Jump to content

Råd om valg av regattaseiler

Vindøyet

Recommended Posts

Jeg ønsker å ta steget opp fra Cruiser-klassen til regattaklassen. Eller "crossover" som også noen kaller det. DVs at den også skal være komfortabel til bruk på tur og ferie.

Her er noen nøkkeltall:

• Budsjett inntil 900 000.-
  • Nyere enn 2005 modell
  • Mellom 39 - 42 fot
  • Gennaker, spinnaker eller begge deler.
  • Dyp kjøl, helst bly.
  • 3 cabiner
  • Må kunne seiles singlehanded.

Båter jeg har sett på er:

• Elan 40
  • Hanse 400
  • Dufour 40 Perfomance
  • Bavaria 42 Match
  • Beneteau First 40,7

Jeg er ikke nybegynner når det gjelder seiling, men har ganske sikkert stort læringspotensiale med mer utfordrende båt.

Det jeg ønsker en diskusjon om er hvordan nevnte båter (+ andre aktuelle i målgruppen) er opp mot hverandre. Gjerne med argumenter for og i mot.

Tenker du delta i regatta, eller ønsker du bare en raskere båt? Skal du også ha fullt mannskap, eller mest shorthanded? Dyrt å hevde seg i 40ft klassene, men det er jo en kjekk størrelse for turbruk. På KNS sine sider kan du finne resultater for Færdern de siste årene, og du få en pekepinn på hvilke båter som typisk gjør det godt. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Først og fremst så er 40.7 en stor entypeklasse, hvis du er ute etter dét, så diskvalifiser vel de andre. Ellers en fin båt, minus for buede sofaer i salong. Dessuten sikkert mye rimelig seil og utstyr i omløp, pga. utbredelse og klasse.

Match 42 - her MÅ feilkonstruert kjølinnfesting være utbedret skikkelig. Tror det er gjort på de fleste norske. Ludvig Daae har herjet rundt på regattabanene i mange år i en sånn. 

Hanse er vel egentlig ikke noen "crossover" i mine øyne?

Elan 40, den norske importøren seiler aktiv regatta i en av disse, og leverer mye feedback tilbake til verftet.

Dufor - tror jeg er fine båter, men kjenner lite til dem. 

Personlig synes jeg veldig mange ting som gjør båten fin å seile i regatta også gjør den fin på tur - mye plass ute og lett å bevege seg rundt, f.eks.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Hove er ikke lenger importør av Elan mener jeg, hans 400 er solgt og gjør det kjempegodt under navnet Kraftkar. Hove seiler nå sin gamle 350. Du kan evt vurdere en Elan 410, men da må du nok strekke budsjettet noe. Dufour 40 er en fin båt, men har vel jernkjøl?

Framtia på AIS

2 hours ago, quantumduck said:

Elan

Elan er vel noen skikkelige stykejern, ihvertfall de litt nyere, f.eks. 31-foteren, har doble ror og brei bak, antar det går skikkelig unna på slør. Det kan jo være et kriterie vs. f.eks. 40.7, de med ett ror har jo til gjengjeld propellstrøm over roret og er lettere å manøvrere i havn.

11 hours ago, Vindøyet said:

• Gennaker, spinnaker eller begge deler.
  • Dyp kjøl, helst bly.
  • Må kunne seiles singlehanded.

Seilgarderoben er viktig å ta i betraktning her, opp mot hva du ser for deg å ha bruk for, og glede av i regatta og på tur. Men jeg ville nok ikke latt tilstedeværelse av spinnaker/gennaker være et avgjørende kriterie for hele båtvalget. Spesielt ikke om du går for 40.7, hvor jeg vil tro seil er lett å få tak i brukt. Så på en sånn selv, den hadde "enorm" seilgarderobe, som jeg ikke nødvendigvis måtte kjøpe med, fordi båten er kurant og seilene kunne omsettes separat av selger. 

Flere av båtene du vurderer kommer med ulike kjøl-alternativer. Min Match 38 har en slags "modul-basert" kjøl som kan skjøtes på (T-kjøl), usikker på om Match 42 har dette, og usikker på hvaslags lagerstatus det er på sånne deler ...

Apropos, varianter, så har vel også 40.7 ulike rigg-alternativer mener jeg å huske, pass på å få fatt i en som går inn i entype-klassen i såfall. Det har jo ikke noe så si for seilgleden, og du kan jo uansett seile på rating, som med de andre alternativene, men den vil trolig være litt vanskeligere å selge igjen, dersom den faller utenfor entype-klassen.

Absolutt alle båter i den kategorien du ser på kan seiles single-handed, tør jeg påstå, selv om det sikkert fins unntak. Hanse har vel selvslående fokk ... men jeg tror ærlig talt ikke det er noe pluss i den kategorien båter vi snakker om. Men seiling er én ting, jeg synes 38 føtter er stort nok mange ganger, når jeg skal legge til single-handed. Oppsiden er at det nærmest alltid kommer noen og hjelper når jeg står med rompa opp og haler i linene for å få droget inntil brygga i fralandsvind :-) Har forøvrig tre cabiner, men trangt bad og forpigg. Hvis du kan leve med det ville jeg nesten anbefale noe rett under 40", jolle-følelsen forsvinner jo også et eller annet sted på veien oppover, den er intakt, så godt som den kan være, på 38 føtter'n min, og det /er/ en munnfull å legge til noen ganger når det blåser. dessuten blir prisen lavere, så du har råd til bedre seil og annet utstyr, eller rett og slett en litt mer strøken båt.

