Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick


Skrivefeil

Hyggelig at dere følger med, og at tråden både kan være til glede og interesse. Det hele blir kanskje mer interessant når vi får endelig konklusjon på årsaksforhold og utfall ift om dette blir en reklamasjon eller ikke.

 

Dere har vel egentlig rett begge to @Ludde30 og @Key Freak. Jeg nevnte jo her forleden at jeg hadde fått en "drop-in" time på Jarlsø idag, mandag, da jeg også fikk symptomer på en slakk evt slitt reim på styrbord på torsdag. Dette fikk jeg heldigvis fikset selv som nevnt over. Tror jeg ihvertfall. Sjekket litt ekstra etter om jeg hadde glemt noe verktøy stående i noen hjul eller andre steder før jeg startet opp. Det gikk fint og ingen ulyder annet enn i mitt eget hode:wink:. Man hører jo alt mulig om dagen. Det som viste seg å være et tordenskrall på lørdag fikk meg umiddelbart til å sette styrbord i fri og sjekke hele båten for ulumskheter. Uansett, jeg droppet timen idag, og vi holder fortsatt stand. Foreløpig avtale er som @Key Freak nevner den 21.08, men skal bekrefte denne og vil vel levere båten mot slutten av neste uke, så ca. 10 dager igjen vil jeg tro.

 

Ellers har det bare vært ferie! Tenåringene var ute på scootertur på åpent hav igår, og det hadde vært friskt. 3 makrell på meg igår, gutta fanget en stålorm idag som har vært på besøk i båten, og vi har vært på "jungeltur" på Tjøme i regnværet (overraskende fint) som herjet fra 12-19, nesten nøyaktig ihht YR. Vi hadde tenkt oss lengre ut i fjorden på en uthavn idag, men droppet det da seilbåtvennene feilsøker baugpropellen sin, og litt fordi Kystvær appen rapportert nesten 18 m/s på Færder. Gleder oss derfor til uthavn igjen imorgen. Da er det meldt ganske bra vær og lite vind.

Jungel.jpg.d51263c8e994b788d1e4c43f9d687bf6.jpg

 

Jeg kunne tenke meg å sjekke en teori med dere ift gir problematikken/wire som ble byttet i begynnelsen av ferien. Se følgende bilder.

 

Etter havariet oppdaget jeg at slangen fra den manuelle lensepumpa har blitt helt ødelagt av varme fra det manualen beskriver som turboaggregatet på den havarerte babord motor. Jeg vet ikke når dette har skjedd, men antar at slangen kanskje har forskjøvet seg litt. Det var kraftig røykutvikling herfra pga oljesøl også. Jeg har nå dratt den unna for å komme bedre til da jeg endelig har fått tørket bort det verste oljegriseriet.

Babord.jpg.09d3ead5430b2a1ca730c280d8694c3b.jpg

 

Når jeg så sammenlikner med "situasjonen" borte hos naboen på styrbord side, så ser det slik ut:

5988af7ebbfb8_Styrbordgjennomfring.jpg.79a1b7f480022a46505e8a8614cfeb54.jpg

 

Her viser bildet at girwiren går inn i en slags gummigjennomføring som går videre inn bak der det er minst like varmt som på babord. Det er full kontakt mellom gummigjennomføringen og det grå trekket som jeg antar er en slags isolasjon.

 

Samtidig legger jeg vet hvordan strømpen på girwiren hadde gått av. Jeg syntes det ser ut som varmgang i denne, faktisk litt smelting.

 

5988b01f11706_Strmpebrudd.jpg.eb4ade419ad2c671b06e1729bc69d225.jpg 

 

Jeg har desverre ikke restene av den ødelagt girwiren, men kan det være at det er varmgang her som gjør at denne gummigjennomføringen må flyttes lengre vekk fra varmen? Isåfall tenker jeg at det muligens da kan late til at der her har vært gjort en feil fra leverandør?

