Jump to content

Cabincruiser for 2 voksne og 2 små barn?

Fekke01

Recommended Posts

Hei alle sammen. Er nybegynner på forumet, samt båtkjøp. Tenker å kjøpe en cabincruiser til bruk både dagsturer og lengre turer. Sengeplass til 2 voksne og 2 barn (3 og 6). Min far hadde en Joda 7900, så tenker at den ikke bør være mindre enn den (26 fot).

Budsjett er ca kr 300 tusen. Bør ha en marsjfart på rundt 20 knop, helst diesel (uten at jeg egentlig har så mye greie på d. Bare lest at er mer solid en bensinmotorer, samt bruker mindre, mindre brannfarlig.. Og kanskje mer lettsolgt?) Jeg er ingen mekaniker, så må sette bort alt dette med service og reparasjoner.

Har saumfart finn, samt lest masse på dette forumet. Mange gode råd og innspill her.

Sett meg ut Scand Tropic, nor Dan. Synes Tropic ser kjempefin ut. Men hva med amerikansk? Wellcraft 260, Sea Ray 240, Bayliner 2655? Ulempen her er byssa nede i kabinen. Det liker ikke mor, selv om egentlig ett fett for meg. I tillegg er jo disse stort sett med bensin. Men er dette bra båter for en litt billigere penge? Vil ikke ha for gammelt heller, noe det fort kan bli med norske båter til det budsjettet jeg har.

Skal se på denne, men noe å gå på pris håper jeg

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99128452&fks=99128452

Googlet motoren denne har. VP kad42. Fant da raskt på dette forumet at dette er en motor en må styre unna.. Ikke lett dette, men moro.  Ser forresten at tidligere modeller av Tropic har førerplassen i midten av båten. Litt uoriginalt, men kanskje bare en vanesak.

Denne ser jo ikke verst ut

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100356237&fks=100356237

Redigert av Fekke01 (see edit history)
11 hours ago, Fekke01 said:

Googlet motoren denne har. VP kad42. Fant da raskt på dette forumet at dette er en motor en må styre unna..

Kad 42 er neppe noe å være redd for. De som sviver og går i dag, har nok gått klar av de problemene som fulgte denne maskinen. Det er nok viktigere uansett motor å prøve å finne ut av om motoren har blitt godt tatt bare på.

Takk for svar. Vurderte faktisk Askeladden 705 i starten av kjøpsprosessen, men tenkte den ble litt liten. Så valgte å "gønne på" litt 27-28 fot når en først skal på tur..

Prøvekjørte en Scan Tropic i kveld. Gikk veldig fint og så ut som båten var godt holdt. Noen som vet om veldig stor forskjell på  Volvo Penta kad42 og VP AD41? Vi blir jo stort sett to voksne, 2 barn med tilhørende bagasje..

Men skal ta en titt på et par amerikanere og, for å sammenlikne.

Kvalitet på amerikanske båter er omtrent som norske. Samme motorer og utstyr. Forskjellen er at det er litt enklere med mindre treverk og fine detaljer. Har selv lyst på amerikansk neste gang pga value for money. Bayliner 275, 2855,285 vil være ideel, men kanskje noe over budsjett.

om dere skal kjøre et stykke blir det et bra bensinbudsjett på så store båter..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

glalaks skrev for 2 timer siden:

Kvalitet på amerikanske båter er omtrent som norske. Samme motorer og utstyr. Forskjellen er at det er litt enklere med mindre treverk og fine detaljer. Har selv lyst på amerikansk neste gang pga value for money. Bayliner 275, 2855,285 vil være ideel, men kanskje noe over budsjett.

om dere skal kjøre et stykke blir det et bra bensinbudsjett på så store båter..

Ja, skal være sikkert og visst. Bensinpris og forbruk er jo av en annen verden.. Synd, da en går glipp av utrolig mange aktuelle båter dersom en har bestemt seg for diesel.

