thomasd Startet 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2017 Hei, Jeg tenkte slipe og få teaken på båten fin igjen etter at de har vært litt mishandlet av forrige eier. Er ganske tykke saker, så tåler å miste en millimeter eller to. Tanken er å olje dem etter behandling. Bør jeg bruke noe teakrens før jeg pusser, evt. etterpå, eller ikke i det hele tatt? -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Puss ned med 40 papir. Ikke kjemikalier. Det bare ødelegger. Kan være fordel å kutte ned natene først om de stikker mye opp. En skarp fileteringskniv bruker jeg til det. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Takk. Antar det trengs en liten omgang med finere korning til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Hvilke teakdeler er det snakk om? Er det lakkede detaljer eller teakdekk vi snakker om? Er det teakdekk vil jeg anbefale å slipe ned med 40-80-120 korning. Bruk et par lag med maskeringstape der det er fare for å komme i kontakt med gelcoat. Jeg vil anbefale Snappy teaksealer som behandling. Da ser teakdekkene ut som nyslipt tre. Bruker du olje, vil denne bli mye mørkere, og det kan bli mye mer jobb å få den fin igjen hver vår. teakdekkene må uansett behandles regelmessig om du ikke vil ha grått, aldret utseende. Skrubbing på tvers av treets retning gjør at treverket slites mindre. Neste gang dekket skal behandles med teak sealer bruker du teakrens og eventuelt teak brightener for rengjøring først. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) thomasd skrev 38 minutes ago: Takk. Antar det trengs en liten omgang med finere korning til slutt? Har ikke vært nødvendig på Hallberg Rassy og Nimbus som jeg har slipt ned Snakk med folk som kan teak om etterbehandling. Jeg har brukt Hövlings Golden Teak på motorbåter i mange år etter anbefaling fra NordWest. På seilbåt bruker jeg Boracol. Redigert 27.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Grønnsåpe bruker jeg. Syns teaken holder seg fint da iom at såpen ikke tørker ut teaken. Vaske/skrubbe med myk børste og grønnsåpe. Og vask med saltvann i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Dette er en Nimbus sine dollbord. Hövlings antar jeg da ikke ødelegger natene! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) Slipt med Bosch eksentersliper og liten oppladbar musesliper på 40 papir. 2 lag Hövlings Golden Teak Sealer. Jeg synes dette ble bra Redigert 27.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Ser flott ut. Fant en gammel tråd der du hadde lagt ut noen bilder også, Bitteliten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Kutt ned natene først. Da sparer du masse tid, slipepapir og melkesyre i arma ? Bruk maske over nese/munn og støvsamler på slipemaskinen :-) Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Hei, da har jeg gjort en liten test, sees fremst på høyre/styrbord side. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å bruke noe kjemikalier for å få bort skiten nederst i "porene" slik at man slipper å slipe seg helt helt ned? -Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Nei, ikke gjør det. Du vil bare få mer å slipe på. Bruk 40 papir som Bitteliten sier, men hvis du syns det blir mye jobb kan jeg anbefale å bruke eksentersliper. Min erfaring var riktignok at jeg måtte pusse meg opp til 240 papir før jeg var fornøyd med finishen. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Horst Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg har rehabilitert en teakdekk på en SY340, pusset først med 40, så 60 og avsluttet med 80. Selvsagt boracoal behandling til slutt. Sikkert mange oppskrifter, men det var min oppskrift. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 thomasd skrev 33 minutes ago: Hei, da har jeg gjort en liten test, sees fremst på høyre/styrbord side. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å bruke noe kjemikalier for å få bort skiten nederst i "porene" slik at man slipper å slipe seg helt helt ned? -Thomas Hehe, du er nå i ferd med å innse at det er en ganske hard jobb å slipe et slitt teakdekk. Velkommen i klubben ? Eksentersliper, 40 papir. Bare å legge vekt på og få slipt ned alle gropene. Skal du bruke Golden Teak må teaken være slett før oljing. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Kan det være et problem at natene sverter utover teaken når man sliper? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Da har jeg tatt godt over halve dekket/dollbord, gikk forholdsvis greit synes jeg. Gleder meg til å få på sealeren. :-) Et spørsmål: Hva har dere andre gjort i forhold til "sidene" på teaken? Tatt det litt forsiktig for hånd for å unngå å ta gelcoat'en? -T Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Så bra! Maskeringsteip, så for hånd. Jeg maskerte med sølvteip fordi det tåler litt slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.