Jump to content

Skal kjøpe Bowrider. Men Kva for ein?


FirstFullFart

Recommended Posts

 

*Dette er ein ny versjon av eit nyleg innlegg. Det opprinnelege innlegget hadde ein kritisk skriveleif, men eg fekk ikkje redigert eller sletta det, så difor ny post .

Eg har bestemt meg for å invistere i noko nyare og mindre arbeidskrevjande enn det prosjektet eg held på med i dag. Det vert ikkje  kjøp før ut på hausten, så eg tenkte å opparbeide meg litt grunnlag for valget her inne først.
Som tittelen seier har eg allereide bestemt meg for at det må å verte ein bowrider.
Sittegruppe i staden for cabin/lugar plass. 

Bruken varierer mellom små fisketurar, lett fjordcrusing, vannsport og dagsturar til øyane lenger ut i havet (reisetid på ca 60 minutt i marsjfart på 25 knp). Båten vert liggande i naust om vinteren og elles når den ikkje er i bruk og småbåthamn dei periodane eg brukar den mest. Tenkjer å lage meg eit godt båtopptrekk slik at det vert lett å sjøsette båten sjølv berre for ein dag. Lengde er må vere mellom 17 og 19 fot.
Eg er ikkje låst til noko båtmerke.
Viktige faktorar er:
- Innanbords/utanbords motor.
Eg les at dei fleste no svergar til Utanbords 4T motor. Det kan fungere for meg, men eg må seie at eg synest båtane i denne storleiken er vesentleg mykje finare med innanbords. Samstundes vert eg skremd over alle utgiftene som kan gøyme seg i eit hekkagregat. Det virkar som mange har problem med dette. Bør eg heller velge aksling? Finnes det aksling på så små båtar? Fungerer det like bra til vannsport?
- Motorstorleik/økonomi
Eg ser innanbords Mercrusier på 135 -160 er vanleg på "amerikanarane".  Ligg òg nokre annonser på finn no med 19 fotar og 90 utanbors...? Litt i minste laget?
- Sjøegenskaper.
Ynskjer sjølvsagt best mogeleg oppførsel på sjøen, men Ingen dealbraker om båten treng litt tilvenning.
- Vedlikeholdsbehov
Båten står som sagt i  naust med tilgang på vatn. Spyling av skrog og motor vert enkel rutine.  Eg har og høve til å løfte ut innanbordsmotor og få den relativt lett på henger for transport til merkeverkstad dersom det trengst. Likeeins med utanbords, for så vidt.- MotorstøyHar prøvd 4-takt 100HK. Det var veldig OK å køyre med. Har prøvd 2 takt og. Det gjekk fint, men var litt meir plagsomt. Korleis vil ein innanbords vere i samanlikning?
Pris: Tja, plus minus 100 000....
Eg tenkjer heilt klart mest på innanbords-  kontra utanbords motor...
Del gjerne erfaringar. 

Link to post

Utvalget av bowridere på 17-19 fot med innebordsmotor til rundt 100.000 er vel svært begrenset, muligens til noen brukte amerikanere med en del år på baken?

 

Jeg tror jeg ville brukt søkemotoren på finn og legge inn de foretrukne parametere og se hva du får opp. Velg deretter ut noen av de som måtte komme opp, se på de og prøvekjør og ta det derfra. Her er det mange meninger, ja både om mangt og meget, men å finne noe entydig "riktig" svar må du ikke forvente og til slutt er det jo opp til deg selv.

 

For egen del ville jeg aldri ha vurdert en innenbordsmotor på denne type båt/størrelse, langt mere komplisert konstruksjon og ting og tang som kan gå galt.

 

Forøvrig er valget av en bowrider meget fornuftig etter mitt syn, har det selv, da det gir vesentlig bedre skjerming enn en åpen båt/skjærgårdsjeep (som jeg har hatt mange av) og langt mere fleksibe enn en båt med dekk forut. Egentlig merkelig at det har tatt så langt tid før markedet her i landet har fått øynene opp for et konsept som har vært helt vanlig i f.eks USA i mange tiår.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Bowrider er et klokt valg.:thumbsup:

Her sitter alle beskyttet, i motsetning til jeep.

Påhenger er vanligvis et bedre valg enn innenbords, totalt sett i denne størrelsen.

 

Ved anskaffelse av en slik kapitalvare bør du ta med slike faktorer som:

Bruktverdi ved salg.

Avstand til nærmeste merkeverksted motor.

Egne preferanser vedrørende design og funksjon

Yamarin/ Yamaha var vel tidlig ute med funksjonelle og stilige bowridere.:thumbsup:

Link to post

Bowrider er det Amerikanerne som kan. Og da sjølvsagt med innenbords motor som en slik båt skal ha. Hvilekt merke den skal ha er strengt tatt ikkje så kritisk da de er bunnsolid trygge kjøreegenskaper alle sammen og mykje likt. Men klart noen små detaljer er det alltid og noen er bedre egnet på en innsjø enn på sjø. Å rangere fra best til mindre bra vil eg ikkje begi meg inn på her men bayliner ligger et stykke ned på den lista. 

