Jump to content

Hjelp til første seilbåtkjøp 30+ fot under 150.000

Otzern

Recommended Posts

Hei!

Som tittelen sier, så skal jeg kjøpe min første seilbåt. Jeg tenker at jeg må opp på 30 fot, men ikke mer enn 33. Jeg ønsker ikke legge meg for høyt i pris, selvom jeg (selvfølgelig) har kjempestore utstyrskrav...

Det jeg ønsker meg er en båt som er morsom / rask / god å seile og som man kan dra ut på dagsseiltur med. Samtidig skal båten være komfortmessig god nok til at jeg og dama / noen kompiser kan dra på litt lengre turer. Kanskje også langtur.

Hvilke modeller i denne størrelsen og prisklassen er gode, og hvilke bør man styre unna? Kanskje litt stort spørsmål, men setter pris på alle svar! :)

Har sett mye på finn som:

Ballad

Nova

Omega 30

Scampi

Comfort 30

Maxi 95

Alo 96

Bostrøm B31

Mikkel 30

Aphrodite 30

Player 311

Murena

Joker S30

+++

Eg har egentlig ikkje mykkje peiling på nokon av dei båtane. Men eg veit jallfall at det er ein del som er fornøgd med hero 101. Det er ganske mangen eksemplar av denne båten som har seilt rundt kloden også.

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=25460

Men desse blei jo også levert i ein del halvfabrikat, så det kan ver litt forskjellig kvalitet på innredningen. Men ein del blei jo også ferdigstilt fra fabrikk.

Så har du kansje ein båt til å legga til på lista di om ikkje anna. sjølv om den er vel 34 fot.......

Her er ein blog fra nokon med ein slik båt. Båten var tilsalg i Bergen for nokre år sida.

https://yellowhero.wordpress.com/tag/hero-101/

Redigert av Steini
litt meir info (see edit history)

Dersom du finn ein oppgradert Albin Nova, så er dette ein fin båt. Det er ikkje så mange år sidan desse kosta over 300,-. No er dei i di prisklasse. Nyare motor og gode seil bør prioriterast. Litt trangt toalett, men fungerer greitt nok.

Comfortina 32 er også ein båt som seiler godt. Dette er ein artigare seilar enn alle på lista di. To stykke bur fint ombord i lengre tid. Fungerer som "guttebåt" for fleire i litt kortare periodar.

Guest Avmønstret#

Om du legger et søk etter dine kriterier på Finn så kommer det opp enda en del kandidater. 

Ser at det lå en langturbåt der nå, var det en comfort 30 tro? Mye utstyr, men kanskje også slitasje med tanke på all bruken. 3x caribien osv?

Og om du skal ha noe som går fort så ligger det en Ravage 36 der også. Den er vel uten tvil både morsom og rask.

--

Egentlig krever du alt av båten :-) Men syns det er riktig innstilling som ny med seilbåt å kreve rask og morsom. I prisklassen er det nok veldig praktisk å være litt "handyman". Tror ikke du finner noen feilfri båt, og om den er det så er det høyst midlertidig ;-) Så det er ok å være innstilt på å måtte gjøre "noe" ved/etter kjøp. 

--

Ang utstyr så ville jeg ikke sett meg blind på det heller i denne prisklassen. Kjekt med alt som er "gratis", men det viktigste er å finne en båt som har et skrog/kjøl/ror i god stand, en motor i god stand og en rigg/seil i god stand. Kostnadene ved å utbedre ett eller flere av de punktene vil uansett overgå ymse "dill" med stor margin. Så ikke se deg blind på "utstyr" eller pene puter i salongen ;-). 

Finner du "riktig båt" i god stand på de viktige punktene så kan du heller fylle på med "utstyr" selv etterhvert. 

Tusen takk for utfyllende svar, Pinkvin! Du har definitivt gode poenger. Jeg er absolutt villig til å ta i et tak selv med ting som trengs å gjøres, men ønsker en trygg og god båt som utgangspunkt. OK motor, seil og skrog må jeg nesten sette som krav. Har hatt en Nidelv 24 fot plastsnekke som krevde sitt, så har skrudd VP og jobbet mye med den.

