Jump to content

Ibiza 19 Touring fin i bølger?


Kjettingkasse

Recommended Posts

God kveld.

 

Ser på en Ibiza 19 Touring fra rundt årtusenskiftet og blir litt forvirret av det jeg leser om den. Noen steder står det at det er en av de beste familiebåtene i den størrelsen når det kommer til bølger, mens andre mener den slår mye. Noen her med førstehåndserfaring med denne båten som kan si noe om dette?

Jeg holder til i Oslo og kommer i all hovedsak til å oppholde meg nordafor Drøbak, men det er jo en del bølger fra andre båter her inne også så en båt som ikke slår en helseløs er viktig.

Eventuelt andre båter jeg heller burde se på i prisklassen rundt 150.000,-?

Link to post

Har selv en 20 Ibiza, men usikker på om det er samme skrog, bare større.

 

Men, båten slår ikke i den forstand mange mener. Har vært uti hard sjø og den slår litt selvsagt når det står på som verst, men er ellers en svært stabil og godt bygget båt. Planer veldig kjapt og vindskjermen er i en klasse for seg selv. 

Skal du ut i hard sjø hele dagen lang kan du gjerne se på andre båter. Men holder du deg innaskjærs og rundt der du egentlig skal kjøre slike båter er det ganske behagelig. Andre båters hekksjø har båten ingen problemer med. 

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post

Vi har en Ibiza 20 touring og jeg har kjørt litt 19 touring. Synes ikke de slår så voldsomt som enkelte skal ha det til, spesielt ikke hvis man kjører på en komfortabel måte og tar bølgene riktig. 20 touring etter facelift i 2006 er riktignok en del bedre. De finnes til 200-250.000kr. Det finnes nok sikkert mykere båter enn 19 touring, men 19 fot er 19 fot. Selv om 19 sport går bedre i sjøen så er ikke 19 touring så voldsomt dårlig til å være på sin størrelse. I prisklasse 150.000kr er det vel kun den betydelig mindre 17 fots Fjordling og kanskje en Askeladden wasper og muligens en Nordkapp som er bedre i sjøen. Skal du ha DC-båt som går mye bedre i sjøen så sats på litt ekstra størrelse og f eks en klassiker Windy 22 Sport eller 7500 til noe høyere pris. Innboard, men mye båt for 200-250.000kr om de er gode teknisk. Perfekte båter for Oslo-fjorden, hvor det faktisk kan være ganske røff sjø til tider. Man bør liksom ha 20 fot og oppover skal man ha det litt komfortabelt i Oslo utenfor middagsbukten. Eneste båter under 20 fot jeg har kjørt som er ok i røff utgave av Oslofjorden er X-17 og Fjordling. Coaster 16 som fungerte fint i indre fjorder Kragerø ble for liten, hard og våt i Oslo. Av rimelige skjærgårdsjeeper kan man kanskje gå for Gozzi 17 eller Goldfish 21/22, men du vurderer jo daycruiser. Jeg ville også valgt vindskjerm-båt, da de er mye mer behagelig båt å være i. Kjørebåter som typisk skjærgårdsjeeper trenger bedre sjøegenskaper enn en vindskjermbåt.

 

Prøvekjør 19 touring og bedøm selv. Synes ikke tilsvarende Yamarin eller andre er spesielt bedre i sjøen selv om enkelte gamle båttester hevder dette.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Det kommer jo også veldig an på hva slags bølger man snakker om. Er stor forskjell på bølgene etter en Ibiza 20 i plan og en Scan 29 i bølgefart, eller fergene (de to siste er omtrent likt... Sorry, kunne bare ikke la være... :giggle: )

 

Jeg har en Shetland med måkevingeskrog, og den burde jo slå noe hemningsløst. Men jeg fisker året rundt, og er stadig ute i 1-2 meters bølger i Skagerak. Noen av stedene jeg er reiser sjøen seg veldig pga bunnforholdene. Så lenge jeg ikke drar på veldig, så tar den sjøen ganske mykt den. (16-18 knop). Skal man på dø og liv ligge i 30 knop i høye bølger så må man ha heftig V-bunn. Men til å være en båt som brukes primært på kosedager så hadde ikke jeg sagt nei til en Ibiza 19.

