Jump to content

Edit History

TGR

TGR

Goodwill skrev 47 minutes ago:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=101651977

Kanskje ikke akkurat denne, men det kan være en ide å ta kontakt med han som annonserer her. Han renoverer og selger hovedsaklig Yanmar og VP, og leverer bra saker. Jeg kjøpte selv en renovert Yanmar 2GM20F av ham for 5 år siden, og den har gått problemfritt siden. Måtte dog sørge for installasjon selv, Vallø Marina utførte den, og det kostet litt pga ombygging av motorrom.

Takk for tips. Har faktisk lest om han tidligere, i positive vendinger.

Ventus skrev 34 minutes ago:

Det er jo bare to forhold som bestemmer om det er lurt med en motor på et gitt drev;

1) Utvekslingen fra motor til og med propell (siste kan byttes evt.) i forhold til motorens arbeidsområde (effekt/moment mot turtallskurven)

2) At det passer rent mekanisk (flenser og akslingen etc) - og her er det ofte mulig med adaptere etc. uansett - især for motorer annet enn VP.

Så det burde jo være ganske lett å svare på for de som kan VP?

Ja, slik tenkte jo jeg også. Og standard utveksling på 130-drev er oppgitt til 2,19:1, og 120-drevet til 2,2:1. Nærmere kommer man neppe. I tillegg har jeg funnet en annonse fra 2015, hvor en VP leverandør oppgir delenummer til et konverteringskit for å koble en D1 på et 120 drev. Men hverken Jarslø eller Ringstad kan altså svare på om det er å få tak i, eller om det lar seg gjøre. Og jeg kan jo ikke bare kjøpe en motor uten å vite om det er mulig å få tak i de delene jeg trenger. Det er egentlig et paradoks at leverandører av andre motorer, de har konkrete løsninger på adaptere, mens VP selv derimot ikke har det, fra en av sine motorer til en annen av sine motorer. 

TGR

TGR

Goodwill skrev 39 minutes ago:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=101651977

Kanskje ikke akkurat denne, men det kan være en ide å ta kontakt med han som annonserer her. Han renoverer og selger hovedsaklig Yanmar og VP, og leverer bra saker. Jeg kjøpte selv en renovert Yanmar 2GM20F av ham for 5 år siden, og den har gått problemfritt siden. Måtte dog sørge for installasjon selv, Vallø Marina utførte den, og det kostet litt pga ombygging av motorrom.

Takk for tips. Har faktisk lest om han tidligere, i positive vendinger.

Ventus skrev 26 minutes ago:

Det er jo bare to forhold som bestemmer om det er lurt med en motor på et gitt drev;

1) Utvekslingen fra motor til og med propell (siste kan byttes evt.) i forhold til motorens arbeidsområde (effekt/moment mot turtallskurven)

2) At det passer rent mekanisk (flenser og akslingen etc) - og her er det ofte mulig med adaptere etc. uansett - især for motorer annet enn VP.

Så det burde jo være ganske lett å svare på for de som kan VP?

Ja, slik tenkte jo jeg også. Og standard utveksling på 130-drev er oppgitt til 2,19:1, og 120-drevet til 2,2:1. Nærmere kommer man neppe. I tillegg har jeg funnet en annonse fra 2015, hvor en VP leverandør oppgir delenummer til et konverteringskit for å koble en D1 på et 120 drev. Men hverken Jarslø eller Ringstad kan altså svare på om det er å få tak i, eller om det lar seg gjøre. Og jeg kan jo ikke bare kjøpe en motor uten å vite om det er mulig å få tak i de delene jeg trenger. Det er egentlig et paradoks at leverandører av andre motorer de har konkrete løsninger på adaptere, mens VP selv derimot ikke har det, fra en av sine motorer til en annen av sine motorer. 

• Create New...