Jump to content

Contrast 33 1981 med VP MD7B, motorhavari umiddelbart etter kjøp.......

TGR

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 5 minutes ago:

Joda, blir litt mer kinkig for selger da, de fleste ser det. Men foandrer vel egentlig ikke noe på situasjonen som sådan. Vist prisen tilsier at motoren bør holde mer enn en formiddag, så bør du ta kontakt. Vist den var priser veldig lavt, er det verre syns jeg

Den var ikke priset veldig lavt. Jeg betalte 150k for den, og det ligger tilsvarende båt på Finn til 120k. Men den jeg kjøpte er bedre utstyrt, og hadde det utstyr jeg ønsket meg, så derfor ble valget slik. 

TGR skrev 1 minute ago:

Det har ikke vært noe tema i våre samtaler at motoren har "gått over forventet levetid". Det som har vært sagt er at motoren har fått årlig tilsyn av verkstedet på marinaen, og at det aldri har vært noen problemer med den. 

Det finnes heller ingen definisjon på "forventet levetid". Det tusler motorer rundt omkring i norske fritidsbåter med betydelig høyere alder enn fra 1981, og dette er en seilbåt som jo primært bruker motoren betydelig mindre enn en motorbåt. 

Lite brukt motor er ikke noen fordel, det er tidenes tann som setter punktum som regel..

Som sagt, ta kontakt med eier, og hør hva han sier..

@Ida Marie III heller mot å være enig, men lurer på om det ved en tvist tas hensyn til hvor motorkyndig kjøper er. 

I dette tilfellet er det ikke noe spørsmål om hva kjøper burde ha forstått osv da han jo åpenbart har forstått at motoren ville bryte sammen snart, og forestillingen om at den likevel ville holde en sesong til bare blir ren spekulasjon. Dog oppmuntret av selger, men uten noen begrunnelse. Kjøper burde kanskje spurt om hvorfor det ikke var problemer i vente når motoren var gått over levetiden? 

Ida Marie III skrev Just now:

Lite brukt motor er ikke noen fordel, det er tidenes tann som setter punktum som regel..

Som sagt, ta kontakt med eier, og hør hva han sier..

Det er gjort. Forklarte problemet, og fikk svar nå nettopp. Han er ikke uvillig til en kostnadsdeling. 

Men det var jo uansett interessant å høre hva andre mener om en slik situasjon. :smiley:

10 minutes ago, TGR said:

Den var ikke priset veldig lavt. Jeg betalte 150k for den, og det ligger tilsvarende båt på Finn til 120k. Men den jeg kjøpte er bedre utstyrt, og hadde det utstyr jeg ønsket meg, så derfor ble valget slik. 

Prisavslaget på den andre er Mao pga utstyr og ikke gammel motor?. Hva slags motor står i den andre. Uten info om det er sammenligningen meningsløs.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Risikoen for feil overtas ved kjøpet. Om båten er "solgt som den er" tror jeg veien er svært lang for kjøper for å hevde at dette var en skjult feil som selger visste eller burde visst om.

Får du noe fra selger her er det utelukkende av god vilje fra selger. 

Og før du hevder noe bør du nok finne ut hva som er feil.  Er motoren rustet opp innvendig er det jo meningsløst å reparer den, og du kan jo ikke forvente at selger skal gi deg eller være med på å betale ny motor.

har du flaks får du noen tusen i prisavslag. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Solgte en nimbus for mange år siden og ble med selger på "hentetur" fra Asker til Kambo ved Moss. Like før vi kom frem hørte vi en merkelig lyd fra motoren og etter at vi ble slept på land viste det seg at propellen hadde ramlet av. Jeg betalte uoppfordret ca. 8000 for ny propell og han sørget for montering. For meg handler det mer om hva som oppleves som det riktige i slike privathandler enn hva jusen er.

