Jump to content

Renovere teak - kjemikalier før/etter pussing - eller ikke?

thomasd

Recommended Posts

Hvilke teakdeler er det snakk om? Er det lakkede detaljer eller teakdekk vi snakker om? Er det teakdekk vil jeg anbefale å slipe ned med 40-80-120 korning. Bruk et par lag med maskeringstape der det er fare for å komme i kontakt med gelcoat. Jeg vil anbefale Snappy teaksealer som behandling. Da ser teakdekkene ut som nyslipt tre. Bruker du olje, vil denne bli mye mørkere, og det kan bli mye mer jobb å få den fin igjen hver vår. teakdekkene må uansett behandles regelmessig om du ikke vil ha grått, aldret utseende. Skrubbing på tvers av treets retning gjør at treverket slites mindre. Neste gang dekket skal behandles med teak sealer bruker du teakrens og eventuelt teak brightener for rengjøring først.

thomasd skrev 38 minutes ago:

Takk. Antar det trengs en liten omgang med finere korning til slutt?

Har ikke vært nødvendig på Hallberg Rassy og Nimbus som jeg har slipt ned

Snakk med folk som kan teak om etterbehandling. 

Jeg har brukt Hövlings Golden Teak på motorbåter i mange år etter anbefaling fra NordWest. På seilbåt bruker jeg Boracol.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nei, ikke gjør det. Du vil bare få mer å slipe på. Bruk 40 papir som Bitteliten sier, men hvis du syns det blir mye jobb kan jeg anbefale å bruke eksentersliper. Min erfaring var riktignok at jeg måtte pusse meg opp til 240 papir før jeg var fornøyd med finishen.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

thomasd skrev 33 minutes ago:

Hei, da har jeg gjort en liten test, sees fremst på høyre/styrbord side. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å bruke noe kjemikalier for å få bort skiten nederst i "porene" slik at man slipper å slipe seg helt helt ned?

-Thomas

IMG_4641.JPG.59cb9ffb1f5aaf11c72d6741126c7aed.JPG

Hehe, du er nå i ferd med å innse at det er en ganske hard jobb å slipe et slitt teakdekk. Velkommen i klubben ?

Eksentersliper, 40 papir. Bare å legge vekt på og få slipt ned alle gropene. Skal du bruke Golden Teak må teaken være slett før oljing. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...