Andyen Startet 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2017 (redigert) Jeg har en ny Evenrud 150 hk, som er programmert for oljen xd100. Mitt spørsmål her er om jeg kan bruke andre merker olje på motoren, bare den heter xd 100 ?? Maritim selger sin for 652 kr mens Evenrud sin koster 855 kr blir jo fristet og lurer på om det går å bruke konkurrenten sin xd 100 ?? Redigert 28.Juli.2017 av Andyen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Hm, du kan omprogrammere motoren til å bruke vanlig olje. Da vil den bruke mer olje og allikevel fungere. Så slipper du problemet. Husk at det som står om Sierra "XD100" oljen er at den tilfredstiller TCW-3. Som er den kvaliteten nesten alt av 2t olje har. Både Mercury og Evinrude har syntetiske oljer til sine 2t. Men de påstås å "overgå" TCW-3... uten at det står noe om på hvilken måte... Det er vel trist om oljen ikke er tilstrekkelig god til motoren? Da er det vel bedre å gi den mer olje, men av lavere kvalitet? Eller finne riktig XD100 olje som du kan importere rimeligere? Som er fullt mulig... Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Bare husk at feil olje skjærer motoren. Kostet 750,- for XD100 olje hos min forhandler i Kristiansand. Fikk da 1 gal. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Begynner du å regne på det så er vel ikke XD-100 oljen til Evinride så dyr, husker ikke helt men dersom motoren er innstilt på XD-100 så bruker den 1% oljen, må du over på en annen olje f.eks Sierra XD-100 og bruker 2% så er vel sammenligningen at Sierra oljen koster kr.1300,-. Jeg har ikke villet begynt å eksperimentere med dette, i hvert fall ikke i garantiperioden. Skjer det noe så vil de nok spørre deg om hvilken olje har du brukt, da må man finne gode svar. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Lme Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 John_Kr: ser du har samme som meg: 150 HO. På 230 liter bensin så har den nå brukt ca 1 gallon (3,78l), det skulle bli ca 1,65 %. Jeg kjører med XD 100 olje, men motor har vært satt på xd50 instilling. Fikk forhandler nå til å sette den til xd 100 innstilling via diagnosen. Skal bli spennende å se forbruket nå. Men leser på nett at det er ulike meninger om en HO kan/skal settes til XD100 innstilling, blir ikke klok på dette. Stoler ikke helt på min forhandlers kompetanse, men nå har de nå en gang satt ny innstilling så da får vi se.... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Usikkerheten dreier seg om oljetyper, har du justert motoren til XD-100, så er du tvungen til å kjøre på denne oljen hele veien, du kan ikke en eller annen gang fylle på noe annet. Justerer du den til XD-50 så kan du bruke nesten hva som helst av oljer bare den tilfredsstiller TCW3 kravene. Her må du selv ta et valg. Jeg er oljefrik, jeg har fått justert motoren til XD-100 og jeg bruker bare denne oljen. Roer meg ned med det... Kjører du på TCW3 olje så vil den nok ryke litt mere og bruke dobbelt så mye olje, hva som er best for motoren er jeg ikke sikker på, men jeg stoler på de som har produsert motoren. Vil du være helt sikker så justerer du motoren til XD-50 og bruker XD-100, men da kommer kostnadene opp. Håper det var et svar. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
anders1234 Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Hei:-) Blir litt rart for meg at du har kjøpt ny fin motor til over 100.000kr og skal spare 50kr litern på olja? Som bilmekaniker av yrke og sett hva oljer av forskjellig kvalitet gjør med motorer, ville jeg brukt XD 100 olje. På min utgamle Evenrud kjøper jeg Xd50 olje. Jeg bruker til og med VRO pumpa fremdeles da det er et utmerket system! Grattis med ny flott motor!! ( det er ikke ironi) :-) Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Du sier du har ny 150 evinrude. Er det da den nye G2 motorserien som kom i år ? ....da kan det hende at disse vil ha XD100 olje uavhenig av "setting". På de større G2 motorene som kom for et par år siden så er det ihverfall slik at det ikke lenger er noen "oljesetting" på 50 eller 100. De anbefaler bruk av kun XD100 til disse. Jeg følger ihverfall den anbefalingen og du får dem til rund 750,- for en Gallon nå. (Hvis butikken din skal ha 855,- så handle et annet sted :)) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Har vi gått sammen og kjøpt et parti fra USA så mener jeg vi kunne fått det for $40 pr kartong (3 GAL) (må sjekkes opp). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
TomF Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 (redigert) Det blir jo litt frakt og toll og slikt på dette. Jeg kom til kr 408,- pr XD'00 kanne importert fra USA i fjor. Basert på innførsel av 12 gallons. Mulig det kan bli mindre ved større kjøp, men tviler egentlig da frakten på båt styres veldig på størrelse. Redigert 28.Juli.2017 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lme Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 John Kr: jeg har kjørt med 50 innstilling og 100 olje. Forbruk ca 1,65%. Hva ligger du på med 100 innsti og 100 olje? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Jeg har egentlig ikke peiling, jeg har kjørt bare 35 timer på min båt/motor... Vi var to personer som har kjøpt samme båt, slik jeg oppfatter det så synes den andre personen at motoren bruker mye olje, mens jeg synes den bruker lite. Begge er innstilt på XD-100. Men husk at de 10 første timene bruker motoren mere olje, husker ikke hvor mye, men mye mere, deretter går den ned til 1%. Mener jeg har brukt 2 kanner på de 35 timene, hvor mye er det vet jeg ikke. På G2 motoren så rekker oljetanken (innvendig tank i motorrom) til 50 timer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
andersb Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 jeg vil si at du VIL bruke XD100 olje, da slipper du oljealarmer p.g.a. for tjukk olje og pumpe og drit. koster ca 350-400 kroner for 4 liter fra usa og hjem på døra. det er marginalt mer enn biltema TCW3. nobrainer spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Andersb kan du anbefale et nettsted som sender til Norge? Bestilte fra boats.net men de nektet å sende det ut av USA. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Motorhuset i Skien selger XD 100 for 597kr dunken ved kjøp av 3 (kilde finn.no) En slik pris gjør valget enkelt for meg Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 amazon, gratis frakt, i usa, var 3-4 tilbydere, en i DE, valgte lager i DE, da det er ca 2 timer fra NJ, jetcarrier i NJ mottok de innen 24 timer av bestilling, valgte sjøfrakt med jetcarrier, bruke amerikanske vanlige fraktselskap utgår på slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 chrisrik skrev for 2 timer siden: Andersb kan du anbefale et nettsted som sender til Norge? Bestilte fra boats.net men de nektet å sende det ut av USA. ser ut til at BRP krever at forhandlerne i USA ikke sender utenlands , for å rute dele- og tilbehørssalg gjennom "de korrekte kanaler" .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 hence.. jetcarrier, da sender de internt i usa.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 9.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2020 dieselfan skrev On 29.7.2017 at 19.29: Motorhuset i Skien selger XD 100 for 597kr dunken ved kjøp av 3 (kilde finn.no) En slik pris gjør valget enkelt for meg Kjapp update; Motorhuset kjører fortsatt på denne prisen: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=102348276 Slett ikke ille om man ikke vil importere selv! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2020 @Kaptein Plast takk for oppdatering Skal tilfeldigvis til Skien på mandag så dette passa som hånd i hanske (siden siste har jeg økt parken med en E-Tec til så det går litt olje, selv om forbruk ved moderat gassing er moderat...) Eller så må jeg si at de har et meget godt utvalg i den butikken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.