Jump to content

Utfylling av tomrom i ror etter forsterking av sveis

Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Oppdaget at det var slark i roret (Scanmar 33) og etter inspeksjon så ble det klart at innfestingen av rorbladet til rorstammen var defekt - rorstammen roterte uten at rorbladet beveget seg. Fikk tak i konstruksjonstegninger til roret og fikk blottlagt de fire innfestingspunktene mellom rorblad og rorstamme (bilde nederst til styrbord). Alle sveisene var defekte (bilde nederst babord). Fikk reparert sveisene og skjøtet på plater for ekstra styrke i roret (øverst babord). Har nå 'sauset' inn sveisene og eksponert stål med epoxy (West System, iblandet 404 'high density filler' - bilde øverst styrbord). Vi får håpe det varer noen år...

Det som gjenstår av arbeid er å lukke 'operasjonssåret'. Har tatt vare på laminatet jeg skar ut og det kan nok gjenbrukes. Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal fylle ut tomrommet jeg har frest ut. Jeg antar at det var polyester, muligens iblandet noe fyllstoff. som var det opprinnelig. Det er ikke praktisk å ta av rorbladet (da må jeg lage hull i asfalten under båten...), så det må gjøres mens roret står montert på båten. Alternativer jeg har under vurdering

1) fylle med fortykket epoksy eller polyester - mikroballonger, bygge 1,5cm av gangen

2) lage en 'forskaling' og fylle med fortykket epoksy eller polyester

3) laminere igjen med tomrom, lage et hull i overkant - fylle på polyester eller epoksy gjennom hullet til det er fullt

Mht 1 så tenker jeg at det er det enkleste, og mest tidkrevende. 2 er jo en variant av det samme, man bør kanskje ikke bygge alt på en gang uansett (er 7-8 cm tykkelse på roret fram til laminat)? 3 er jeg usikker på om er lurt - både epoksy og polyester er jo eksoterme - vil det bli utviklet for mye varme om man heller i flere dl resin inn i det som i praksis er en form?

Noen som har andre forslag eller kommentarer?

20170723_011501-COLLAGE.jpg

Guest Thostr

@mons jeg endte opp med en variant av ditt forslag og mine forslag; skiftet først mellom glassfibersparkel og glassfiberstøp (rivduk og polyester-resin) - hullene var irregulære så det var ikke mulig å bruke plater til å lage 'skvis'. Jeg var nok uheldig med valg av glassfibersparkel - fant kun Biltema sine og valgte den med langre fibre. Bygget ikke spesielt bra og var nokså tung å jobbe med (og med fascinerende plutselig herding), så ble nok en del bobler i dette støpet. Mot slutten av arbeidet så ble det litt for lav temperatur for polyesterstøp og jeg var ikke helt happy med opplegget - så jeg hoppa over til å lage fortykket epoksy i store nok mengder til at jeg fikk 'skvis' med ytterskinnet jeg hadde skjært ut. Så nå står det og herder. Kommer til å pusse ned og legge glassfiberduk utenpå når det har herdet, så da må det nå bli tett nok...

Guest Thostr

Og sånn her ble det seende ut. Lurer på om det er 'overkill' å legge glassfiberduk på toppen av dette?

20170729_161834.jpg

Epoxy er lite fleksibelt og knekker lett - så derfor jeg tenkte å legge en matte over. Samtidig så sitter denne glassfiberplaten fast i en massiv klump herdet epoxy, og roret er vel ikke spesielt fleksibelt?

Redigert av Thostr (see edit history)
Guest Thostr

Er man i tvil så er man ikke i tvil - gjorde glassfiberstøp med epoksy på toppen av det hele.

Kjekt med gjentatt støping for læringen sin skyld. Denne gangen lærte jeg at for fuktige matter kan finne på å svømme nedover selv om de er plassert på en seng av fortykket epoksy. Hadde forlagt plast-sparkelspaden min så brukte fingeren til å skyve ut ekstra resin - var opplagt ikke bra nok fokus på det her. Dessuten har jeg nå erfart at finmalt hvetemel funker bra som erstatning for West System 404. 

20170729_193424.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...