Bor i Vestfold, så skjærgården er jo her. Men satser på turer ned Telemarkskysten, samt Østfold- Strømstad, Koster o.l. Har og sett på 285/2855, frister.. Og Sea Ray 270. MYE båt for pengene. Flere av disse rundt 300 tusen. Men sort sett med bensin da. Men er mange skeptikere her ute mtp amerikansk. Lekkasjer, billig løsninger m.m.  Men vi får se hva tiden fra sommeren har å tilby. Kan vel gjøre gode kjøp, selv om det er delte meninger på det og.. 

En ting som er verdt å ta med i bakhodet når man diskuterer bensin vs. diesel er rett og slett prisforskjellen ved kjøp. Sitter litt å vurderer å bytte fra snekke til omtrent samme type båter som det trådstarter ser på til våren og det er en ting som begynner å bli blendende åpenbart: Tilsvarende båter med bensin og diesel så er enten dieselbåten ca 100k dyrere om de er ca like gamle, eller ca 10 år eldre om der er ca like dyre.

Hvis man skal sammenligne likt for likt (tilsvarende båter som er ca like gamle) så begynner bensin å høres veldig fornuftig ut. Man kommer seg langt avgårde med bensin for 100.000.....

I tillegg så er deler til bensinmotorer ofte langt billigere enn til dieselmotorer. Verdt å ha i bakhodet hvis man ikke kjøper splitter nytt. På den andre siden så lever sjeldent eksosalbuer/risere på US. bensin-seksere og -åttere sjeldent mye mer enn 10 år, men på den andre siden så er de ganske billige og ikke særlig stress å bytte selv.

Enda en ting som er verdt å huske på er at om man går for en nyere bensinbåt i stedet for en eldre dieselbåt til samme pris, så er det jo ikke bare motoren som er nyere. Alle andre tekniske installasjoner er også nyere med der tilhørende lavere sjanse for at noe går galt.

Konklusjonen min (og det er min konklusjon, du kan jo selvsagt komme frem til det motsatte :cheers: ) er at såfremt alternativet til bensinbåten ikke er en mindre dieselbåt som er ca like gammel, så vil det sannsynligvis lønne seg både rent frustrasjonsmessig (kjedelig å miste feriedager til skruing) og sannsynligvis også økonomisk å kjøpe en bensinbåt i stedet for ett rundt 10 år eldre eksemplar av samme båten med dieselmotor.

Men klart, kjører man mye og langt, og kanskje også finner en dieselbåt der mye av det tekniske (plottere, kokeaparat, kjøleskap, etc.) allerede er byttet, så kan dieselbåten lønne seg allikevel. :smiley:

Jaggu ikke lett disse herran båtgreian! :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Siden du skriver at du ikke er mekaniker, og skal sette bort alt, så er mitt tips at du på et tidlig stadie finner en mekaniker/verksted i nerheten som du får tillit til. 

Be de om råd. Få et overslag på forvente vedlikeholds-utgifter på de båtene du er interessert i. 

Ta de med når du skal inspisere båter. Ja, det koster noen kroner, men tror det sparer deg for mye utgifter og frustrasjonen i din fremtid som båteiere. 

Lykke til. ?

13 minutes ago, Scand Baltic said:

Men for at regnestykket skal gå opp i praksis må du ta de 100 000 å sette inn på en bensinkonto. 

Hvis ikke vil det svi hver gang du tanker til 17 kroner literen alikevel. 

Vanskelig å tenke på alt du sparte da. 

Men selvfølgelig har jo dette som nevnt over mye å si med bruksmønsteret ditt. 

Det er sant, men det er også bare en del av det jeg skrev. Som regel så er det jo ikke to like gamle båter men med en prisforskjell på 100k man står å prøver å velge mellom, men to like dyre båter med kanskje 10 års aldersforskjell. Da blir spørsmålet om det lønner seg å velge deiselbåten med dens lavere forbruk, eller om det lønner seg å velge bensinbåten og dermed få en nyere båt med lavere risiko for problemer og utgifter med både motor og resten av det tekniske utstyret ombord.

