Jump to content

ny Evinrude 150 hk, må jeg bruke original Xd 100 olje?

Andyen

Recommended Posts

Jeg har en ny Evenrud 150 hk, som er programmert for oljen xd100. Mitt spørsmål her er om jeg kan bruke andre merker olje på motoren, bare den heter xd 100 ?? Maritim selger sin for 652 kr mens Evenrud sin koster 855 kr blir jo fristet og lurer på om det går å bruke konkurrenten sin xd 100 ??

Redigert av Andyen (see edit history)

Hm, du kan omprogrammere motoren til å bruke vanlig olje. Da vil den bruke mer olje og allikevel fungere. Så slipper du problemet.

Husk at det som står om Sierra "XD100" oljen er at den tilfredstiller TCW-3. Som er den kvaliteten nesten alt av 2t olje har. Både Mercury og Evinrude har syntetiske oljer til sine 2t. Men de påstås å "overgå" TCW-3... uten at det står noe om på hvilken måte...

Det er vel trist om oljen ikke er tilstrekkelig god til motoren? Da er det vel bedre å gi den mer olje, men av lavere kvalitet?

Eller finne riktig XD100 olje som du kan importere rimeligere? Som er fullt mulig...

Begynner du å regne på det så er vel ikke XD-100 oljen til Evinride så dyr, husker ikke helt men dersom motoren er innstilt på XD-100 så bruker den 1% oljen, må du over på en annen olje f.eks Sierra XD-100 og bruker 2% så er vel sammenligningen at Sierra oljen koster kr.1300,-. Jeg har ikke villet begynt å eksperimentere med dette, i hvert fall ikke i garantiperioden. Skjer det noe så vil de nok spørre deg om hvilken olje har du brukt, da må man finne gode svar.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

John_Kr: ser du har samme som meg: 150 HO. På 230 liter bensin så har den nå brukt ca 1 gallon (3,78l), det skulle bli ca 1,65 %. Jeg kjører med XD 100 olje, men motor har vært satt på xd50 instilling. Fikk forhandler nå til å sette den til xd 100 innstilling via diagnosen. Skal bli spennende å se forbruket nå. Men leser på nett at det er ulike meninger om en HO kan/skal settes til XD100 innstilling, blir ikke klok på dette. Stoler ikke helt på min forhandlers kompetanse, men nå har de nå en gang satt ny innstilling så da får vi se....

Usikkerheten dreier seg om oljetyper, har du justert motoren til XD-100, så er du tvungen til å kjøre på denne oljen hele veien, du kan ikke en eller annen gang fylle på noe annet. Justerer du den til XD-50 så kan du bruke nesten hva som helst av oljer bare den tilfredsstiller TCW3 kravene. Her må du selv ta et valg. Jeg er oljefrik, jeg har fått justert motoren til XD-100 og jeg bruker bare denne oljen. Roer meg ned med det... Kjører du på TCW3 olje så vil den nok ryke litt mere og bruke dobbelt så mye olje, hva som er best for motoren er jeg ikke sikker på, men jeg stoler på de som har produsert motoren. Vil du være helt sikker så justerer du motoren til XD-50 og bruker XD-100, men da kommer kostnadene opp.

Håper det var et svar.

Hei:-)

Blir litt rart for meg at du har kjøpt ny fin motor til over 100.000kr og skal spare 50kr litern på olja? Som bilmekaniker av yrke og sett hva oljer av forskjellig kvalitet gjør med motorer, ville jeg brukt XD 100 olje. På min utgamle Evenrud kjøper jeg Xd50 olje. Jeg bruker til og med VRO pumpa fremdeles da det er et utmerket system!

Grattis med ny flott motor!! ( det er ikke ironi) :-)

Du sier du har ny 150 evinrude.  Er det da den nye G2 motorserien som kom i år ?  ....da kan det hende at disse vil ha XD100 olje uavhenig av "setting".  På de større G2 motorene som kom for et par år siden så er det ihverfall slik at det ikke lenger er noen "oljesetting" på 50 eller 100.  De anbefaler bruk av kun XD100 til disse.   Jeg følger ihverfall den anbefalingen og du får dem til rund 750,- for en Gallon nå.  (Hvis butikken din skal ha 855,- så handle et annet sted :))

Jeg har egentlig ikke peiling, jeg har kjørt bare 35 timer på min båt/motor... Vi var to personer som har kjøpt samme båt, slik jeg oppfatter det så synes den andre personen at motoren bruker mye olje, mens jeg synes den bruker lite. Begge er innstilt på XD-100. Men husk at de 10 første timene bruker motoren mere olje, husker ikke hvor mye, men mye mere, deretter går den ned til 1%. Mener jeg har brukt 2 kanner på de 35 timene, hvor mye er det vet jeg ikke. På G2 motoren så rekker oljetanken (innvendig tank i motorrom) til 50 timer.

amazon, gratis frakt, i usa, var 3-4 tilbydere, en i DE,  valgte lager i DE, da det er ca 2 timer fra NJ, jetcarrier i NJ mottok de innen 24 timer av bestilling, valgte sjøfrakt med jetcarrier, bruke amerikanske vanlige fraktselskap utgår på slike ting. 

chrisrik skrev for 2 timer siden:

Andersb kan du anbefale et nettsted som sender til Norge? Bestilte fra boats.net men de nektet å sende det ut av USA.

ser ut til at BRP krever at forhandlerne i USA ikke sender utenlands , for å rute dele- og tilbehørssalg gjennom "de korrekte kanaler" .. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...