Mange fåes med Volvo penta som er å foretrekke da det er mindre leamikk. 3 literen er forsåvidt stor nok mang en aktivitet iallefall på 17 fotere men den støyer en god del og v6 på 4.3 vil alltid være å foretrekke både mht støy fart og krefter. Og hvis du attpåtil finner en med duoprop og evt  waketårn :thumbsup:

et eksempel på en riktig bowrider.     https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100732325

 

Og om de store utgiftene som visst skal gjøyme seg i et hekkaggregat er også sjølvsagt bare tull og vas og kommer fra folk som syntes alt er dyrt eller rett og slett har blitt lurt og gjort svært dårlige valg men ikkje vil innrømme det. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Når trådstarter eksplisitt presiserer at båtlengden må være mellom 17 og 19 fot så tror jeg det kan indikere at 21 fot er i overkant. At du ikke tar deg bryet med å lese hva folk skriver er ditt problem og ingen grunn til å gjøre det til også andres. Fint om du spyr overbord!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

 

Om budsjettet ligger rundt 100' så vil min anbefaling være f.eks. Yamarin 5220 (53BR) eller tilsvarende i andre merker.

Min 5220 kjøpte jeg i fjor høst for 120' og er en 2005 modell med Yamaha F100DETL.

Båten er trygg og god i sjøen, og har et bra fartspotensiale. Jeg klarer 32knop med 4+4 barn og voksne + oppakning.

Bred og stødig å fiske fra.

Om man høyner budsjettet en del kan du komme opp på tilsvarende årsmodell av 19 foteren som heter 5820 (58BR).

Husk at du normalt får større plass inni båten med utenbordsmotor kontra innenbords, og det har litt å si om valget faller på en 17 foter.

Støynivået oppleves ikke som noe problem med F100.

Link to post

Takk for innspel. 
Eg fokuserer vidare på innanbords med hekkagregat vs utanbordsmotor. Det er der "hunden" er gravd ned :-)

Eg ser heilt klart fordelane med utanbords motor. 
Samstundes har eg ein djevel på skuldra som ikkje gjev seg på innanbords. 
Så, oppføgings-spørmålet vert då om vedlikehald og reparasjon av innanbordsmotor og hekkagregat.
Eg har som sagt naust til denne båten og kan kan fint lage meg til løftebjelke, og taljer. Båten står i krybbe/hengar så tilgang på drev og underside er ingen problem. Kan eg gjere det meste sjølv? Eg er ingen mekanikar, heller ein praktikar, og evner å sette meg inn i saker og ting. 
Vil normalt, årleg vedlikehald og utbetring av "vanlege" problem (eg veit ikkje heilt kva det er, men ser føre meg at skrog-gjennomføring er ein gjengangar) la seg gjere av ein stk glad amatør med standard verktøykasse? 
Eller snakkar vi spesialutstyr, ingeniørinsikt, skjeldne deler og tusenvis av arbeidstimar? 

(pluss -minus 100 000 kan fint bety 120 000. )
 

 

Redigert av FirstFullFart (see edit history)
Link to post

Jeg har en ett år gammel 18 fots bowrider, type Amerikansk med 135 hk Mercruser (MPI)  innenbordsmotor. Antar at vedlikeholdskostnadene på denne er dobbelt så høye kontra en med motoren montert på hekken. Slike Amerikanske småbåter er rimelig flate i bunnen og slår en god det når det er humpete føre. Men båten er fin, behagelige stoler å sitte i , finfin solseng over motoren. Bensinforbruket er ikke spesielt høyt, antar en 22-25 l pr time når farten er rundt 25 knop. Amerikanske småbåter er og blir  godværsbåter. Skulle jeg hatt en båt for fiske ville jeg valgt en annen. 

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

bowrideren er nok en amerikansk oppfinnelse, men vil påstå at skandinaviske og finske produsenter har gjørt de straks mer brukbare for nordiske forhold . 

Jeg ville nok gått for utenbords , det er mest fordi det er det jeg er vant til, samt at utvalget er større og jeg vil gå ut fra at det er lettere å selge etterpå...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du vil nok fint klare det meste av vedlikehold og reparasjoner om du i utgangspunktet er vant med å skru på mekaniske/elektriske ting.

Innenbords betyr ofte litt mer knot for å komme til, både i motor rom samt styring og den slags, men fult gjennomførbart.

Velger du innenbords så er det kanskje viktig å tenke tilgang på motordeler og komponenter, og derfor gå for en båt med en kurant motor og drev, da dette kan variere.

Utenbords er stort sett kurant på alt som selges i Norge.

Det viktigste er vel å finne rette båten for den bruken du har, eller ser for deg at du skal ha.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...