.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg kjenner ikke til 19 Touring, men har hatt 20 Touring i 10 år nå. Ja, den slår litt når man kjører inn i store hekkbølger med litt fart. Samme i grov sjø. Likevel tenker jeg at det kanskje ikke er det store problemet. Når det er litt rufsete, handler mye om å finne riktig trim og fart som Lingefan skriver. Da fungerer Ibizaen helt fint. Helge Duus er også flink til å lage båter med god balanse, og selv her ytterst på vestlandet har jeg aldri følt meg utrygg under kjøring (med litt sunn fornuft bak kjøremønsteret).
Båten opptrer veldig forutsigbart, og gir trygghet under kjøring. Man kan kansje si at under visse bølgeforhold kan andre båter være litt mykere, men dette vinduet er lite. Litt mindre krapp sjø, og Ibizaen kan kjøres relativt mykt bare man har nok fart. Litt grovere, og det blir både ubehagelig og kanskje også farlig selv med litt bedre/kvassere båter i denne størrelsen. Men det kommer også an på hvor man er og forholdene forøvrig. Her hvor jeg bor er det ikke veldig mye båtraffikk, og det er hovedsaklig vinden som lager bølgene, og farten tilpasses deretter. Kjører man mye i områder hvor kanskje vinden ikke er hovedproblemet, men heller hekkbølger fra annen traffikk; ser jeg at det kanskje er mer komfortabelt å ha en båt som skjærer bedre uten at man trenger å tenke for mye på fartstilpassing.
Dermed koker det i mitt hode mer ned til andre aspekter ved båt og design. Jeg synes det utrolig praktisk å ha et lite dekk helt bak (selv om det er litt mindre på 19T) og vindskjermen er veldig bra og øker utbyttet på dager hvor det ikke er helt vindstille. Dette veier iallefall for meg opp for at skroget ikke er det stummeste og mykeste.