Tenker kanskje at det kommer noen gode høsttilbud utover nå også, så bør vel prøve å holde lommeboken lukket litt lenger... men... :)

Guest Avmønstret#
Otzern skrev 6 minutes ago:

OK motor, seil og skrog må jeg nesten sette som krav. 

Bare med det som utgangspunkt så må du antagelig lete en del. Overraskende mange har originalmotor selv i 70-80 talls båter. Kan godt hende en slik motor holder i 5-10 år til, men kan også ryke i morgen. 

Seilene er veldig ofte nær slutten i den prisklassen. 

Så om du finner en med ok motor (må nesten være byttet hvis båten er fra 80 tallet, eller om prisen er så god og du så handy at du ser for deg å sette inn en byttemotor på et tidspunkt?..) som også har gode seil og rigg så ville jeg sjekket den nøye ifht skader fra tidligere grunnstøtinger, andre strukturelle skader og ført båten høyt opp på lista mi hvis alt tilsynelatende var ok. 

--

Ting å se opp for er jo feks dette med balsa som distansemateriale i overbygget. Noen båter har vært plaget med at vann trenger gjennom og balsaen brytes ned. Det blir en vanvittig jobb som det knapt er noe lønnsomhet i om en kun skal se kroner og ører. Gamle svensker med skrudd teakdekk.. tror ikke de er innenfor prisklassen men en kostnad på 2-300K hvis du også gjør mye selv er vel ikke helt utenkelig. 

Skader ifht grunnstøtinger. Skader foran på kjøl kan være utbedret, men bulker/hakk foran kan jo si noe. Båter med blykjøl tåler mer enn med jernkjøl da blyet demper mye hvis en går på. Sjekke skroget/bunnen foran/bak kjølen både utvendig og innvendig. Sjekke kjølbolter. Hvis eier har bilder av båten på land, ser det ut som det er fukt i bunnstoffet i overgang kjøl/skrog... hvorfor det? Potensielt kan vann trenge inn og tære på kjølboltene uten at det syns noe sted. 

Er en del jobb å bytte foringer/opplagring på ror også. Om du har mulighet så rikle på roret ved å holde på selve rorbladet. Er det slark? Slark sideveis, eller også opp-ned? 

Og motorinstallasjon er jo en liten vitenskap i seg selv, men seilbåter i denne størrelsen har jo relativt enkle motorer heldigvis. Men sjekke olje, kjøleveske (hvis ferskvannskjølt), evt eksos, kjølevann (oljefilm på vannet?). Husk å få kaldstarte motoren, ikke la eier starte den før du er der. Gå over og sjekke/kjenne på aksling, tetting rundt aksling. Ta tak i akslingen og røkke i den, er det noe slark eller noe osv. 

--

Om jeg var 99% sikker på kjøp på en båt i dag og rigger var tilgjegnelig ville jeg betalt rigger for å gå over riggen før kjøp og evt tapt pengene om det dukket opp noe kritisk. Mener jeg har sett priser på 2-3000,- for en inspeksjon. 

Og evt. en mekaniker for å se på motor, eller noen som kan dieselmotor sånn passe bra.. 

Og selvsagt løfte båten for å se under. Det syns jeg en kan krangle med selger om hvem som skal betale ;-) 

Kjøpte "ny" bruktbåt sjølv i fjor. Brukte ein del tid på å finne ein båt som eg meinte var OK, og til ein brukbar pris. Generelt var det ganske stor prutningsmon på mange båtar, så eg trur faktisk at ein Comfortina 32 kan finnast innanfor ditt budsjett.

Det du må bestemme deg for, er kor strøken du vil ha båten når du kjøper han. Dersom alt skal vere på stell, må du ofte betale meir. Dette vil likevel ofte lønne seg meir enn å kjøpe ein sliten båt, for deretter å gjere desse påkostningane sjølv. 

Vi kjøpte vår båt ganske rimeleg, men har kosta på skuta ein god del. Men - no har vi ein båt med nye puter/trekk, nye seil, ny sprayhood og kalesje, varmar+++. Alt i alt ein båt som skal vere oppdatert i mange år framover. Vi får nok ikkje igjen alt vi har lagt ut på båten, men vi har fått ein båt slik vi vil ha han, og til ein overkommelig pris. 

