tar meg om jeg selger litt krabbe? Har bare oppe et skilt der det står krabbe og et skilt under der det står "på lager" og "utsolgt". Har solgt krabbe i fjord og men ingen har sagt noe om at det er ulovlig.

Ønsker ikke å framstå som en som skal problematisere det at ungdom selger krabbe uten løyve/dispensasjon. Hadde det vært opp til meg så hadde det det aldri vært et tema engang. Synes likevel at man bør følge gjeldende regelverk, selv om jeg synes regelverket er ganske firkanta.

Man trenger ikke gå lenger tilbake enn i fjor for å finne eksempel der noen 12-åringer ble oppringt av Fiskeridirektoratet og ble fortalt at krabbesalget deres var ulovlig.

https://www.aftenposten.no/okonomi/12-aringene-ville-selge-krabbe-Sa-ringte-Fiskeridirektoratet-600085b.html )

Tenker derfor det er bedre å oppfordre ungdommen her til å ta kontakt med lokalt fiskesalgslag og gjøre ting på den "rette" måten, nettopp for å unngå å havne i samme situasjon som de stakkars 12-åringene.

Jeg regner med at det er en smal sak å ordne gjennom lokalt fiskesalgslag. Det bør det hvertfall være. Ungdom med sunne holdninger og interesser trenger vi..

Knut Idsø Lie skrev On 29.7.2017 at 22.41:

Det er grunnen til at jeg selger krabben :lol: har du noen tips om hvor og hvor dypt du setter teinene luckyfalls? Sandbunn eller hard bunn?

Jeg forsøker å finne bunn på ca. 25m, men noen ganger blir det nok noe grunnere.

Jeg har satt teiner i skjærgården utenfor Brekkestø, og da gjerne i havgapet. Tipper det er steinbunn/berg der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...