I tillegg til hva Bitteliten hevder over. Hvert sekund du får en slik gammel saltvannsjernklump til å gå må du regne som ren bonus. Om selger gir deg noe for uflaksen forteller kun om selgers generøsitet. Nå har det vel ikke blitt sjekket hva som er feilen. Det kan jo være alt fra tett filter til kokset dyse, eller en drøss andre muligheter. 

BårdK skrev 8 minutes ago:

Solgte en nimbus for mange år siden og ble med selger på "hentetur" fra Asker til Kambo ved Moss. Like før vi kom frem hørte vi en merkelig lyd fra motoren og etter at vi ble slept på land viste det seg at propellen hadde ramlet av. Jeg betalte uoppfordret ca. 8000 for ny propell og han sørget for montering. For meg handler det mer om hva som oppleves som det riktige i slike privathandler enn hva jusen er.

:thumbsup:

Hulda skrev 7 minutes ago:

I tillegg til hva Bitteliten hevder over. Hvert sekund du får en slik gammel saltvannsjernklump til å gå må du regne som ren bonus. Om selger gir deg noe for uflaksen forteller kun om selgers generøsitet. Nå har det vel ikke blitt sjekket hva som er feilen. Det kan jo være alt fra tett filter til kokset dyse, eller en drøss andre muligheter. 

Det er svært mange og delte meninger om hva slags levetid man kan forvente av en slik saltvannskjølt jernklump. MD7B har mer gods og større kjølekanaler enn sine forgjengere, nettopp for å forlenge levetiden. Men dette er uansett ikke eksakt vitenskap.

Tråden var i utgangspunktet bare ment som en refleksjon rundt hva man kan / bør forvente i en slik situasjon. 

Det ordner seg, uansett.

Takk for innspill :smiley:

Nå vet ikke jeg hva dere er blitt enige om, men når selger formodentlig uten noen spesiell grunn forespeiler en problemfri motor fra 1981 så er det kanskje ikke helt på jordet med et lite avslag. En slags selvpåført smekk til selger.

Jeg solgte en 2004 modell båt i 2014. Ny eier overtok, kjørte i 25 timer og klutchen i drevet sa takk for seg. Jeg betalte klutch, han betalte jobb og det praktiske. Dvs vi delte på det. Jeg fikk 790' for båten, ga han 8' for delen som ble skiftet.

men en såpass gammel motor som det her nevnes er vel mer flaks at går i det hele tatt. Er ikke gjengs levetid på en saltvannskjølt motor ca 10-15 år?

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Guest Avmønstret#

Har solgt to eldre båter. Ved første salg så fikk jeg sjokk når "ny eier" plutselig la spaken i bånn med gearet i fri på den gamle og akkurat nystarta (ikke varm) VP md21a motoren. Fy.. f.. Og når salget var gjort og de gikk fra brygga så var det bånn peise fra første sekund ut fjorden. Vi hadde putret forsiktig rundt i 2 år med båten. Vel vitende om at dette var gamelt og skjørt. 

Var sikker på at det kom til å komme et smell og de skulle reke inn igjen og heve kjøpet. Var livredd første dagene. Men jaggu gikk det bra, aner ikke hvorfor :-)

Neste båt var en eldre saltvannskjølt Yanmar. Ga ingen garantier og var dønn ærlig med kjøper. Den har holdt nå 3 år etter salg, så happy days for kjøper. Jeg tror de kjører motoren pent og rolig og gir den pleie den trenger.

--

Dette er vel først og fremst en veldig lei situasjon for både kjøper og selger. Personlig hadde jeg strukket meg et passe godt stykke som selger for å gjøre det beste utav det. Som evt. kjøper hadde jeg ikke forventet noe særlig men blitt glad om selger strakk seg noe. 

Er det totalhavari så vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort som selger. Gitt et symbolsk+ prisavslag eller noe..? Som kjøper hadde jeg vel prøvd meg litt på selger for å se om en kunne hente noe, men ikke forventet noe. 

Er det en feil, noe som kan fikses så kan en vel bli sånn ca enig om en eller annen deling av kostnader som ikke blir for urimelig for noen av partene, men hovedbelastningen blir jo på kjøper tross alt, tenker jeg. 