NB! Eit tips - kjøp båt der de har ståhøgde i alle fall i salongen.

Tuaen takk for flere utfyllende svar. Tar med meg alle tips.

@Pinkvin Derfor jeg skrev "OK" og ikke "Bra" e.l. Vil ha noe som fungerer, men trenger ikke være nytt. :)

Jeg skal definitivt ha med meg en kyndig person på inspeksjon. Ikke så dumt å leie en ekspert til å se på det faktisk.

Ståhøyde i salong er notert! :)

@sunnmøre Hvor mye måtte du ut med for nye seil, sprayhood og kalesje?

Redigert av Otzern (see edit history)
Otzern skrev for 5 timer siden:

Takk for svar til begge to! Jeg skal holde meg oppdatert på Comfortina. Kanskje det kommer ut noen til god pris.

HVIS du finner en Comfortina 32 til ned mot 150.000,- så er den garantert nærmest et vrak. Disse holder jevn pris, bare justert for ny motor og seilgarderobe.

Til ditt budsjett kan du vurdere en Maxi 95 i topp stand (langt mellom de). Det er den romsligste båten i denne prisklassen. I Sverige blir de gjerne tatt bedre vare på. Så en svensk 95 forrige dagen på Læsø, med ny Seldén rigg (forhøyet og med rullestorseil), ny motor, nye vinduer med ramme, nye seil, baugthruster m.m. Tror neppe eieren hadde planer om å selge den, noen gang.... Seilegenskapene er vel det man kan trekke mest for. Seiler som et badekar! Men det er det jaggu mye annet som gjør også...

Se etter en båt med nyere motor og seil. Resten kan du ta etterhvert. Du betaler en brøkdel for god motor og gode seil når du kjøper brukt.

Mamba 311 er en tålelig god seiler og har brøkdelsrigg. Finnes en eldre Mamba 31 som har en kortere mast (masthead) som ikke innbyr til så heftig seiltrim. 

Båtmodeller hvor de fleste er innredet som selvbyggerbåter (eks Hero 101) kan gi mye for pengene, men er ofte utrolig dårlig arbeid på disse. Få med deg en svært seilbåtkyndig person på visning!!

Ikke vær redd for gamle båter! De er ofte bedre bygget enn nyere. Da helst svensk (eller finsk). Men som nevnt, med nyere motor og seil i topp stand. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

@Artekno Takk for svar.

Jeg er nok mer interessert i en bedre seiler enn (det jeg har skjønt) maxi 95 er. Om det så går på bekostning av litt standard. Så lenge båten er trygg kan man gjøre mye, tenker jeg.

@sunnmøre Det var langt billigere toralt sett enn hva jeg hadde sett for meg! Hvis man fordeler det over et par år, så kan man jo få en riktig frisk båt! Grunnlaget må bare være bra. :)

Held nok kanskje Albin Nova som ein liten favoritt. For 150.000 så skal du få ein i OKStand. Uansett så er dette båtar med nokre år bak seg, så vedlikehold og oppgraderingar må medreknast. Ein Nova med gode seil er ein bra seiler, som faktisk seiler bedre enn mange nye konstruksjoner i samme storleik. Salongen og cockpit er fin. Mykje båt for pengane etter mitt syn. Søk på Blur, ein svensk Nova. Der finn du meir opplysningar om heimesida framleis eksisterer. 

Guest Avmønstret#
Artekno skrev 13 minutes ago:

Mamba 311 er en tålelig god seiler og har brøkdelsrigg. Finnes en eldre Mamba 31 som har en kortere mast (masthead) som ikke innbyr til så heftig seiltrim. 

Båtmodeller hvor de fleste er innredet som selvbyggerbåter (eks Hero 101) kan gi mye for pengene, men er ofte utrolig dårlig arbeid på disse. Få med deg en svært seilbåtkyndig person på visning!!

Ikke vær redd for gamle båter! De er ofte bedre bygget enn nyere. Da helst svensk (eller finsk). Men som nevnt, med nyere motor og seil i topp stand. 

