quantumduck
Først og fremst; jeg vet ikke. Men som du selv sier er det å forvente at en motor har begrenset levetid. Ikke vet jeg hva som er vanlig, men det er vanskelig både for selger og kjøper å vite noe særlig om når havariet inntreffer på en motor fra '81,, så slik jeg ser det har du i utgangspunktet ikke noe grunnlag for å tro at den ville holde i et eller to år til. Ingen grunn til ikke å tro det heller, for den saks skyld. Men i utgangspunktet tror jeg du som kjøper må forventes å overta risikoen når du kjøper båten.
Så er jo da spørsmålet om prisen du har betalt reflekterer motorens tilstand. Hvis du kan argumentere med at du har betalt en pris som skulle tilsi totaloverhalt motor, så har du kanskje et argument. Tilsvarende hvis selger har sagt at motoren er overhalt nylig (da kan det være reklamasjon kanskje), eller bare generelt sagt at denne går som ei klokke i mange år til. Til det siste blir det vel et spørsmål om du da burde ha forstått at selger prater tull. Og så er det dette med skjulte feil og mangler som selger har visst om men ikke fortalt deg om. Kan du påvise noe slikt kan det også hende du kan komme noen vei.
Kjøpte selv bruktbil av bilfirma i fjor, rett etter 6-mnd-garantien røk en injektor (dette var også rett etter utløp av reklamasjonsretten). Trodde jeg måtte ta det på havariforsikringen, men selskapet argumenterte med at dette ikke skulle skje på en så ny bil uansett, så det endte med at bilfirma reparerte kostnadsfritt. Om det var av goodwill eller fordi de visste de ville tape en tvist uansett vet jeg ikke. Men dette var uansett bil, forbrukerkjøpsloven og et helt annet case. Men det skader uansett ikke å prøve å be om litt goodwill, kanskje selger er en empatisk person?
Edit: @Langedahls sprørsmål høres også relevante ut, i forhold til selgers opplysningsplikt. Kjøper har også en undersøkelsesplikt. Hvis f.eks. motoren ryker som en skorstein, men du ikke prøvekjørte den før kjøp kan det hende du ligger litt dårligere an. @Skipper Worse pleier å ha noen fornuftige synspunkter på sånne saker.