Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick


Bilde

Idag var vi på nordover langs svenskekysten. Flatt vann og lå i 27 knop og 3000 rpm. 3-4 NM utenfor Grebbestad, merker jeg at båten mister skyvet, rpm falt, og jeg slakket av ganske raskt og frikoplet. Det kom ingen alarmer, og temperaturen var ok. Sjekker kamera i motorrom som har egen skjerm, og det er røyklagt. Samtidig kjenner jeg røyklukt, snur meg og ser at røyk velter ut av skroget på begge sider. Stenger av begge maskiner. Første tanken nå er brann og "faen, nå ryker ferien for ungene". Følelsen av blyloddet som faller ned i magen var ubeskrivelig, og pulsen var idiotisk høy.

 

Vha et lydhornet (sprayboks med tut) vi har i båten får jeg oppmerksomhet fra en motgående seilbåt som tar ned seilene og er borte hos oss ila noen få strakser, og vi ber de bli værende til vi har fått kontroll/avklart situasjonen. Når jeg endelig etter 2-3 minutter får åpnet motorrommet (hydraulisk på Bavaria - dårlig løsning da det ER for lang tid), så slipper den verste røyken, og det ryker kraftig fra eksosriseren, men det er ihvertfall ikke noe som brenner. Ser at det har sprutet olje ut av påfyllingslokket for olje, og veldig mye olje har kommet ut av veivhusfilteret (tror jeg det het). Her har faktisk lokket blitt "blåst" av ser det ut som. Er en del oljegriseri her og der. Bilde vedlagt under.

 

Når pulsen falt litt, så begynte vi å ane konturene av at vi kunne luske oss inn til Grebbestad på styrbord maskin. Fikk avklart dette med VP i Grebbestad og avklart litt andre ting, og de ventet på oss på brygga. De startet babord og det kom masse røyk (eksos?) opp oljepåfyllingsåpningen. De syntes det hørtes ut som om den fusket og at den bare gikk på 3 sylindere, og det kan se ut som om det har vært gjennomslag i en sylinder. Det er ihvertfall den foreløpige dommen.

 

Motoren har 463 timer, fulgt service, og jeg har passet på oljenivå. Båten er 4 år gammel, så jeg håper det kan bli en reklamasjonssak. Har også meldt ifra til IF. Har en call med de imorgen. Har snakket med Bavaria og VP verksted i Fredrikstad, og jeg får beskjed om at vi kan jo gjennomføre ferien, og så skal de hive seg over båten fra mandag 21.08. Antatt jobb for å fikse er på 35-50 timers skruing...

 

Uansett, for en satans kjip hendelse. Sitter og tenker på at dette kunne sikkert ha gått langt verre også. Men er glad for at vi kan flytte hytta vår rundt i resten av ferien, men vi må jo endre litt på planene siden jeg nå ikke klarer mer enn 7 knop på en maskin. Men - det er jo mange som tar ferien i 7 knop også, så det skal vi også klare.

 

IMG_0085.JPG.c13c42615df4eb8306e0efdf8e3747e5.JPG

dennrick

dennrick


Bilde

Idag var vi på nordover langs svenskekysten. Flatt vann og lå i 27 knop og 3000 rpm. 3-4 NM utenfor Grebbestad, merker jeg at båten mister skyvet, rpm falt, og jeg slakket av ganske raskt og frikoplet. Det kom ingen alarmer, og temperaturen var ok. Sjekker kamera i motorrom som har egen skjerm, og det er røyklagt. Samtidig kjenner jeg røyklukt, snur meg og ser at røyk velter ut av skroget på begge sider. Første tanken er brann og "faen, nå ryker ferien for ungene". Følelsen av blyloddet som faller ned i magen var ubeskrivelig, og pulsen var idiotisk høy.

 

Vha et lydhornet (sprayboks med tut) vi har i båten får jeg oppmerksomhet fra en motgående seilbåt som tar ned seilene og er borte hos oss ila noen få strakser, og vi ber de bli værende til vi har fått kontroll/avklart situasjonen. Når jeg endelig etter 2-3 minutter får åpnet motorrommet (hydraulisk på Bavaria - dårlig løsning da det ER for lang tid), så slipper den verste røyken, og det ryker kraftig fra eksosriseren, men det er ihvertfall ikke noe som brenner. Ser at det har sprutet olje ut av påfyllingslokket for olje, og veldig mye olje har kommet ut av veivhusfilteret (tror jeg det het). Her har faktisk lokket blitt "blåst" av ser det ut som. Er en del oljegriseri her og der. Bilde vedlagt under.

 

Når pulsen falt litt, så begynte vi å ane konturene av at vi kunne luske oss inn til Grebbestad på styrbord maskin. Fikk avklart dette med VP i Grebbestad og avklart litt andre ting, og de ventet på oss på brygga. De startet babord og det kom masse røyk (eksos?) opp oljepåfyllingsåpningen. De syntes det hørtes ut som om den fusket og at den bare gikk på 3 sylindere, og det kan se ut som om det har vært gjennomslag i en sylinder. Det er ihvertfall den foreløpige dommen.