Dieselmotorer er i utgangspunktet mer driftssikre enn bensinmotorer. Men når man sammenligner en 10 år gammel bensinmotor med en 20 år gammel dieselmotor så er det kanskje ikke nødvendigvis sant lengre. Det er og verdt å huske på at deler til en bensinmotor ofte er betydelig billigere enn deler til en dieselmotor. I tillegg til at bensinmotorene ikke har turbo og intercooler, deler som fort er svindyre om man får problemer med dem.

Bensin eller diesel er ikke ett lett spørsmål å finne ett svar på. Det er definitivt både fordeler og ulemper med begge to. Jo flere nautiske mil man tilbakelegger i sesongen, spesielt i marsjfart, jo mer fornuftig er dieselmotoren. Men å finne ut hvor grensen går mellom når det lønner seg med det ene eller det andre er det vel ingen som har funnet ut av ennå.... :cheers:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har lest den testen ett par ganger. Det mest interesante synes jeg var hvor mye billigere D6´en gikk enn KADén. Den forskjellen var mye større enn det jeg ville ha tippet på forhånd. 

Sikkert dumt av meg å blande meg inn i denne debatten, da vi har hatt båt med bensinmotor siden år 2000..... Båten har singelinstallasjon og er snaue 30 fot. Drivstoffkostnaden utgjør en forsvinnende liten del av båtholdet. Årlige vedlikeholdskostnader til denne V8 bensin er omtrent det samme som 2 røde kartonger på AS Vinmonopolet. Og skulle den si takk for seg, koster en ny byttemotor omtrent det samme som en VP turbo. Har valgt bensin helt bevisst. Dog vil jeg ikke ha bensin ved dobbelinstallasjon, og større båt.

Sikkert like dumt å uttale seg om amerikanske båter, siden vi også har hatt det siden 2005. Men kan nevne at vi godt kan ende opp med en ny amerikaner, og at båten har svært mange gode egenskaper, og noen dårlige. Omtrent akkurat som båter fra andre land.

Lykke til med jakten på båt!

Helt enig med Ben Sin om at drivstoffutgiften er en liten del av båtholdet. 

Men allikevel synes jeg det spiller en veldig stor rolle akkurat når jeg betaler for fulle tanker og kan ha spart 1500 - 2000 kroner ved å ikke tanke på de dyreste plassene. 

Med en ganske så normal økonomi spares det der det kan. 

Men nå har jeg aldri vært i en situasjon der det har stått mellom bensin og diesel da. 

Viktig for trådstarter er i første omgang å finne en båt som passer dem. 

Så begynne å se på detaljer. 

Uansett, lykke til. 

Et godt råd er å forsøke å finne en båt du har lyst på, ikke bare en du klarer deg med. Med andre ord: Kom trefotssyken i forkjøpet og kjøp litt større båt enn du egentlig har tenkt deg. To små barn blir raskt større og behøver mer plass. En større båt vil generelt føles tryggere i dårlig vær, noe som kan ha betydning for fruen i huset. Det koster penger å bytte båt. Det er lønnsomt å stå over ett båtbytte.

Når det gjelder bensin kontra diesel så er dette et interessant og artig spørsmål. Svaret må alltid bli at det er den som skal ha og bruke båten som må vurdere hva som er viktigst. Kjøper man en båt man vet man kommer til å ha i 10-15 år, man har tilgang på bensinpumpe slik at man ikke trenger å slepe på kanner, og man ikke skal bruke båten helt ekstremt mange timer i året, ja da kan bensin være svært interessant etter min mening. Mange båter vil passe mye bedre med bensin eller diesel, men pga pumpeprisene og annen- (eller tredje- eller fjerde-) håndsmarkedet foretrekker diesel så til de grader at det nesten er som man skjemmes når man sier at man kan tenke seg bensinmotor. For deg vil diesel sikkert være et trygt og riktig valg, men forskjellen i brennstoffkostnad per år er totalt ubetydelig sammenlignet med alt annet som koster med å ha båt.