Jaja, behold humøret og et godt forhold til selger og lykke til :-)

Jeg er ikke motorkyndig, men det er 2 ting som slår meg. Motoren startet greit og gikk fint en stund. Etter at den hadde " havarert" viste den ingen tegn til å gå uten å ryke forferdelig.

Punkt 1: Er det rimelig å anta at man kan foreta en Quick fix på en havarert motor slik at den kan fungere i en kort periode, uten tegn til problem, slik at ukyndige kjøpere kan bli forledet til å tro alt er greit?

Punkt 2: Du sier det var stiv motvind. Vil ikke det si at du måtte gå med ganske høyt turtall på motoren for å få båten til å gå I 4 knop? Var motoren tilstrekkelig varm før du begynte å kjøre? Kan det hende at motoren sjelden ble belastet så mye og med 500 omdreininger mindre, kanskje den hadde levd ennå? Det kan jo tenkes at forrige eier aldri dro den over f.eks 2000 omdreininger, kanskje knapt det? 

Skriver dette kun for om mulig å frikjenne selger for eventuelt juks, hvorvidt han bør senke pris eller dekke deler av reparasjon kan jeg ikke uttale meg om. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Kjøper sier jo selv at motoren burde byttes og er fullt klar Ivar at det er stor fare for at den tar kvelden - og vil derfor bytte motor etter sesongen uansett.

Selger sier motoren fungerer fint og at det er et firma som har hatt service på den. Du kontaktet firma og fikk det bekreftet.

Jeg solgte en snekke i våres og sa at det er en gammel motor som nå funker fint. Skal du ha garanti: kjøp nytt - ikke 36 år gammelt ? 

KK

Shore skrev 55 minutes ago:

Punkt 1: Er det rimelig å anta at man kan foreta en Quick fix på en havarert motor slik at den kan fungere i en kort periode, uten tegn til problem, slik at ukyndige kjøpere kan bli forledet til å tro alt er greit?

Punkt 2: Du sier det var stiv motvind. Vil ikke det si at du måtte gå med ganske høyt turtall på motoren for å få båten til å gå I 4 knop? Var motoren tilstrekkelig varm før du begynte å kjøre? Kan det hende at motoren sjelden ble belastet så mye og med 500 omdreininger mindre, kanskje den hadde levd ennå? Det kan jo tenkes at forrige eier aldri dro den over f.eks 2000 omdreininger, kanskje knapt det? 

1. Jeg har aldri mistenkt selger for juks. Hvis noen har fått inntrykk av det, så har jeg formulert meg dårlig. 

2. Det var ikke stiv motvind inne i mellom skjæra mellom Nøtterøy og Tjøme, og jeg tuslet pent utover i ca 4 knops fart. Det kan umulig kalles for noen særlig stor belastning.

Jeg har bare prøvd å formidle en uheldig situasjon, for både selger og kjøper, og lurte på hva andre mener om hvordan selger og kjøper forholder seg til noe slikt. Det har jeg for så vidt fått noen synspunkter på.

Verre er det ikke. 

TGR skrev for 5 timer siden:

Det er svært mange og delte meninger om hva slags levetid man kan forvente av en slik saltvannskjølt jernklump. MD7B har mer gods og større kjølekanaler enn sine forgjengere, nettopp for å forlenge levetiden. Men dette er uansett ikke eksakt vitenskap.

Det er korrekt slik du hevder. Uansett, motoren din feilet etter kort tid. Det er slett ikke sikkert at det har noe med rust i kjølekanaler å gjøre. For da blir det som regel et overhetingsproblem. Det kan like gjerne kan være gjennomslag gjennom topplokkpakningen. Som en hver annen plausibel forklaring. 'Årlig service fra verksted' begrenser seg sannsynligvis til kjøring med ferskvann og frostvæskeblanding, oljeskift etc. Om det ikke har vært noe tull med motoren, tror jeg verken verksted eller eier setter i gang noen form for aksjon. 

