Grand Banks jr
Det varierer nok fra sted til sted, men jeg regner med at lokale fiskerlag er interessert i at ungdom skal bli med. Det er morgendagens fiskere. Hør med ditt lokale fiskemottak.
Du kan registrere deg som privatperson for salg av fangst. Da kan du selge for inntil 50000,- per år.
Ellers er det nok ingen som reagerer på om du selger litt av fangsten til venner og kjente. Altså ikke åpent salg, men som overskudd av fangst for eget bruk. Det er ikke kaisalg.
Du er egentlig pliktig til å registrere deg og selge fisken hos ditt lokale mottak, men her jeg bor ville det ikke fungert. Det er alt for dyrt og tidkrevende å kjøre til et mottak og levere 1-4 fisk om gangen. Samme med krabber. Noen ganger er det kanskje 60 makrell, andre ganger 1 torsk eller 3.
Slik jeg ser det: Mitt fiske utgjør ingen trussel for fiskemottaket eller fiskerne. Jeg tar ikke opp store mengder fisk/ krabber. Noen ganger har jeg fått mye, og da gir jeg det bort. Om jeg hadde solgt det for å dekke mine egne kostnader så ville ikke det ødelagt for salg av fisk i butikken, snarere motsatt.
Vi snakker da om liten omsetning. Så om du omsetter for inntil 1000 kr per venn/ familie som kjøper per år, så hadde ikke jeg registrert meg. Formålet er da å dekke egne kostnader til bensin, båthold og fiskeutstyr. Ikke å tjene penger til livets opphold.
Samtidig har du noen andre å forholde deg til: skattevesenet. Mitt inntrykk er at de sier at ved omsetning under 50000,- per 12 mnd så er du å regne som hobby-utfører. Det gjør at du ikke trenger å oppgi dette på selvangivelsen. Her har jeg inntrykk at forskjellige saksbehandlere tenker forskjellig. En voksen venninne av meg hadde hobby som omsatte for ca 70000,- år, og det mente lokalt skattekontor skulle regnes som hobby og ikke skattes.