 

Samtidig har vi båtfolk ganske store forskjeller i hva vi synes er komfortabelt.

 

Hvordan oppleves en bølge?

En 1-meters bølge er ikke nødvendigvis lik en annen 1-meters bølge. Bølgefart, bølgelengde, retning etc påvirker mye.

 

Det er også stor forskjell på å ligge i 20 knop og 35 knop. Noen ganger er høyere fart å foretrekke, fordi det gir mindre slag. Men man må være desto mer årvåken for evt. uregelmessighet i bølgene.

 

Faciten er til syvende og sist din opplevelse. Jeg vet at en del av mine venner er mye mindre komfortabel i bølger enn jeg er. - Det beste du kan gjøre (etter mitt syn) er å prøve selv. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er vel snarere naturlig. Er jo en eller flere grunn er til at man har byttet båt?

 

De som er fornøyde bytter jo normalt ikke før de får endret behov (eller lyst/ råd til det de egentlig vil ha).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Vel, de fleste båter skal selges igjen og da er det jo viktig å holde oppe en båts gode navn og rykte? Eller som det heter; de to beste dagene for en båteier er først når båten kjøpes og neste gang når den selges.

 

Når det er sagt så er det mye positivt å si om både Ibiza 19 Touring såvel som 20 Touring, men at de er "harde" i sjøen er noe svært mange kan enes om, dog ikke alle.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Lingefan skrev for 2 timer siden:

Prøvekjør 19 touring og bedøm selv. Synes ikke tilsvarende Yamarin eller andre er spesielt bedre i sjøen selv om enkelte gamle båttester hevder dette.

 

har også lært meg å ta hva som står i båttester med en klype salt. Blir ofte veldig subjektivt og mange ganger har de bare noen hekkbølger å teste i...   

Min Yamarin (5940) slår iallefall mye i krapp motsjø, men der sitter man jo langt fram og båten er byg med mye bæring i forskipet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg kjenner ikke til 19 Touring, men har hatt 20 Touring i 10 år nå. Ja, den slår litt når man kjører inn i  store hekkbølger med litt fart. Samme i grov sjø. Likevel tenker jeg at det kanskje ikke er det store problemet. Når det er litt rufsete, handler mye om å finne riktig trim og fart som Lingefan skriver. Da fungerer Ibizaen helt fint. Helge Duus er også flink til å lage båter med god balanse, og selv her ytterst på vestlandet har jeg aldri følt meg utrygg under kjøring (med litt sunn fornuft bak kjøremønsteret).

 

Båten opptrer veldig forutsigbart, og gir trygghet under kjøring. Man kan kansje si at under visse bølgeforhold kan andre båter være litt mykere, men dette vinduet er lite. Litt mindre krapp sjø, og Ibizaen kan kjøres relativt mykt bare man har nok fart. Litt grovere, og det blir både ubehagelig og kanskje også farlig selv med litt bedre/kvassere båter i denne størrelsen. Men det kommer også an på hvor man er og forholdene forøvrig. Her hvor jeg bor er det ikke veldig mye båtraffikk, og det er hovedsaklig vinden som lager bølgene, og farten tilpasses deretter. Kjører man mye i områder hvor kanskje vinden ikke er hovedproblemet, men heller hekkbølger fra annen traffikk; ser jeg at det kanskje er mer komfortabelt å ha en båt som skjærer bedre uten at man trenger å tenke for mye på fartstilpassing.

 

Dermed koker det i mitt hode mer ned til andre aspekter ved båt og design. Jeg synes det utrolig praktisk å ha et lite dekk helt bak (selv om det er litt mindre på 19T) og vindskjermen er veldig bra og øker utbyttet på dager hvor det ikke er helt vindstille. Dette veier iallefall for meg opp for at skroget ikke er det stummeste og mykeste.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...