 

Motoren har 463 timer, fulgt service, og jeg har passet på oljenivå. Båten er 4 år gammel, så jeg håper det kan bli en reklamasjonssak. Har også meldt ifra til IF. Har en call med de imorgen. Har snakket med Bavaria og VP verksted i Fredrikstad, og jeg får beskjed om at vi kan jo gjennomføre ferien, og så skal de hive seg over båten fra mandag 21.08. Antatt jobb for å fikse er på 35-50 timers skruing...

 

Uansett, for en satans kjip hendelse. Sitter og tenker på at dette kunne sikkert ha gått langt verre også. Men er glad for at vi kan flytte hytta vår rundt i resten av ferien, men vi må jo endre litt på planene siden jeg nå ikke klarer mer enn 7 knop på en maskin. Men - det er jo mange som tar ferien i 7 knop også, så det skal vi også klare.

 

IMG_0085.JPG.c13c42615df4eb8306e0efdf8e3747e5.JPG

dennrick

dennrick


Bilde

IMG_0085.JPG.c13c42615df4eb8306e0efdf8e3747e5.JPGIdag var vi på nordover langs svenskekysten. Flatt vann og lå i 27 knop og 3000 rpm. 3-4 NM utenfor Grebbestad, merker jeg at båten mister skyvet, rpm falt, og jeg slakket av ganske raskt og frikoplet. Det kom ingen alarmer, og temperaturen var ok. Sjekker kamera i motorrom som har egen skjerm, og det er røyklagt. Samtidig kjenner jeg røyklukt, snur meg og ser at røyk velter ut av skroget på begge sider. Første tanken er brann og "faen, nå ryker ferien for ungene". Følelsen av blyloddet som faller ned i magen var ubeskrivelig, og pulsen var idiotisk høy.

 

Vha et lydhornet (sprayboks med tut) vi har i båten får jeg oppmerksomhet fra en motgående seilbåt som tar ned seilene og er borte hos oss ila noen få strakser, og vi ber de bli værende til vi har fått kontroll/avklart situasjonen. Når jeg endelig etter 2-3 minutter får åpnet motorrommet (hydraulisk på Bavaria - dårlig løsning da det ER for lang tid), så slipper den verste røyken, og det ryker kraftig fra eksosriseren, men det er ihvertfall ikke noe som brenner. Ser at det har sprutet olje ut av påfyllingslokket for olje, og veldig mye olje har kommet ut av veivhusfilteret (tror jeg det het). Her har faktisk lokket blitt "blåst" av ser det ut som. Er en del oljegriseri her og der. Bilde vedlagt under.

 

Når pulsen falt litt, så begynte vi å ane konturene av at vi kunne luske oss inn til Grebbestad på styrbord maskin. Fikk avklart dette med VP i Grebbestad og avklart litt andre ting, og de ventet på oss på brygga. De startet babord og det kom masse røyk (eksos?) opp oljepåfyllingsåpningen. De syntes det hørtes ut som om den fusket og at den bare gikk på 3 sylindere, og det kan se ut som om det har vært gjennomslag i en sylinder. Det er ihvertfall den foreløpige dommen.

 

Motoren har 463 timer, fulgt service, og jeg har passet på oljenivå. Båten er 4 år gammel, så jeg håper det kan bli en reklamasjonssak. Har også meldt ifra til IF. Har en call med de imorgen. Har snakket med Bavaria og VP verksted i Fredrikstad, og jeg får beskjed om at vi kan jo gjennomføre ferien, og så skal de hive seg over båten fra mandag 21.08. Antatt jobb for å fikse er på 35-50 timers skruing...

 

Uansett, for en satans kjip hendelse. Sitter og tenker på at dette kunne sikkert ha gått langt verre også. Men er glad for at vi kan flytte hytta vår rundt i resten av ferien, men vi må jo endre litt på planene siden jeg nå ikke klarer mer enn 7 knop på en maskin. Men - det er jo mange som tar ferien i 7 knop også, så det skal vi også klare.

dennrick

dennrick

Idag var vi på nordover langs svenskekysten. Flatt vann og lå i 27 knop og 3000 rpm. 3-4 NM utenfor Grebbestad, merker jeg at båten mister skyvet, rpm falt, og jeg slakket av ganske raskt og frikoplet. Det kom ingen alarmer, og temperaturen var ok. Sjekker kamera i motorrom som har egen skjerm, og det er røyklagt. Samtidig kjenner jeg røyklukt, snur meg og ser at røyk velter ut av skroget på begge sider. Første tanken er brann og "faen, nå ryker ferien for ungene". Følelsen av blyloddet som faller ned i magen var ubeskrivelig, og pulsen var idiotisk høy.