Det er et lite holdbart argument at det går mange som er eldre etc. etc. Heller ikke at motoren har sittet i en seilbåt. Motoren blir uansett våt inni. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev 6 minutes ago:

Det er korrekt slik du hevder. Uansett, motoren din feilet etter kort tid. Det er slett ikke sikkert at det har noe med rust i kjølekanaler å gjøre. For da blir det som regel et overhetingsproblem. Det kan like gjerne kan være gjennomslag gjennom topplokkpakningen. Som en hver annen plausibel forklaring. 'Årlig service fra verksted' begrenser seg sannsynligvis til kjøring med ferskvann og frostvæskeblanding, oljeskift etc. Om det ikke har vært noe tull med motoren, tror jeg verken verksted eller eier setter i gang noen form for aksjon. 

Det er et lite holdbart argument at det går mange som er eldre etc. etc. Heller ikke at motoren har sittet i en seilbåt. Motoren blir uansett våt inni. 

Joda. Helt greit alt det der. 

Men denne posten handlet ikke om årsaker osv, men om hva som er en gjengs oppfatning av hva jeg som kjøper evt kan forvente av selger. 

At det ble en debatt rundt hvorvidt en så gammel motor kun egner seg som moring eller sams masse, er jo egentlig litt på siden av saken. Også det faktum at jeg allerede før jeg handlet tenkte at en ny motor vil være en god ting, det medfører ikke at båten er solgt som et reparasjonsobjekt, med en kass motor. 

Men, nå er jeg egentlig ferdig med denne saken :smiley:

Tror nok du må ta dette på uflakskontoen.

Du har jo en sak ovenfor selger dersom båten er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente ifht  kjøpspris.

Da er egentlig hovedpoenget om feilen med motoren var der da du kjøpte båten, eller om feilen oppsto etter at du hadde overtatt båten. 

Hadde jeg vært selger ville jeg nok betalt deg 10 tusen kr så du fikk litt for uflaksen. 

Kk

TGR skrev 39 minutes ago:

1. Jeg har aldri mistenkt selger for juks. Hvis noen har fått inntrykk av det, så har jeg formulert meg dårlig. 

2. Det var ikke stiv motvind inne i mellom skjæra mellom Nøtterøy og Tjøme, og jeg tuslet pent utover i ca 4 knops fart. Det kan umulig kalles for noen særlig stor belastning.

Jeg har bare prøvd å formidle en uheldig situasjon, for både selger og kjøper, og lurte på hva andre mener om hvordan selger og kjøper forholder seg til noe slikt. Det har jeg for så vidt fått noen synspunkter på.

Verre er det ikke. 

Det var ikke ment å legge ord om juks i din munn, kun at selger kunne være totalt uvitende om at en slik situasjon kunne oppstå. Beklager om jeg ordla meg dårlig. Så at du skrev stiv motvind i en setning, derfor mitt argument. Vet fra mange års bilhold og mange gamle biler at forskjellig kjørestil kan påvirke en gammel motor negativt, derfor den vinklingen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

KongKing skrev 28 minutes ago:

Tror nok du må ta dette på uflakskontoen.

Du har jo en sak ovenfor selger dersom båten er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente ifht  kjøpspris.

Da er egentlig hovedpoenget om feilen med motoren var der da du kjøpte båten, eller om feilen oppsto etter at du hadde overtatt båten. 

Hadde jeg vært selger ville jeg nok betalt deg 10 tusen kr så du fikk litt for uflaksen. 

