mnj0909 Startet 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2017 Vi har en fin kalesje til vår bår som måkene dessverre også er veldig glad i. Vi tenkte derfor å anskaffe en slik "snurre-skremmer" som roterer og skremmer måkene vekk (håper jeg !!). Spørsmålet er hvordan vi får montert den på kalesjen? Kalesjen har ingen bøyler, så vi ser ikke helt for oss hvordan vi skal få montert den på kalesjen. Håper på gode råd....:) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Nabobåten har gjort det slik,måkejageren er ikke på nå så klart. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Slike skremsler, montert på bryggeplassen, ser ut til å være effektive:https://www.felleskjopet.no/landbruk/husdyrrekvisita/diverse-husdyrrekvisita/fugleskremsel-m4m-fiberstang1--50293415/ (Noe annet enn du spør om, men slik vurderer jeg etter å ha sett det i bruk i min nabohage, og nå senest i Eidangerfjorden.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Paverye Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Ser det er mange som legger lekeslanger, sånne i gummi fra lekebutikken rundt om på båten. Fugler liker vist ikke dette og lar derfor være å bruke båten som latrine. Billig løsning om du ikke er ute etter noe fancy iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Paverye: Det er interessant også. Jeg henter hjem en "ny" kalesjebåt til fredag, og den har heller ingen bøyler å feste måkeskremmer i. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mnj0909 Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 GeirHel: Lur løsning, men har dessverre ingenting å feste en slik stang i. Dvs ingen liten flaggstang eller tilsvarende. Paverye: Aha, kanskje jeg skulle prøve slanger istedet...? Har hørt rykter om at de kun fungerer noen få dager, så blir målene vant til de. Kan noen be-/avkrefte? Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Hei ! Maritim selger denne : https://www.maritim.no/stopgull-sandsekk-for-flyttbar-montering#.WXkGgHuhxDs Ser at Seasea også selger noe lignende. Dyr sand :-) BjornK Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg har dårlig erfaring med sandsekk da den ofte blir skjev ved hard vind og da slår "propellen" i kalesjen og lager merker. Jeg har nå skrudd propellen på en treplate som ligger på kalesjen og er festet med stropper ned mot rekkverket. Det har fungert utmerket. Bruker en gamle pizzaserveringsfat som treplate, siden den ikke hadde noe skarpe kanter, fåes kjøpt billig på IKEA. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Har prøvd slanger, men ga opp da jeg så at måkene kranglet om slangen ved å dra i den seg i mellom. Har prøvd ugle helt til jeg oppdaget at måken satt seg ved siden av ugla og hakket i huet på'n. Tror at disse "dragene" fungerer bra siden de er i bevegelse hele tiden, ellers er det kun fysiske begrensninger som klarer å holde måken unna. Tror de også er redd for tråd og wire siden det er ofte lite måkeangrep på seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Har liten tro på noen av disse nevnte remedier virker for å holde måkene unne kalesjen. Kjenner flere, (og observasjoner i båthavna), som har forsøkt alt, men like forb.... så klarer måkene å skite på kalesjene. Slike måkejagere som sviver rundt med vinden, kan vel, hvis der er vind, og disse er montert lavt nok slik at de dekker hele kalesjen kan ha en virkning, men måkene er nok lure de og. Så lenge der er måker, må vi nok leve med dette. Det beste er å ha hyppige oppsyn med båten, så sant det er mulig, og spyle av skitten så fort som overhode, da setter ikke flekkene seg så veldig fast. Kjerring-råd : En båt-nabo pleide alltid å sende ei spytte-klyse på måke-skitten, deretter vaske det inn i skitten før det ble spylt vekk med godt vanntrykk, så ingenting til skitt flekken etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Måker slipper som kjent "bomber". Så en måkejager vil uansett ikke gjøre at man slipper all måkeskit. Noen som har god erfaring med å legge en "hatt" av kalesjestoff over kalesjen? Kanskje det + en slik drage er effektivt nok? Noen her med erfaring med drage-måkejager? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mnj0909 Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Ja, jeg har også spekulert på om beste/eneste vei ut av dette er å legge en fysisk beskyttelse ("hatt") over kalesjen - og så spyle hatten istedet for kalesjen. Da er det vel en fordel å finne et glatt stoff/materiale som lett lar seg spyle (og tørke!) - samtidig som at det må gjøres fast på kalesjen på en eller annen måte. Samtidig som det gjerne må se bare LITT ordentlig ut... :) Spennende å høre om noen har erfaringer fra egen eller havnens andre båter mht dette. