
Kaskazi
dennrick skrev On 8.8.2017 at 0.47:
Denne båten har aldri klart 3500 rpm på begge motorer. Babord (nå havarert) har vært i nærheten på 3450, men aldri styrbord (mer 3300-3350), selv ikke etter reparasjonen (med lett båt). Det var en av årsakene til at styrbord måtte ut for to år siden og bli overhalt da den alltid lå bak babord. Dette var pga oljelekkasje, overforbruk av olje og diesel, og et høyere turbotrykk enn daværende en levende babord.
Kan det ha knekt maskinen på babord? Tatt litt for mye av byrden?
Jeg tok over båten på brygga. Den ble aldri kjørt med leverandøren for å sjekke at den kunne nå 3600 rpm på begge maskiner. Jeg visste ikke at det var vanlig praksis.
2013 modell dette. Timeteller på babord ved overtakelse sto på 0, timeteller på styrbord sto på 6. (det var fordi den hadde blitt tilfeldig plukket ut for testkjøring ble jeg fortalt)
Etter installasjon kjøres en test dem man måler mulig, herunder oppnådd turtall og fart. Jeg har et slikt skjema for min Nimbus med 2 D4 260 hk. Den finnes et eller annet sted og bør være interessant.