MR Swe Startet 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2017 Hei Har en 9.9 Yamaha vmax på jolle..kjøpte den i sommer men forrige eiere visste ikke om plommen var tatt bort så det blir 15 hk. Hvordan skjekker man det? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Bare en liten metallvinkel som sperrer gasspådraget på denne. Følg gasswiren inn til spolen så ser du den på venstre side. Bruk en liten tang og bøy opp metallklaffen, så den ikke sperrer. Kanskje er hele greia fjernet... Pass godt på denne motoren. Mange som vil ha en sånn. Min ble stjålet. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mix Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Litt dårlig forklart på det bildet. Men hvis du følger den gule pila jeg satt inn så ser du sperren og haka på den. Bøy haka til siden så den ikke sperrer for gasspådraget, eller ta hele sperra vekk ved å sku ut skruen i midten der. Det kan være lurt å bare bøye den ut, da er det enkelt å bøye den tilbake hvis man ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Merkelig, dette får jeg ikke til å stemmer. Etter hva jeg kjenner til må du fjerne den gule platen innenfor forgasseren for å fjerne "plomben". Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Førstefender Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 (redigert) Må du ikke justere ut reedventiler til 6.0mm(?) også for å få full effekt? Dette gjelder for 9.9hk yamaha, mulig V-max allerede har riktige reedventil setting, men trodde ikke det. Vet V-max har annen type forgasser så den kan bli en virkelig 15hk. Redigert 6.August.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 @Førstefender På min motor (2007-modell, som vist her https://www.youtube.com/watch?v=6KdatpQxS0o) er altså hele plata med reed-platene fjernet. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Gabi Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Slik jeg tror jeg har forstått det, jamfør andre tråder her på forumet får man ca 12,5hk ved å fjerne sperren på gassen. Resten opp til ca 15 hk får man ved å bytte reed-ventiler. Er dog fortsatt usikker på om det er forskjell på vanlig 9.9 og v-max. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Turbåt skrev for 2 timer siden: Etter hva jeg kjenner til må du fjerne den gule platen innenfor forgasseren for å fjerne "plomben". Fjerner du reedventilene får du ikke motoren til å gå Er ikke direkte stødig i russisk, men vil tro han i videoen snakker om å øke gapet på reedventilene slik at du kan få 15hk selv med en motor som ikke er VMax Jr. Sistnevnte er en fullverdig 15 hester (ikke en 12,5-13,6hk som de "vanlige" 9,9-motorene) med gassperre slik at den yter 9,9 før den gasslippa på bildet er fjernet/snudd. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 22 minutes ago, Hakkannen said: Fjerner du reedventilene får du ikke motoren til å gå Er ikke direkte stødig i russisk, men vil tro han i videoen snakker om å øke gapet på reedventilene slik at du kan få 15hk selv med en motor som ikke er VMax Jr. Sistnevnte er en fullverdig 15 hester (ikke en 12,5-13,6hk som de "vanlige" 9,9-motorene) med gassperre slik at den yter 9,9 før den gasslippa på bildet er fjernet/snudd. Ja, beklager så masse. Du har selvsagt helt rett! Jeg trekker meg ydmykt tilbake Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Turbåt skrev 1 time siden: Du har selvsagt helt rett! For enkelte andre merker er det ei plate med en innsnevring rett utenfor reedventilene som kan fjernes. Så du er inne på noe, men det gjelder kun for enkelte modeller Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Her ble det mye rart karer... Man bøyer heller ikke reedventiler... For å få 15 hester må man øke avstanden til reed stoppeplata til 5.9 +/- 0.1mm. (med forbehold om at jeg husker riktig) Man får ikke høyere effekt av å bøye mer enn 6.0mm. Denne justeringer er best å overlate til kyndige. Orginal forgasser på Yamaha 15hk er 63V og den gir 15hk om reedene åpner nok og kontrollboksen er justert riktig slik at forgasserspjelet åpner helt... Det er helt vanvittig hvor mange det er som kjører rundt med feil justerte kontrollere Sitér dette innlegget Link to post
Havard_ Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Hvordan ser jeg forskjell på en 9.9 Og en 9.9 vmax er jo noen som bare har byttet deksel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Dersom det står 63V på forgasserflensen så har du en indikasjon. Det er motornummeret som er den eneste sikre identifikasjonen, siden alle de andre delene som er spesifikke for Vmax Jr er utbyttbare.... Hvor mange har kjøpt en billig 9.9 for 7000, lakka dekselet og solgt for 16000 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.