Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Jo takk, har to biler med turbo. Det er bare her på baatplassen jeg har lest uttrykket 'turbo slår inn'. Og har adoptert uttrykket, i håp om at noen skulle arrestere meg. Så gratulerer! Du er den første som korrigerer! Jeg begynte å jobbe profesjonelt med turbolading i 1982 (CAT). Siden har det også blitt vanlige turbindrifter. Altså gassturbiner og denslags, som Allison, RR, GE etc. Felles for dem alle er at de lever under betegnelsen varmekraftmaskiner. Slik sett er det ikke mengden eksos som driver dem. Pr. def. er det varmen (energien) fra forbrenningen som er driveren. Skriver ikke dette for å være høy på pæra, hvilket det virker som. Men denne energifilosofien forklarer hvorfor turbinen er mer effektiv jo varmere den blir. Mens kompressoren blir mer effektiv jo kjøligere den blir.

Et komprimert dilemma :-)

 

Ellers er jeg fullstendig enig i analysen du fremmer. De to motorene burde reagert likt.

Hulda

Hulda

Jo takk, har to biler med turbo. Det er bare her på baatplassen jeg har lest uttrykket 'turbo slår inn'. Og har adoptert uttrykket, i håp om at noen skulle arrestere meg. Så gratulerer! Du er den første som korrigerer! Jeg begynte å jobbe profesjonelt med turbolading i 1982 (CAT). Siden har det også blitt vanlige turbindrifter. Altså gassturbiner og denslags, som Allison, RR, GE etc. Felles for dem alle er at de lever under betegnelsen varmekraftmaskiner. Slik sett er det ikke mengden eksos som driver dem. Pr. def. er det varmen (energien) fra forbrenningen som er driveren. Skriver ikke dette for å være høy på pæra, hvilket det virker som. Men denne energifilosofien forklarer hvorfor turbinen er mer effektiv jo varmere den blir. Mens kompressoren blir mer effektiv jo kjøligere den blir.

Et komprimert dilemma :-)



×
×
  • Create New...