Hakkannen Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Det finnes jo også slike måkejagere som lager lyd når noe kommer innenfor et visst arbeidsfelt. Bevegelsessensor. En på brygga hadde et par slike en stund. De han hadde ga fra seg lyden av en hauk eller noe hver gang de oppdagde bevegelse. Vet ikke om han merket effekt i starten, men før han tok dem vekk satt det både måker og kråker på båten hans, det virket ikke som de brydde seg om lyden. En annen på brygga har et par slanger og ei hubro i plast på dekk for å holde fuglene unna. Og svalene hekker under nettingen i baugen (katamaran). Kråker får han også besøk av, både på dekk og i masta. Havna der jeg ligger har generelt vært plaget, spesielt morgenene vinterstid, av kråker som holder "kråketing" i mastene. Det har på det verste vært mer enn hundre kråker samlet på de fleste salingshorn og mastetopper havna kunne oppdrive. Måkene har det i disse periodene vært færre av, så hos oss har kråkene vært plage nr.1. Biminien (halvtak av kalesjestoff) måtte vaskes jevnlig for kråkedrit, så jeg spente opp noe tynn fiskesen over denne. Da satte ikke kråkene seg lengre der. Men var fremdeles plaget med at de satt på salingshornene i masta og dreit, i tillegg brukte de masta til å knuse blåskjell mot. Kråker liker også moreller, noe den sterke fargen på driten og steinene på dekk vitnet om. Holdt på å bli gal. Bor i båten, så våknet gjerne (alt for tidlig) av dette spetakkelet som forplantet seg nedover langs masta. Slo litt i skutesiden for å skremme dem vekk, men de kom fort tilbake. Løsningen for min del ble innkjøp av en slik softgun som ungene holder på med (gjerne noe politisk ukorrekt, men brukte i alle fall kuler basert på bedbrytbar maisstivelse). Ville ikke skade kråkene, men skremme dem vekk. Har lest litt om temaet, amerikanske forskere (hvem ellers) har funnet ut at både kråker og til dels måker husker svært godt. For kråkene sin del kan disse plage folk de ikke liker i generasjoner (kråkegenerasjoner) så ville nødig at de skulle anlegge hat mot meg. Da jeg så hørte rabalderet i masta en morgen trakk jeg ei blå lue jeg aldri bruker godt nedover ørene (for ikke å bli gjenkjent), åpnet luka rett bak masta og fyrte av noen velrettede skudd oppover. Softgunkuler går ikke direkte beint, men fikk truffet et par av fuglene som skrek til, ble tydelig misfornøyde og fløy vekk. Gjorde dette noen morgener for 3-4 år siden og har ikke sett ei kråke i masta siden De har tydeligvis fått med seg at det ikke er behagelig å sitte i masta mi eller mastene rett rundt Noen kamerater mente jeg skulle ha brukt luftgeværet, men jeg ønsket ikke skade fuglene, bare påføre dem ubehag slik at de heller fant seg andre steder å ha familiesamlinger (i tillegg har Raymarine en kostbar sak i mastetoppen som ikke måtte skades). Redigert 27.Juli.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) Spente opp et fiskesnøre over kalesjen.... Ikke en måke på min båt.... De er redde for å sette seg fast . red. Måker må visst huske? . (En venn i en hage i småby i NordNorge var ille plaget med måker i hagen. De bl.a. stjal kaker fra kaffebordet og holdt et h@l... leven hver morgen. En slektning ble tilkalt med "litt tvilsomme fangstmetoder" og fyllte et par søppelkasser med døde måker; Det rare var at det ikke var en eneste måke i den hagen de neste tre årene...) . Seks små naust i rekke, tett i tett, med sorte tak.... To av dem har fiskescene spent opp over mønet; Fire tak er nedskitne av måker. To er fortsatt svarte... Redigert 27.Juli.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Helge Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg har hatt god effekt med "lekeslanger" på kalesjen på mine tre båter.... helt til nå DENNE sommerferien. Voksne måser har sett ut til å holde seg unna slangene (også i år), men i år har vi noen nylig flyvedyktige måseunger som ikke har det dugg "respekt" for slangene :( Den største båten har jeg roterende måsejager på og den berger heldigvis sånn halvveis. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bergie Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg vurderte også sandsekker med måkeskremmer, men endte opp med denne metoden. To kosteskaft, litt tau og noen gamle CD/DVD-plater. Dette har fungert veldig bra både i fjor sommer og så langt i år. Tidligere måtte jeg vaske bort dritt, blåskjell, krabber og blåbær. Nå har jeg ikke sett at fugler har satt seg på kalesjen. Ble anbefalt å bruke CD/DVD-plater. Ser noen bruker plast. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Takker for alle gode råd - her er det mange kreative mennesker og tanker! Tenk så oppfinnsom man blir når rovdyrene står for døra! Lurer på om man i første omgang skulle forsøke seg med en enkel løsning - fiskeline med CD'er / plastikk. Tenk hvis det var tilstrekkelig - og de dumme måkene dro til nabobrygga! Hipp hurra! Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg tenkte det samme som deg. Kostet meg en 100-lapp for to kosteskaft. Og så fikk jeg ryddet litt i gamle DVD-er Men måkene flyttet ikke til nabobrygga. De valgte et par andre båter lenger inn på samme brygge. De griser skikkelig.... Har et par med tre unger, som har okkupert brygga. De stuper etter en når man går utover Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 7 hours ago, Hakkannen said: Løsningen for min del ble innkjøp av en slik softgun som ungene holder på med (gjerne noe politisk ukorrekt, men brukte i alle fall kuler basert på bedbrytbar maisstivelse). Ville ikke skade kråkene, men skremme dem vekk. Har lest litt om temaet, amerikanske forskere (hvem ellers) har funnet ut at både kråker og til dels måker husker svært godt. For kråkene sin del kan disse plage folk de ikke liker i generasjoner (kråkegenerasjoner) så ville nødig at de skulle anlegge hat mot meg. Da jeg så hørte rabalderet i masta en morgen trakk jeg ei blå lue jeg aldri bruker godt nedover ørene (for ikke å bli gjenkjent), åpnet luka rett bak masta og fyrte av noen velrettede skudd oppover. Softgunkuler går ikke direkte beint, men fikk truffet et par av fuglene som skrek til, ble tydelig misfornøyde og fløy vekk. Gjorde dette noen morgener for 3-4 år siden og har ikke sett ei kråke i masta siden De har tydeligvis fått med seg at det ikke er behagelig å sitte i masta mi eller mastene rett rundt Morsomt å gå med 'forkledning' for å unngå hevngjerrige fugler. Hadde heller aldri tenkt på at noen fugler er slik anlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Duppe skrev for 2 timer siden: Morsomt å gå med 'forkledning' for å unngå hevngjerrige fugler. Kråkene er visstnok av de smartere fuglene sies det, så ikke vits å ta noen sjanser Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Fiskeline med CD/DVD-plater kan kanskje fungere OK, men når kråker og måker er så smarte, så kan det kanskje være avhengig av om det er CD/DVD-plater med Kate Bush eller Bjøro Håland?? Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Da har det gått noen dager siden jeg begynte denne tråden - og har nå forsket en del, helt uvitenskapelig: Forsøkt meg med fiskeline, med påmonterte sølvpapirsløyfer og cd-skiver. Ingen signifikant forskjell mellem sølvpapir og CDskiver - så inntil videre går jeg for sølvpapiret! Derimot signifikant forskjell på kalesjefargen med og uten måkeskremmer - absolutt mer blå med måkeskremmer :) ! Synes dog at løsningen med fiskeline og sølvpapirsløyfer er litt "uproff" og tenker derfor å satse på en av de ferdige løsningene med "propell". H Her finnes det mange/flere alternativer: - Stopgull - Scaregull - Gullsweep .....osv . Jeg klarer ikke å se de store forskjellene på disse. Tilsynelatende samme løsning og nesten samme pris. Derfor supert om noen har gode/dårlige erfaringer med noen av disse produktene. Alle livserfaringer mottas med stor takk...!! Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 ...ingen som har positive / negative opplevelser med de konkrete typer av "måkepropellene". Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Har aldri hatt behov for måkeskremmer selv heldigvis, men ble ved en anledning sittende å more meg over en måke som satt på en snekke like ved som hadde slik måkeskremmer. Måken lot seg ikke forstyrre av denne i det hele tatt, den kare dukket med hode når skremmeren passerte. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 (redigert) Har brukt Gullsweeper i mange år. Den fungerer fint når det er vind og den surrer rundt. Problemet er når det er vindstille ( ja det hender det også her på sør/Vestlandet ), da setter måsen seg på kalesjetaket og driter, spiser og har "full fest". Det har også hendt at "propellen" rett og slett har lettet i storm og jeg har funnet den igjen på bunnen, under båten, så når høst og vinterstormene starter tar jeg den av, men på den tiden har jeg en annen pressenning over kalesjen og den kan jo spyles når det passer. Jeg har forlenget stengene på propellen , for måsen finner fort ut hvor langt ut på kanten av kalesja det er trygt å sitte, så det er en fordel at den dekker hele taket. P.S. Den hjelper ikke mot fugler som slipper sine "bomber" fra oven .... Redigert 17.August.2017 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Jeg har en sånn sak som snurrer rundt i vinden og er festet ca midt på kalesja. Den hjelper, men ikke 100%. Ei uke eller to i sommer hadde jeg den ikke på, og da var kalesja stadig vekk full av måkeskitt, men etter at den kom på igjen har det blitt betraktelig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Det som eg finner litt snodig med disse måkene er følgende: Bortreist i 4 uker midt på sommeren: EN klyse på kalesja. Kommer hjem, er i båten en kveld: EN sammenhengene klyse på kalesja, bare at den omtrent dekket hele... De bombarderte kalesja mi dagen etter eg var der for første gang på flere uker. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Joltus skrev 2 minutes ago: Det som eg finner litt snodig med disse måkene er følgende: Bortreist i 4 uker midt på sommeren: EN klyse på kalesja. Kommer hjem, er i båten en kveld: EN sammenhengene klyse på kalesja, bare at den omtrent dekket hele... De bombarderte kalesja mi dagen etter eg var der for første gang på flere uker. Tydelig at du skal få unngjelde på en eller annen måte.? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Ja, kanskje det er meg og ikke båten de prøver å ta Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 18.August.2017 Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 Har samme problem der vi ligger på bøye. Jeg har bare kjøpt en vanlig hvit presenning, lagt denne over kalesjen og bundet fast i kryssholt og rekker, der det passer. Billig og fungerer bra; både mot kabbefest og måkebomber. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.