 

dennrick

dennrick

Hyggelig at dere følger med, og at tråden både kan være til glede og interesse. Det hele blir kanskje mer interessant når vi får endelig konklusjon på årsaksforhold og utfall ift om dette blir en reklamasjon eller ikke.

 

Dere har vel egentlig rett begge to @Ludde30 og @Key Freak. Jeg nevnte jo her forleden at jeg hadde fått en "drop-in" time på Jarlsø idag, mandag, da jeg også fikk symptomer på en slakk evt slitt reim på styrbord på torsdag. Dette fikk jeg heldigvis fikset selv som nevnt over. Tror jeg ihvertfall. Sjekket litt ekstra etter om jeg hadde glemt noe verktøy stående i noen hjul eller andre steder før jeg startet opp. Det gikk fint og ingen ulyder annet enn i mitt eget hode:wink:. Man hører jo alt mulig om dagen. Det som viste seg å være et tordenskrall på lørdag fikk meg umiddelbart til å sette styrbord i fri og sjekke hele båten for ulumskheter. Uansett, jeg droppet timen idag, og vi holder fortsatt stand. Foreløpig avtale er som @Key Freak den 21.08, men skal bekrefte denne og vil vel levere båten mot slutten av neste uke, så ca. 10 dager igjen vil jeg tro.

 

Ellers har det bare vært ferie! Tenåringene var ute på scootertur på åpent hav igår, og det hadde vært friskt. 3 makrell på meg igår, gutta fanget en stålorm idag som har vært på besøk i båten, og vi har vært på "jungeltur" på Tjøme i regnværet (overraskende fint) som herjet fra 12-19, nesten nøyaktig ihht YR. Vi hadde tenkt oss lengre ut i fjorden på en uthavn idag, men droppet det da seilbåtvennene feilsøker baugpropellen sin, og litt fordi Kystvær appen rapportert nesten 18 m/s på Færder. Gleder oss derfor til uthavn igjen imorgen. Da er det meldt ganske bra vær og lite vind.

Jungel.jpg.d51263c8e994b788d1e4c43f9d687bf6.jpg

 

Jeg kunne tenke meg å sjekke en teori med dere ift gir problematikken/wire som ble byttet i begynnelsen av ferien. Se følgende bilder.

 

Etter havariet oppdaget jeg at slangen fra den manuelle lensepumpa har blitt helt ødelagt av varme fra det manualen beskriver som turboaggregatet på den havarerte babord motor. Jeg vet ikke når dette har skjedd, men antar at slangen kanskje har forskjøvet seg litt. Det var kraftig røykutvikling herfra pga oljesøl også. Jeg har nå dratt den unna for å komme bedre til da jeg endelig har fått tørket bort det verste oljegriseriet.

Babord.jpg.09d3ead5430b2a1ca730c280d8694c3b.jpg

 

Når jeg så sammenlikner med "situasjonen" borte hos naboen på styrbord side, så ser det slik ut:

5988af7ebbfb8_Styrbordgjennomfring.jpg.79a1b7f480022a46505e8a8614cfeb54.jpg

 

Her viser bildet at girwiren går inn i en slags gummigjennomføring som går videre inn bak der det er minst like varmt som på babord. Det er full kontakt mellom gummigjennomføringen og det grå trekket som jeg antar er en slags isolasjon.

 

Samtidig legger jeg vet hvordan strømpen på girwiren hadde gått av. Jeg syntes det ser ut som varmgang i denne, faktisk litt smelting.

 

5988b01f11706_Strmpebrudd.jpg.eb4ade419ad2c671b06e1729bc69d225.jpg 

 

Jeg har desverre ikke restene av den ødelagt girwiren, men kan det være at det er varmgang her som gjør at denne gummigjennomføringen må flyttes lengre vekk fra varmen? Isåfall tenker jeg at det muligens da kan late til at der her har vært gjort en feil fra leverandør?