 

Vha et lydhornet (sprayboks med tut) vi har i båten får jeg oppmerksomhet fra en motgående seilbåt som tar ned seilene og er borte hos oss ila noen få strakser, og vi ber de bli værende til vi har fått kontroll/avklart situasjonen. Når jeg endelig etter 2-3 minutter får åpnet motorrommet (hydraulisk på Bavaria - dårlig løsning da det ER for lang tid), så slipper den verste røyken, og det ryker kraftig fra eksosriseren, men det er ihvertfall ikke noe som brenner. Ser at det har sprutet olje ut av påfyllingslokket for olje, og veldig mye olje har kommet ut av veivhusfilteret (tror jeg det het). Her har faktisk lokket blitt "blåst" av ser det ut som. Er en del oljegriseri her og der. Bilde vedlagt under.

 

Når pulsen falt litt, så begynte vi å ane konturene av at vi kunne luske oss inn til Grebbestad på styrbord maskin. Fikk avklart dette med VP i Grebbestad og avklart litt andre ting, og de ventet på oss på brygga. De startet babord og det kom masse røyk (eksos?) opp oljepåfyllingsåpningen. De syntes det hørtes ut som om den fusket og at den bare gikk på 3 sylindere, og det kan se ut som om det har vært gjennomslag i en sylinder. Det er ihvertfall den foreløpige dommen.

 

Motoren har 463 timer, fulgt service, og jeg har passet på oljenivå. Båten er 4 år gammel, så jeg håper det kan bli en reklamasjonssak. Har også meldt ifra til IF. Har en call med de imorgen. Har snakket med Bavaria og VP verksted i Fredrikstad, og jeg får beskjed om at vi kan jo gjennomføre ferien, og så skal de hive seg over båten fra mandag 21.08. Antatt jobb for å fikse er på 35-50 timers skruing...

 

Uansett, for en satans kjip hendelse. Sitter og tenker på at dette kunne sikkert ha gått langt verre også. Men er glad for at vi kan flytte hytta vår rundt i resten av ferien, men vi må jo endre litt på planene siden jeg nå ikke klarer mer enn 7 knop på en maskin. Men - det er jo mange som tar ferien i 7 knop også, så det skal vi også klare.

dennrick

dennrick

Idag var vi på nordover langs svenskekysten. Flatt vann og lå i 27 knop og 3000 rpm. 3-4 NM utenfor Grebbestad, merker jeg at båten mister skyvet, rpm falt, og jeg slakket av ganske raskt og frikoplet. Det kom ingen alarmer, og temperaturen var ok. Sjekker kamera i motorrom som har egen skjerm, og det er røyklagt. Samtidig kjenner jeg røyklukt, snur meg og ser at røyk velter ut av skroget på begge sider. Første tanken er brann og "faen, nå ryker ferien for ungene". Følelsen av blyloddet som faller ned i magen var ubeskrivelig, og pulsen var idiotisk høy.

 

Vha et lydhornet (sprayboks med tut) vi har i båten får jeg oppmerksomhet fra en motgående seilbåt som tar ned seilene og er borte hos oss ila noen få strakser, og vi ber de bli værende til vi har fått kontroll/avklart situasjonen. Når jeg endelig etter 2-3 minutter får åpnet motorrommet (hydraulisk på Bavaria - dårlig løsning da det ER for lang tid), så slipper den verste røyken, og det ryker kraftig fra eksosriseren, men det er ihvertfall ikke noe som brenner. Ser at det har sprutet olje ut av påfyllingslokket for olje, og veldig mye olje har kommet ut av veivhusfilteret (tror jeg det het). Her har faktisk lokket blitt "blåst" av ser det ut som. Er en del oljegriseri her og der. Bilde vedlagt under.

 

Når pulsen falt litt, så begynte vi å ane konturene av at vi kunne luske oss inn til Grebbestad på styrbord maskin. Fikk avklart dette med VP i Grebbestad og avklart litt, og de ventet på oss på brygga. De startet babord og det kom masse røyk (eksos?) opp oljepåfyllingsåpningen. De syntes det hørtes ut som om den bare gikk på 3 sylindere, og det kan se ut som om det har vært gjennomslag i en sylinder. Det er ihvertfall den foreløpige dommen.

 

Motoren har 463 timer, fulgt service, og jeg har passet på oljenivå. Båten er 4 år gammel, så jeg håper det kan bli en reklamasjonssak. Har også meldt ifra til IF. Har en call med de imorgen. Har snakket med Bavaria og VP verksted i Fredrikstad, og jeg får beskjed om at vi kan jo gjennomføre ferien, og så skal de hive seg over båten fra mandag 21.08. Antatt jobb for å fikse er på 35-50 timers skruing...

 

Uansett, for en satans kjip hendelse. Sitter og tenker på at dette kunne sikkert ha gått langt verre også. Men er glad for at vi kan flytte hytta vår rundt i resten av ferien, men vi må jo endre litt på planene siden jeg nå ikke klarer mer enn 7 knop på en maskin. Men - det er jo mange som tar ferien i 7 knop også, så det skal vi også klare.



×
×
  • Create New...