Husk at båt er kompromiss. Skal du ha sjøegenskaper og fart, må du betale i form av dårligere plass. Skal du ha store familieegenskaper koster dette fart og/eller sjøegenskaper. Skal du ha alt, må du betale mye mer enn 300 000 kr.

Angående KAD42 så skal du ikke være redd. Skal man tro alt som står på alle forum av advarsler, er det en mekanisk sensasjon hver gang man lykkes med å starte en motor, enten det er en D3, D4, D6, KAD eller gud forby en Mercruiser. Alle har dem jo feil, men den største feilen som kan ramme en motor er uten unntak eieren. Velger man å unngå alt som heter vedlikehold og stell så får man en problemmotor. Da har man vært "uheldig". Hell rammer den som tar vare på maskinen.

Lykke til!

largo skrev for 15 timer siden:

Et godt råd er å forsøke å finne en båt du har lyst på, ikke bare en du klarer deg med. Med andre ord: Kom trefotssyken i forkjøpet og kjøp litt større båt enn du egentlig har tenkt deg. To små barn blir raskt større og behøver mer plass. En større båt vil generelt føles tryggere i dårlig vær, noe som kan ha betydning for fruen i huset. Det koster penger å bytte båt. Det er lønnsomt å stå over ett båtbytte.

Når det gjelder bensin kontra diesel så er dette et interessant og artig spørsmål. Svaret må alltid bli at det er den som skal ha og bruke båten som må vurdere hva som er viktigst. Kjøper man en båt man vet man kommer til å ha i 10-15 år, man har tilgang på bensinpumpe slik at man ikke trenger å slepe på kanner, og man ikke skal bruke båten helt ekstremt mange timer i året, ja da kan bensin være svært interessant etter min mening. Mange båter vil passe mye bedre med bensin eller diesel, men pga pumpeprisene og annen- (eller tredje- eller fjerde-) håndsmarkedet foretrekker diesel så til de grader at det nesten er som man skjemmes når man sier at man kan tenke seg bensinmotor. For deg vil diesel sikkert være et trygt og riktig valg, men forskjellen i brennstoffkostnad per år er totalt ubetydelig sammenlignet med alt annet som koster med å ha båt.

Husk at båt er kompromiss. Skal du ha sjøegenskaper og fart, må du betale i form av dårligere plass. Skal du ha store familieegenskaper koster dette fart og/eller sjøegenskaper. Skal du ha alt, må du betale mye mer enn 300 000 kr.

Angående KAD42 så skal du ikke være redd. Skal man tro alt som står på alle forum av advarsler, er det en mekanisk sensasjon hver gang man lykkes med å starte en motor, enten det er en D3, D4, D6, KAD eller gud forby en Mercruiser. Alle har dem jo feil, men den største feilen som kan ramme en motor er uten unntak eieren. Velger man å unngå alt som heter vedlikehold og stell så får man en problemmotor. Da har man vært "uheldig". Hell rammer den som tar vare på maskinen.

Lykke til!

Mange kloke ord her. Enig largo det med str og 3 fot syken.. Tenker min 28 fot og har nok landet på diesel. Får ikke i pose og sekk for rundt 300 tusen og gresset er jo alltid grønnere. Men må stikke fingeren i jorda og søkekriterier på finn gjelder nå også 80- tallet. Tenker plass er viktigere enn fart, men forskjell på 10 og 20 knop. Trenger ikke gjøre over 30.. 

God sammenlikning d Kennet 81 gjør med pris/ årsmodell/ bensin og diesel. 

Nimbus 28, Skarpnes 9100 skal taes nærmere i øyesyn. Samt amerikanere med diesel (ikke så mange av de..)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...