 

dennrick

dennrick

Hyggelig at dere følger med, og at tråden både kan være til glede og interesse. Det kanskje mer interessant når vi får endelig konklusjon på årsaksforhold og utfall ift om dette blir en reklamasjon eller ikke.

 

Dere har vel egentlig rett begge to @Ludde30 og @Key Freak. Jeg nevnte jo her forleden at jeg hadde fått en "drop-in" time på Jarlsø idag, mandag, da jeg også fikk symptomer på en slakk evt slitt reim på styrbord på torsdag. Dette fikk jeg heldigvis fikset selv som nevnt over. Tror jeg ihvertfall. Sjekket litt ekstra etter om jeg hadde glemt noe verktøy stående i noen hjul eller andre steder før jeg startet opp. Det gikk fint og ingen ulyder annet enn i mitt eget hode:wink:. Man hører jo alt mulig om dagen. Det som viste seg å være et tordenskrall på lørdag fikk meg umiddelbart til å sette styrbord i fri og sjekke hele båten for ulumskheter. Uansett, jeg droppet timen idag, og vi holder fortsatt stand. Foreløpig avtale er som @Key Freak den 21.08, men skal bekrefte denne og vil vel levere båten mot slutten av neste uke, så ca. 10 dager igjen vil jeg tro.

 

Ellers har det bare vært ferie! Tenåringene var ute på scootertur på åpent hav igår, og det hadde vært friskt. 3 makrell på meg igår, gutta fanget en stålorm idag som har vært på besøk i båten, og vi har vært på "jungeltur" på Tjøme i regnværet (overraskende fint) som herjet fra 12-19, nesten nøyaktig ihht YR. Vi hadde tenkt oss lengre ut i fjorden på en uthavn idag, men droppet det da seilbåtvennene feilsøker baugpropellen sin, og litt fordi Kystvær appen rapportert nesten 18 m/s på Færder. Gleder oss derfor til uthavn igjen imorgen. Da er det meldt ganske bra vær og lite vind.

Jungel.jpg.d51263c8e994b788d1e4c43f9d687bf6.jpg

 

Jeg kunne tenke meg å sjekke en teori med dere ift gir problematikken/wire som ble byttet i begynnelsen av ferien. Se følgende bilder.

 

Etter havariet oppdaget jeg at slangen fra den manuelle lensepumpa har blitt helt ødelagt av varme fra det manualen beskriver som turboaggregatet på den havarerte babord motor. Jeg vet ikke når dette har skjedd, men antar at slangen kanskje har forskjøvet seg litt. Det var kraftig røykutvikling herfra pga oljesøl også. Jeg har nå dratt den unna for å komme bedre til da jeg endelig har fått tørket bort det verste oljegriseriet.

Babord.jpg.09d3ead5430b2a1ca730c280d8694c3b.jpg

 

Når jeg så sammenlikner med "situasjonen" borte hos naboen på styrbord side, så ser det slik ut:

5988af7ebbfb8_Styrbordgjennomfring.jpg.79a1b7f480022a46505e8a8614cfeb54.jpg

 

Her viser bildet at girwiren går inn i en slags gummigjennomføring som går videre inn bak der det er minst like varmt som på babord. Det er full kontakt mellom gummigjennomføringen og det grå trekket som jeg antar er en slags isolasjon.

 

Samtidig legger jeg vet hvordan strømpen på girwiren hadde gått av. Jeg syntes det ser ut som varmgang i denne, faktisk litt smelting.

 

5988b01f11706_Strmpebrudd.jpg.eb4ade419ad2c671b06e1729bc69d225.jpg 

 

Jeg har desverre ikke restene av den ødelagt girwiren, men kan det være at det er varmgang her som gjør at denne gummigjennomføringen må flyttes lengre vekk fra varmen? Isåfall tenker jeg at det muligens da kan late til at der her har vært gjort en feil fra leverandør?

 



×
×
  • Create New...