sap_2000
Mener vi har diskutert dette før en gang ang maks rpm i en tidligere tråd?
det syndes mye hos båtprodusentene med å sette på for tunge propeller. Dvs, de setter ofte på propeller som gjør at en fjærlett båt ut av fabrikk greier noe i nærheten av anbefalt oppnådd rpm.
Anbefalt rpm på D4/6 er satt til 34-3600 rpm, men bak kulissene blir det sagt at man helst bør ligge i toppen av dette området. Spesielt på stor og tung båt.
Så flytter familien inn, monterer vinsjer, henger på joller osv. Er et betydelig antall kg man øker vekten med og vips så mangler man endel rpm.
En båttype vi ser mange eksempler på dette på er NW 390 med kad 44 fra tidlig 2000 tallet. C4 var orig prop og båtene oppnår i real life 34-3500 rpm når maks skal være 3850-3900. Båtene sliter også med å komme opp i plan og holde plan i stor medsjø. Riktig propell om man skal ta høyde for fulle tanker og ferieoppakning er C2 altså 2 størrelser ned. men båten gjøres nok flest knop med C4 i lett tilstand da den var ny, og jeg tror det ofte var grunnen til at for store propeller ble satt på.
Jeg kan ikke si noe om at dette er årsaken hos deg eller ikke, men det som skjer er at motoren din fremdeles pga overladning (turbo) pumper ut sine 300hk, men nå på et lavere turtall. Det vil gi en høyere EGT (avgasstemp) som ikke er noen fordel. I tillegg går både sjøvannspumpe og sirkulasjonsspumpe saktere rundt, så man har noe mindre kjøling tilgjengelig.
Blir som å ta lierbakkene med en litt slapp tung bil konstant i 6 gir med full pedal kontra å gire ned et hakk og kunne lette noe på gassen.
Med tiden vil varmevekslerene, intercooler etc også ha redusert kapasitet.
jeg hadde vurdert å gå ned en størrelse så får opp mot 3600 rpm med normal last. Motorene vil få et lettere liv da.
Mine 0,02$