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Hadde ei havnepresenning på ei tidligere Polar snekke. Denne var av et slags materiale lik "regnfrakk". Denne satt aldri skitten seg fast på. Kunne spyle, skure, bruke alle slags vake- remedier på denne, etc. Var alltid like fin. Kalesje-stoff er jo noe helt annet. Vet om de som har fått sydd en slik topp som legges oppå kalesjen, og som er festet med strikk. En slik tar vel av for det verste vil en tro? Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 LM605: Interessant! Hvor får man sydd en slik "regnfrakk"? Eller hvor fikk du tak på en til din polar? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Vil tro samtlige kalesjemakere kan lage en slik hatt. Er jo i enkleste versjon bare en flat "presenning" med maljer på utvalgte plasser. Må lages slik at den ikke kan gnisse på kalesjen. I litt mer avansert versjon så er den formtilpasset. Samtlige som kan sy burde enkelt kunne gjøre dette dersom de kan se på originalkalesje. Det å finne maljer som ikke gnisser er nok kanskje det "vanskeligste". Men trenger jo ikke være annet enn at man syr inn festebånd. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LM 605 Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 mnj0909 skrev 17 minutes ago: LM605: Interessant! Hvor får man sydd en slik "regnfrakk"? Eller hvor fikk du tak på en til din polar? Dette var en orginal havne-presenning til ei Polar snekke. Kunne leveres til både 20 og 22 fot. Men hva slags stoff eller hvor denne ble produsert vet jeg ikke. Må vel bare undersøke hos div. kalesje-produsenter eller lignende som driver med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Her fant jeg noe på nett: http://www.haugeprodukter.no/produkter/hansen-toppen Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mnj0909 Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Genialt!! Dette må forsøkes - ser ut til å være både en pen og enkel løsning.... :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Ville heller gått for en Hansentopp ja. Den der måkeskremmeren har jeg lite tro på, etter å ha sett en måke bruke en slik til å kjøre karusell! Måker er smarte, og finner fort ut av slike luretriks. Det mest effektive er å få naboene til å slutte å renske fisk I havna, da finner måkene seg et annet sted å oppholde seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg fisker mye. Renser alltid fisken lenge før jeg kommer i havn, nettopp for å unngå måkefester. :-) Hmm, kanskje en slik kan brukes? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Presenning/Topphatt-polyester-2000029998/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Bare sy på noen ekstra festehemper, så den ikke blåser av. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LM 605 Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Grand Banks jr skrev 41 minutes ago: Bare sy på noen ekstra festehemper, så den ikke blåser av. Sikkert ikke dum denne, hvis størrelse etc. passer. Som du sier, noen extra fester skader ikke. Nå skal det sies at jeg husker det var en del negative kommentarer i fra andre båtfolk ang. slike, særlig den såkalte "hansen toppen". Noen mente at denne sleit en del på selve kalesjen, hvis den ble liggende i lange tider og blafre i vinden oppå kalesje-taket.? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Det er det jeg er spent på. Kalesjer er som regel lite glad i gnikking. Det finnes jo også slike måkejagere som lager lyd når noe kommer innenfor et visst arbeidsfelt. Bevegelsessensor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mnj0909 Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Ja, måkejagerne med lyd har jeg også lest en del om. Det er tilsynelatende mange som reagerer på at de bråker og sender mye (høyfrekvent?) lyd ut. Vet ikke hvor ille dette er - eller om det er noen som har gode erfaringer med lydskremsler i stedet... Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Det er ikke nødvendig å sy noe fast. Du kan bruke trykk-knapper og biter av spennbånd istedet. Hunn-trykk-knappene passer i de han-knappene (eller motsatt) som allerede finnes på kalesjen for å rulle opp vinduene foran og bak. Dermed kan du klippe til et gammelt telt e.l. (bare det er _lett_ og ikke kan gnisse) og sette fast spennbånd-biter med trykk-knapper i teltduken. Deretter fester du spennbånd-bitene til han-knappene (eller hun-knappene) på kalesjen din. Du kan bare benytte denne "top-hat'en" når kalesjen er lukket, men de fleste lukker jo kalesjen når de drar fra båten allikevel, så da er vel ikke det noe problem. Lett å ta av og på. Billig og greit. Biltema selger trykk-knapper : http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Fortelt-og-vindskjerming/Trykknapper-med-dor-2000035526/ Spennbånd : http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Fortelt-og-vindskjerming/Spennband-2-stk-2000032669/ Gudd løkk ! BjornK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.