quantumduck
18 minutes ago, TGR said:
Dersom jeg hadde solgt en brukt bil, og kjøper reiste avgårde blid og fornøyd, for deretter å ringe meg en time senere, med en havarert motor, hvordan skulle jeg på beste måte ha forholdt meg til det? Hvordan ville redelige folk flest ha forholdt seg til en slik situasjon?
Det kommer jo VELDIG an på hva du har sagt om bilen, hvilken tilstand den har vært i, og hva du har tatt i betaling. Jeg har solgt bil for 1 kr. og jeg har solgt bil for 1000 kr. Noen ganger skriver man at den selges som "vrak" eller "delebil". I sånne tilfeller mener jeg kjøper har lite å hente.
Når man selger en mer kurant bil, har fulgt opp og dokumentert alle servicer, og ikke har holdt noen kjente feil og mangler skjult, er det vel begrenset hva kjøper kan kreve også, tror jeg. Edit: Tror også det spiller en viss rolle hvilken pris den er solgt for, har prisen vært godt over markedspris gitt kjørelengden og årsmodellen, tror jeg man som selger i en tvist kan komme til å måtte pungen ut på et eller annet vis.
Sånn er det nok med båt også, kan du påvise at du har betalt like mye som en tilsvarende båt med vesentlig nyere motor, og selger har sagt at du ikke kan forvente problemer, kan det hende du ville fått medhold. Det blir uansett en vurdering i hvert enkelt tilfelle.