Jump to content

Eberspächer, trenger noen tips....

Viksund Bravo

Recommended Posts

Fikk liv i min eldre dieselvarmer som fulgte med båten da jeg kjøpte den. En oransje rør-formet sak..... Den er ikke montert og jeg mangler alle rør, men var litt nysgjerrig på om den virket. Først var det bare grå røyk lenge, og ingen varme, men så snudde jeg den slik at "labbene" pekte nedover, og da trodde jeg det kom tordenvær, men det var bare varmeren som startet!

Må den monteres i en spesiell posisjon? Er det diesel den skal ha, eller bør en kjøre den på lampe-olje?? Må jeg gjøre noe spesiellt mht rengjøring/ service, eller er det bare å montere?

Takk for hjelpen!!

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Det står en slik i min båt også, og den går på diesel. Eller for å være helt nøyaktig, den går ikke i det hele tatt, men den er i alle fall koplet direkte til dieseltanken. Håper på å få liv i den jeg også med tiden.

Ellers så regner jeg med at den skal stå vannrett på de to bøylene under, det gjør i alle fall min. Av slanger trenger du en eksosslange fra varmeren og til en skroggjennomføring, og slanger for kaldluft inn og varmluft ut. Dette er standard hyllevare, bare ta mål av stussene på varmeren slik at du får korrekt dimensjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar.

Er det noen gode forslag til plassering av varmeren?

bør jeg ha den utenfor kabinen pga støy??

Skulle gjerne hatt koblingsskjema dersom noen vet om noe på nettet. Har ikke noe betjeningstablå, men kan nok lage til en bryter og div.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Takk for svar.

Er det noen gode forslag til plassering av varmeren?

bør jeg ha den utenfor kabinen pga støy??

Skulle gjerne hatt koblingsskjema dersom noen vet om noe på nettet. Har ikke noe betjeningstablå, men kan nok lage til en bryter og div.

<{POST_SNAPBACK}>

Man må også ha en lyddemper på eksosen ut, ellers vil du bli uvenn med hele gjestehvana.

Det anbefales også en demper på forbrenningsluft inn til brennkammeret, her er det ikke varmt så denne kan du lett lage selv.

Eksos ut fra Eber.... er noe varmere enn andre typer som Wallas etc,, så velg din utblåsningsdyse på eksos med omhu.

Eber er noe av det bedre :drink:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg har en lik som skall monteres (D4L). Heregud, eksosdemper og et 90*Y-bend hos maritim koster mer en det jeg ga for hele dritten jo. Kan jeg ikke bruke vanlig spirokanal? Endestykket til en folkevogn burde duge som demperinn og ut. De gir god demping for Cryogeniske kjøleanlegg som har noe av den samme hylende lyden.

Det bekymrer meg at lufttemperaturen ut av varmeren er 60 og 100*C på henholdsvis trinn 1 og 2. Det er jo bare å finne fram skrapa når du kjører full guffe på det her. For varmluftspistol trenger du iallefall ikke.

Skall temp være så høy?

Dessuten synes jeg at vifta trekker noe høy strøm(5A). Ikke at det er noe feil, men du må jo lade litt trutt og jevnt for å bruke det her da.

Har prøvd å finne el-skjema uten hell. Manualen ligger på sia til Solheim diesel

Om du sender meg e-post har jeg to fine deletegninger av D3L som er ganske lik

Redigert av hoistthesails (see edit history)

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...