Enig i alt du skriver. Men en ting, jeg mener Mamba 31 har dårlig med ståhøyde innvendig og at 311 fikk bedre ståhøyde, den har forøvrig veldig bra ståhøyde ombord. Har også mistanke om at mange av de, Mamba 31, ble solgt som halvfabrikat, mange ulike interiørløsninger på de. Mamba 311 ser ut til å stort sett ha fabrikkinteriør av høy kvalitet, dvs fra Vindø. Jeg hadde en mamba 311 selv og disse er ofte lavere priset enn andre "svenskebåter" da det er et merke som har gått ut av produksjon og er mindre kjent enn andre "svenskebåter". Og det er ett tips, svenskebåter fra 80 tallet hvor merket lever fortsatt er ofte høyere priset. Mange merker har gått ut og en del er relativt ukjente, men kan gi mye for pengene ifht "kjente" merker. Rigg, motor, dekksutstyr er jo uansett stort sett fra de samme kjente leverandørene. 

Hero og Mikkel er vel begge norske (?), og begge med hjemmelaget interiør som vel da varier fra bra til dårlig. Men det finnes ett unntak for Hero 101 da en gjeng med piloter bestilte sine båter og fikk møbelsnekkere til å lage interiøret. Disse har god kvalitet innvendig. Vi hadde en av disse "pilotbåtene" i familien tidligere og seiler den dag i dag rundt med bestikk fra Finnair, SAS osv fra den båten. Hele byssa var full av bestikk osv som ble brukt i fly :-) Aner ikke hvor mange pilotbåter som ble bygd... men noen var det da. 

---

Om budsjett er viktig kan det være ok med en båt som har eller har hatt en aktiv regattaklasse, eller er populære regattabåter. Da er det enklere å få tak i brukte og ok seil til en grei pris. Om en følger med på seilbåtutstyr på finn.no og fb gruppa så er det veldig mye som går der til fordelaktige priser. 

---

Uansett, på såpass gamle båter kan i utgangspunktet alt være gåent.. En seilbåt fra 80 tallet har garantert vært på grunn en eller flere ganger, antagelig ganske hardt minst en gang. De har garantert seilt en eller flere sesonger med totalt feiltrimma rigg osv. Ett, flere eller alle bevegelige komponenter er mer eller mindre slitt. Ikke bevegelige deler kan være korrodert og svekket osv. Det er i grunnen ganske sannsynlig at noe vil dukke opp, også uventa ting som en ikke kunne forestille seg. 

---

Samtidig, det er solide greier da laget i denne epoken. Ting kan vare utrolig lenge. Finner du riktig båt og riktig eier, dvs en eier som har eid båten en stund, som også er ærlig på svake/dårlige sider ved båten og prisen er riktig så skal det godt gjøres å få mer seilglede for pengene enn i denne prisklassen. 

Pinkvin skrev 3 minutes ago:

Samtidig, det er solide greier da laget i denne epoken. Ting kan vare utrolig lenge. Finner du riktig båt og riktig eier, dvs en eier som har eid båten en stund, som også er ærlig på svake/dårlige sider ved båten og prisen er riktig så skal det godt gjøres å få mer seilglede for pengene enn i denne prisklassen. 

Essensen i det å velge litt utenom, ja. Og man kan få MYE båt for 150K, det er helt klart.

Albin har pene og greie linjer, og når godt vedlikeholdt kan de være gode kjøp. Samtidig er det blant de mest "masseproduserte" båtene, på godt og vondt. Enkle løsninger som ikke dro opp produksjonskost. Litt forfinede seilegenskaper i forhold til feks Maxi, men fremdeles med stålkjøl og spartansk rigg.

Mamba 311 er en kraftig forbedret 31, og ble vel også produsert et annet sted? Ofte et godt kjøp.

Båten min fyller 40 neste år. Den har nyere stående rigg og motor, og blykjøl. Helt vesentlig for at jeg valgte den for 5 år siden. Seiler godt og er etterhvert påkostet til egen nytte og glede. Den skal IKKE selges!  :-)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...