Kk

Hvornår feilen oppsto er det ikke mulig å fastslå. Mest sannsynlig var jo feilen der allerede, med plutselig konsekvens. Dersom det feks var topp-pakningen som gikk, så har jo den blitt dårligere over tid, det skjer ikke på 40 minutter. Jeg har ikke forventninger til noe definert beløp. Som nevnt et par ganger så handler det egentlig mest om moral, og mindre om jus, slik jeg ser det. Det er interessant å se at i denne tråden så finnes begge tilnærminger. Jeg oppfatter situasjonen som som et resultat av tilfeldigheter, ikke som en tilbakeholdt opplysning om en kjent tilstand. Men spørsmålet mitt var altså "hvordan folk flest" tenker at kjøper og selger forholder seg til dette    :smiley:

Shore skrev 27 minutes ago:

Det var ikke ment å legge ord om juks i din munn, kun at selger kunne være totalt uvitende om at en slik situasjon kunne oppstå. Beklager om jeg ordla meg dårlig. Så at du skrev stiv motvind i en setning, derfor mitt argument. Vet fra mange års bilhold og mange gamle biler at forskjellig kjørestil kan påvirke en gammel motor negativt, derfor den vinklingen.

Joda, jeg er klar over over det, at endret bruk på eldre motorer kan gi konsekvenser. Men jeg spurte selger hva slags fart han fikk for motor ved vindstille osv, og han oppga ca 6 mil. Da tenker jeg at jeg ikke har belastet utover hva han har gjort, når jeg kjørte i ca 4. :smiley:

Det er jo ofte slik at en motor eller motordel funker helt til den plutselig ikke gjør det lenger....

Enig i at det er en Jussdel og en "moral-del". Jeg ville, som skrevet over, gitt deg en kompensasjon, men ikke fordi du nødvendigvis hadde "krav" på det, men jeg tror jeg ville satt pris på få hjelp fra selger om jeg hadde vært kjøperen.

God seiltur i sommer ⛵️?

Kk

Guest Avmønstret#

Så lenge det ikke stoppet med et smell eller noe, og så lenge den faktisk lar seg starte så tenker jeg det kan være ett lite håp for at du innenfor en relativt grei fiks klarer å redde resten av sesongen.. får vi håpe. Krysser fingrene :-)

---

Ang levert til service.. skal ikke gre alle over en kam men besiktiga en båt på Hvaler som hadde vært levert til "service" og fulle pakke med opplag i alle år siden den var ny. Den var vel da 15 år når jeg så på den. Greit at det var Yanmar men lokket til impeller var aldri skrudd på ;-). "Ikke rør noe som virker" kan jo være greit men bør ha sine grenser når en tar seg betalt for å gjøre noe. Og så det som egentlig er poenget mitt, eierne av båten la kolossal tiltro til denne årlige servicen. De "bare brukte båten", motoren var jo, etter deres vurdering, under kyndig tilsyn. Bare å fylle diesel og knalle på frem til høsten når "de kyndige" tok årlig service på motoren. 

At noen har byttet olje- og dieselfilter årlig er jo ikke verdt noe.. Det er vel egentlig mer foruroligende at båteier ikke har hatt kompetanse til å gjøre det selv. Da har kanskje motoren gått for lut og kaldt vann sånn ellers i sesongen... og kan ha blitt "mishandlet" gjennom vanlig bruk av en ukyndig eier. Men det er selvsagt bare spekulasjon fra min side. Men ja, virker veldig rart å sette en så enkel motor bort til service om man har alle fingre i behold for å si det sånn ;-) Så for meg ville "årlig service" på en så gammel og enkel motor være et minus i boka ved kjøp. 

Når det er sagt så kjøpte jeg engang en gammel seilbåt fra en som ikke visste hvor oljefilteret var på motoren, selv om han påsto å akkurat ha byttet det ;-) Og den motoren går enda. 

Pinkvin skrev 4 minutes ago:

Når det er sagt så kjøpte jeg engang en gammel seilbåt fra en som ikke visste hvor oljefilteret var på motoren, selv om han påsto å akkurat ha byttet det ;-) Og den motoren går enda. 

:lol: Litt artig det der, hva folk skriver og sier. Har jo bladd igjennom en del annonser før jeg handlet, deriblant flere med "nyoverhalte" motorer. Ved konkrete henvendelser har det kokt ned til at de har vært innom en marina og byttet olje og oljefilter :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...