Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Ifølge ISO standard skal kryssholtene ("strong points") tåle mer enn tauet. Tauet ska ryke før det ødelegger båten. Jeg tror ikke det er mange fortøyninger som oppfyller det kravet? Standarden sier hva festepunktene i båten skal tåle og da skal tauet ikke ha større bruddlast enn det. Tror også det er mange kryssholter som heller ikke oppfyller det kravet. Men "moralen" er at det hjelper ikke med tau som er sterkere enn det festepunktene tåler . . .

Selv er jeg overbvist om at man lett overvurderer kreftene fra vind, bølger og tauing(?). Dersom tauene ryker er det temmelig sikkert oftest pga. slittasje eller aldring. Man hører vel også svært sjelden om kryssholter som ryker?

Når det gjelder knuter er pålestikk vel og bra i mange situasjoner, men alle tauene mine har ferdig spleisete løkker. For fast installasjon i marinaen er det bare spleisete tau med kauser og rykkdemper som gjelder . . . . .

Og til sist et lite hjertesukk: Hvorfor (nesten) alltid så små kryssholter . . .?

NilsPils

NilsPils

Ifølge ISO standard skal kryssholtene ("strong points") tåle mer enn tauet. Tauet ska ryke før det ødelegger båten. Jeg tror ikke det er mange fortøyninger som oppfyller det kravet? Standarden sier hva festepunktene i båten skal tåle og da skal tauet ikke ha større bruddlast enn det. Tror også det er mange kryssholter som heller ikke oppfyller det kravet. Men "moralen" er at det hjelper ikke med tau som er sterkere enn det festepunktene tåler . . .

Selv er jeg overbvist om at man lett overvurderer kreftene fra vind, bølger og tauing(?). Dersom tauene ryker er det temmelig sikkert oftest pga. slittasje eller aldring.

Når det gjelder knuter er pålestikk vel og bra i mange situasjoner, men alle tauene mine har ferdig spleisete løkker. For fast installasjon i marinaen er det bare spleisete tau med kauser og rykkdemper som gjelder . . . . .

Og til sist et lite hjertesukk: Hvorfor (nesten) alltid så små kryssholter . . .?

NilsPils

NilsPils

Ifølge ISO standard skal kryssholtene ("strong point") tåle mer enn tauet. Tauet ska ryke før det ødelegger båten. Jeg tror ikke det er mange fortøyninger som oppfyller det kravet? Nå sier standarden også noe om hva festepunktene i båten skal tåle. Tror også det er mange kryssholter som heller ikke oppfyller det kravet. Men "moralen" er a

Selv er jeg overbvist om at man lett overvurderer kreftene fra vind, bølger og tauing. Dersom tauene ryker er det temmelig sikkert pga. slittasje eller aldring.

• Create New...