Grand Banks jr Startet 27.Juli.2017 Del på Facebook Startet 27.Juli.2017 Jeg har nå kjøpt meg overnattingsbåt igjen , samt fisker året rundt i en 16-foter i Skagerak. Så jeg vil ha VHF om bord. Har vokst opp med VHF-surringen i bakgrunnen og kunne nok håndtert en nødsituasjon, men vil gjerne ha papirene i orden. Har per i dag ingen papirer. Hvilket kurs bør jeg ta? Ser det finnes mange tilbydere, men virker som om Telenor sitt Kystradio-kurs kanskje er det beste. Stemmer det? Lest litt her inne i gamle tråder at det tar en kveld, så har man sertifikatet. Stemmer det også? http://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/250/product/SRC001/vhf-sertifikat-og-lisensabonnement/vhf-src-webkurs Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kyrholmen Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 du tar både kurs og eksamen på internett, hos telenor på www.maritimradio.no Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Trenger ikke noe kurs. Les boka og ta oppgavene som ligger fritt ute hos Telenor, så tar du eksamen på nett. Ingen grunn til å gjøre mer utav det enn nødvendig, eller? -- Er du spesielt interessert så kan vel et kurs utdype tingene, men da ville jeg tatt ett ordentlig kurs, ikke ett på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 (redigert) Hvilken bok? Er det "Mayday"? Er den tilgjengelig som nedlastning? Er det samme "bok" som appen "Mayday VHF" i Apple Store til kr 55,- ? (Nei, så nå at det er et sammendrag av boken.) Redigert 27.Juli.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Har ikke sett Mayday som nedlastning, men har ikke full oversikt på sånt. Så dessverre tror jeg du må få tak i papirutgaven. Om de har den på et bibliotek så burde det være godt innafor å klare lappen på låneperioden. 2-3 kvelder med lesing, så en kveld med oppgaver på nett og eksamen til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Gjennomførte nylig VHF kurset som tilbys på nett av Telenor kystradio. Syntes kurset var veldig ryddig og greit, krever ingen forkunnskaper. Kurset er oppbygd slik at du får oppgavene tilhørende hvert kapittel etter at du har lest i gjennom kapittelet. Du trenger da ikke å ta noen eksamen utenom. Gjennomførte hele kurset på en kveld og sertifikatet lå i postkassen 3 dager etter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Å ja. Du satte deg ned på kvelden i ro og mak og gjennomførte kurset og oppgavene? Kr 1400,- ca for alt inkl eksamen? Eksamen alene koster jo 740,- eller der omkring. Hvis boken koster 298,a så er jo det noen hundrelapper ekstra for å få det ferdig servert :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jotto Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Grand Banks jr skrev Just now: Å ja. Du satte deg ned på kvelden i ro og mak og gjennomførte kurset og oppgavene? Kr 1400,- ca for alt inkl eksamen? Eksamen alene koster jo 740,- eller der omkring. Hvis boken koster 298,a så er jo det noen hundrelapper ekstra for å få det ferdig servert :-) Pakkeprisen inkluderer et års lisens i tillegg. Jeg vet ikke om eksamen alene gjør det. Jeg tok også webkurset i løpet av en kveld. Du får tildelt MMSI-nummer og får sertifikatet på mail, så du kan bruke radioen samme kveld ;) Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 kjøpte bare kurs inkludert eksamen, siden jeg skulle omregistrere og overta eksisterende kallesignal og MMSI nr som var på båten i fra før. ser Telenor har sommertilbud på kurs inkludert eksamen og lisens abonnement til 1377,- nå. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Hvor? Jeg fant ikke info om lisensabo? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ruby Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Jeg ser at det kan være fristende å gjøre alt på nett, men boka er god å ha for hånden når man føler seg litt usikker på korrekt prosedyre. Mange bruker ikke vhf'en veldig ofte, så da kan det være greit å repetere hvis man har gjennomført kurs og fått sertifikatet på en kveld... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Boken lånte jeg gratis på biblioteket ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 @Ruby, jeg ser den. Kanskje appen som tilhører boken er ok? Ulempen er at den trenger strøm. :-) @ulsetbåt, fant tilbudet på datamaskinen. Men så det ikke på mobilen. http://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/256/product/K016/sommerkampanje/lisensabonnement-og-src-vhf-webkurs Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ulsetbåt Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Da er det bare for deg å bestemme deg for hvilken løsning du vil velge. selv har jeg prosedyrer og kanalplan oppslått i styrhuset og ser derfor ikke behovet for å ha boken, men har muligheten til å låne denne privat for oppfrisking hvis jeg er usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Sitter nå og skal bestille kurset. Tenker å bestille på Kystradio. Må jo ha VHF også, så lurer på å bestille pakken med stasjonær VHF med SRC. http://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/245/product/S002/vhf-radio-paa-1-2-3/startpakke-fastmontert-vhf-radio-med-dsc-noedknapp- Kr 3299,- inkl kurs, sertifikat, ett års lisens og en Horizon GX 1300E med antenne. De har også en pakke til kr 4449,- der VHFen har innebygget GPS: Horizon GX1700E Explorer Er altså 1150,- ekstra. http://kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/245/product/S004/vhf-radio-paa-1-2-3/fastmontert-vhf-radio-med-dsc-noedknapp-og-gps- Er dette ok VHFer? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
jotto Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Jeg kjenner ikke til de stasjonære modellene, men Standard Horizon er jo et meget anerkjent merke. Du bør ha modellen med GPS. Det å sende din egen posisjon automatisk med nødknappen er jo halve poenget med VHF. I tillegg kan du sende posisjonen din som en melding til kystradioen og eventuelt andre selv om du ikke er i nød. Det er enklere enn å lese opp posisjonen manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Nederste m/GPS, OK. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Er det slik at den VHFen kan sende eksakt prosisjon dersom man trykker nødknappen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Ja, men les bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Grand Banks jr skrev 11 minutes ago: Er det slik at den VHFen kan sende eksakt prosisjon dersom man trykker nødknappen? Ja. I tillegg kan du sende posisjonen som et såkalt rutineoppkall (ikke nødmelding) hvis du f.eks. skal melde fra om farlige gjenstander i vannet, herreløse båter som driver o.l. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 Har gult sertifikat, jobber med SRC-kurset nå, har gått gjennom alle 17 arbeidsoppgavene to ganger. Må trene litt, var på tide med en oppfriskning. Regner med at selve prøven er grei å ta? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Poseidon Svart 13.Desember.2017 Del på Facebook Svart 13.Desember.2017 John_Kr skrev for 2 timer siden: Må trene litt, var på tide med en oppfriskning. Regner med at selve prøven er grei å ta? Ja, oppfriskning er alltid en god ide! Selve prøven er grei, men bruk litt ekstra tid på å drille "simulatoroppgavene" - og les for all del spørsmålene grundig, de kan være litt ullent formulert. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.