Apropos Hanse, har bare seilt 47 og 37, men synes 47 var en veldig stor og tung båt, treg på roret, du må kunne forutse båtens bevegelser og kompensere før ting skjer. Mulig det gjelder alle i den størrelsen. I 37 hadde vi ingen problemer med å gruse Hanse 40 fra samme utleiefirma. Det kan jo ha kommet av ulikt vedlikehold og mye rart, men vi hadde ihvertfall tett dass og salatbollen full av rekeskall ved overtagelese, så hvis den andre var enda dårligere stilt ville jeg bli overrasket.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Behovet vil hovedsakelig være noe "onsdagsregattaer" der man selvfølgelig kan hevde seg. Vil uansett aldri komme først i mål siden Karma Police også er med. :-) Ellers så er det Færder'n og Hollenderen som er de store begvenhetene for vår del. Er ikke så opptatt av å vinne, men heller spenningen med konkurranse.

40.7 synes jeg har en dårlig og trang toalettløsning. Dessuten er jeg ikke opptatt av entype-klasser. Match 35 synes jeg er for liten og Match 38 har samme layout som 40.7 innevndig. Da faller 42 bedre i smak.

Aller helst ville jeg hatt en nyere Elan, men det ser ikke ut som budsjettet strekker til.

Jeg er godt vant til å seile 39' cruiser uten pysevisp. Så en tilsvarende størrelse bør ikke by på større utfordringer i trange havner.

Hadde jeg "bare" skulle seil regatta, så kunne jeg klart meg med noe mindre, men siden jeg også skal bruke båten som "hytte" i helgen må det være i nevnte størrelse.

Foruten at større Hanse er nevnt som tung og treg på roret, er det andre seilegenskaper som bør vektlegges?. For eksempel noen som har flatere bunner akter og dermed går fortere på slør? Eller skjøtepunkt på forseil nær senter kontra litt ut på siden f.eks?

Redigert av Vindøyet (see edit history)

Det er ikke noe vanskeligere å manøvrere båten singlehanded eller m fullt mannskap om den er stor (ikke derfor noen har to ratt :o), tenkte mer på det å holde igjen droget m håndkraft når det blåser, man kan seff kjøre seg inn på spring, ligge mer på svai osv. Og må man ha plass så må man :-)

Match 38 kommer med to ulike innredninger, to kabiner og stort bad akter, eller tre, og trangt bad foran salong. Rette benker i salong man kan sove på. 42 vet jeg ikke, de har ihvertfall en variant med langsgående bysse. Mye båt for pengene synes jeg.

Nyere Elan er vel ganske flatbunnet og breie akter?

Når det gjelder Hanse, prøveseil og døm selv, min erfaring med Hanse er veldig begrenset.

Du har samme bruksområde som meg, og de strategiske utfordringene mhp oppsett av båt. Om resultater er viktig vil nok en båt med symetrisk spinnaker være nødvendig. Jeg har kun gennaker, og er sjanseløs om det er lite vind. Et annet valg er jo om du skal kunne skifte forseil underveis, eller i hvertfall tilpasset til den enkelte regattaen. Her har jeg valgt å kun ha et forseil, da jeg simpelten ikke orker styre med flere forseil. Altså nok en unnskyldning for manglende resultater. Ratingen skal i teorien ivareta dette, men i praksis er det ikke slik. Jeg foretrekker shorthanded seiling, så enkelt oppsett er prioritert (rulleforstag, ingen spinnakerbom osv). 

Et annet poeng er kvalitet og layout på det seiltekniske. Det å ha en båt som tåler aktiv bruk uten at man må skru etter hver tur er en stor fordel. Dimensjon på blokker, vinsjer osv driver prisen opp så klart.

Som nevnt over mener jeg Dehler 39 kan være et godt valg, og jeg har en kompis som vurderer salg av sin. Bare ta kontakt på IM så formidler jeg videre.

Det ligger en x-412 på finn også, men eldre båt enn du ønsker.

Framtia på AIS

Hei.

Har en Dufour 40 HR, med blykjøl (tror ingen er levert med jernkjøl). Vurderer du denne, så må du ha HR utgaven (ca. 60 cm høyere mast og dypere kjøl).

Har mange av de samme kriteriene, som du legger vekt på for å gi singlehanded seiling:

- Justere vinsjer frarormannsplass

- Løygang i cockpit på dørken med tilgang for rormann

- Storseilskjøtet i forkant av ratt, som gir tilgang for rormann

Dufour 40 er en preformancecruiser, som egner seg til både tur og regatta. Selvsagt ikke like rask på lens, som de nyeste modellene, men på kryss mener jeg den hevder seg like bra ennå. Slipper ikke roret lett, da skal du provosere mye.

Enig i tidligere kommentarer om Hanse 400. Den når ikke opp mot de andre du har plukket ut.

First 40,7 synes jeg har en stor ulempe og det er løygang som ikke er plassert på dørken. Ellers en fin båt, som kanskje krever et lite mannskap?

Elan 40 kjenner jeg litt dårlig, men det jeg har sett virker bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...