Nidelv1 Startet 28.Juli.2017 Del på Facebook Startet 28.Juli.2017 Vurderer bytte av motoren i båten, en aq151. Endelig på vannet igjen etter at toppakning gikk, men ved motstand på motor vil ikke turtall opp. Harker og kveles. Gikk bra på land. Sjekket tenning o.l. men får ikke skikk på den. Skjønner at å investere i en nyere motor (ikke ny) ikke vil stå seg økonomisk, men en båt uten er heller kjedelig. Noen forslag til motor? Eller noen som har? Står med dp290 drev. Har fått tilbud om en overhalt v6 penta mot innbytte av aq'en og endel kroner. Denne er jo også av eldre årgang men skulle få garanti ut neste sesong. Innspill/tanker/ideer mottas med takk... Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 V6 skal ha en annen utveksling enn 4 syl motorene, så da må drev bygges om eller byttes, det må også byttes eksosbend og evt. Modifisere el-anlegg og kontroller/instrumentering. Vet det må støpes nye motorfester ved konvertering til V8, men er ikke sikker på om V6 motorene kan bruke originale fester. Det enkleste er å feilsøke og løse problemet på motoren du har. Tviler på at den er utslitt innvendig med mindre den har tatt inn sjøvann og tæret opp, og i så fall finnes deler, overhalte motorer og mekanikere som bygger/overhaler Volvo "rødblokk" på finn.no Hva skjedde og ble gjort når toppakning røyk? Og hva er blitt feilsøkt utover tenning? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv1 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Regner med pakningen var på vei til å ryke siste turen i fjor. Antok tenningsproblem da fordelerlokket var noe slarkete. Ingen vann i olje på dette tidspunkt. Byttet til 123 i våres og fikk den i gang etter en del tenningsrelaterte problemer. Båten gikk på 75% av effekten, fikk ikke opp turtall. Justering av register og tenning atter en gang med samme resultat. Ved prøvekjøring gikk jeg av gassen i sving da motoren plutselig bråstoppet. Påfyllingslokket var hvitt mens peilepinnen var normal. Tok opp og konstaterte at pakningen var ødelagt. Bensintilførselen er i orden. Forgasserene fungerer. Men mistenker slark i reimhjulet på veiva. Vet også at kompresjonen ikke er på topp så hadde planer om å ta ut motoren til vinteren uansett mtp sylinderfjærer. Men litt rart det fungerer på land og ikke med motstand... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Det er mykje rart som fungerer bra nok til å bare holde seg sjøl i gang. Men nå er engang ikkje det motorens oppgave. Kvitt deg med skiten når du har sjangsen. Volvos firere er heller utrivelige båtmotorer. Elendig svakt marineringsopplegg som nå er ute av produksjon og glippende register og grusomme kaldstarter og et forferdelig bråk og vibrasjoner. Gå for en V6 du, det er det absolutt mest fornuftige du kan gjøre i en sånn båt og den vil oppleves totalt forskjellig fra slik du nå er vant. Drag som ikkje minner om den gamle på noe vis og toppfart så fjordane blåner og ikkje minst så lite støy. Den vil bli en fryd. Men ja du må bytte drevet og men tilgangen på brukte 290 er ikkje akkurat mager eller kostbar så det er jo strengt tatt ikkje noe problem. øøh ser nå du skriver du har DP290. Om du faktisk har brukt DP på så svak motor så er det ikkje rart den protesterer. Aldri DP på 4 syl bensin! Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv1 Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Var satt opp med dp290 drev når jeg kjøpte den ifjor. Tenkte egentlig ikke over at det skulle være noe problem med 150 hk og duoprop? Skjønner du ikke er begeistret for b230'en men hva med senere penta utgaver? Eller amerikansk? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Om du vil ha noe spesielt og ikkje bare den vanlie v6 så hva med Volvos 5 syl turbo Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 (redigert) T5 motor båt er en real utfordring på flere områder, så ikke noe reelt alternativ. Det er en varmjørt Mercruiser V8'er på Finn som selges veldig billig komplett med drev, transom og instrumenter. Flytt alle deler over på en ny longblock (25-30k) og Evt nye riser/manifolder så har du heftig maskin i Nidelven ? Redigert 1.August.2017 av Taffelman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv1 Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Morofaktoren må ikke glemmes heller nei...? Men litt(?) fornuft og. Større differanse mellom tap og TAP ved innskudd når det passerer 50'k. Er jo en smertegrense et sted. Men en maskin med for mye elektronikk er egentlig ikke så aktuelt. Så en gassermotor er jo spot on. Er vel andre som har spadd en v8'er i samme båten. Noen som har erfaringer med dette? Overkill? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.