dennrick
Takk igjen for kommentarer og innspill. Hyggelig er det også at andre også får råd om relaterte emner ift det å gå med en maskin. Har varslet leverandør av båten om hendelsen, og de har respondert godt og vil bistå for å få løst dette som en reklamasjon mot VP.
Jeg testet litt idag: Når vi går i det styrbord klarer av turtall (1450 RPM), så marsjer vi i 6.5-7 knop. Jeg får ikke RPM høyere enn dette uten kompressor. Forbruket er da på 13 liter i timen. Vanligvis slår kompressoren(e) inn ved 1700 RPM. Økte gasspådraget sakte og gradvis til kompressoren slo inn, og da hoppet RPM til 1850. Farten økte til ca. 8.5 knop. Ikke noe særlig effekt på farten ved å øke til 2000 RPM. Men dieselforbruket nesten tredoblet seg til 32 liter/time. Om jeg husker riktig gikk liter/NM fra 2.0 til 3.7.
Jeg dro av igjen og har konkludert med at vi kommer til å tøffe rundt i max 1450 RPM på styrbord. Også med tanke på kommentarer over, samt komentarer på denne tråden jeg linket inn under som jeg postet i 2014 vedrørende det å gå med en maskin. Der kom også kommentaren om å ikke kjøre langvarig med kompressor innkoplet som jeg syntes later til å være fornuftig.
Har ikke konkludert på om jeg skal tilte opp drevet på babord eller faktisk ta av propellene for å redusere bremseeffekten litt. Det tar jo så lang tid å kjøre båten nå at jeg rakk ikke å sjekke med VP Er det noen som har sterke meninger om hva som er best? Det enkleste er jo selvsagt å tilte det opp. Men hvor langt opp tenker dere da isåfall?
Nevner for ordens skyld at jeg har DPH drev.