Jump to content

Hvordan ser man om plomben er borte på Yamaha vmax 9.9

MR Swe

Recommended Posts

Bare en liten metallvinkel som sperrer gasspådraget på denne. Følg gasswiren inn til spolen så ser du den på venstre side. Bruk en liten tang og bøy opp metallklaffen, så den ikke sperrer. Kanskje er hele greia fjernet...

Pass godt på denne motoren. Mange som vil ha en sånn. Min ble stjålet.

yamaha.jpg

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Litt dårlig forklart på det bildet. Men hvis du følger den gule pila jeg satt inn så ser du sperren og haka på den. Bøy haka til siden så den ikke sperrer for gasspådraget, eller ta hele sperra vekk ved å sku ut skruen i midten der.

Det kan være lurt å bare bøye den ut, da er det enkelt å bøye den tilbake hvis man ønsker.

YamSperre.jpg.1557c39f783a4f4a9c8f8c7a7f5823b3.jpg

• 2 uker senere...

Slik jeg tror jeg har forstått det, jamfør andre tråder her på forumet får man ca 12,5hk ved å fjerne sperren på gassen. Resten opp til ca 15 hk får man ved å bytte reed-ventiler. Er dog fortsatt usikker på om det er forskjell på vanlig 9.9 og v-max.

Turbåt skrev for 2 timer siden:

Etter hva jeg kjenner til må du fjerne den gule platen innenfor forgasseren for å fjerne "plomben".

image.png.12bb03a4a6c46d806732fae308474e0c.png

Fjerner du reedventilene får du ikke motoren til å gå:wink: Er ikke direkte stødig i russisk, men vil tro han i videoen snakker om å øke gapet på reedventilene slik at du kan få 15hk selv med en motor som ikke er VMax Jr. Sistnevnte er en fullverdig 15 hester (ikke en 12,5-13,6hk som de "vanlige" 9,9-motorene) med gassperre slik at den yter 9,9 før den gasslippa på bildet er fjernet/snudd.

22 minutes ago, Hakkannen said:

Fjerner du reedventilene får du ikke motoren til å gå:wink: Er ikke direkte stødig i russisk, men vil tro han i videoen snakker om å øke gapet på reedventilene slik at du kan få 15hk selv med en motor som ikke er VMax Jr. Sistnevnte er en fullverdig 15 hester (ikke en 12,5-13,6hk som de "vanlige" 9,9-motorene) med gassperre slik at den yter 9,9 før den gasslippa på bildet er fjernet/snudd.

Ja, beklager så masse. Du har selvsagt helt rett! Jeg trekker meg ydmykt tilbake :diving:

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Her ble det mye rart karer...

Man bøyer heller ikke reedventiler...

For å få 15 hester må man øke avstanden til reed stoppeplata til 5.9 +/- 0.1mm. (med forbehold om at jeg husker riktig)

Man får ikke høyere effekt av å bøye mer enn 6.0mm. Denne justeringer er best å overlate til kyndige. 

Orginal forgasser på Yamaha 15hk er 63V og den gir 15hk om reedene åpner nok og kontrollboksen er justert riktig slik at forgasserspjelet åpner helt... 

Det er helt vanvittig hvor mange det er som kjører rundt med feil justerte kontrollere

• 4 år senere...

Dersom det står 63V på forgasserflensen så har du en indikasjon.

Det er motornummeret som er den eneste sikre identifikasjonen, siden alle de andre delene som er spesifikke for Vmax Jr er utbyttbare....

Hvor mange har kjøpt en billig 9.9 for 7000, lakka dekselet og solgt for 16000 ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...