Honduras
Har en Ballistic 550 m/115 Etec. Jeg kan i hvertfall gå god for sjøegenskapene på den. Vi har hytte ved Strømtangen/Onsøy, og de som har gått forbi der i litt dårlig vær vet hvordan sjøen kan grave seg opp og bli skikkelig spiss og ubehagelig. Bare peiser på. Den båten er bygd for kjøring i sjø, og har ikke solseng og annet tull som tur-ribbene har. Nå blir selvsagt en 550 noe mer følsom enn en 650 eller 780, men for å være "bare" 18 fot tåler den MYE juling. Alle rekker og håndtak tåler at voksne folk klamrer seg fast med full kropsvekt, etter 8 år er det ingen knirking fra styreposisjon, ingenting løsner etc. Skikkelig bygget.
Er ikke selvlensende, men leveres standard med doble lensepumper, VHF, dekksbelysning, docking lights på A-frame osv.
Jeg vurderte også 550 Pro Open når jeg kjøpte, men fant at de fleste anbefalte Ballistic fremfor Zodiac ift kvalitet osv. Zodiac ble ofte omtalt som mer tur-ribb enn kjøre-rib.
Har ikke kjørt en Zodiac, men kan ikke forstå en den skulle ta sjøen merkbart bedre enn Ballisticen.