Jump to content

Contrast 33 1981 med VP MD7B, motorhavari umiddelbart etter kjøp.......

TGR

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Får vel avslutte denne på en verdig måte.....

Etter å ha innhentet synspunkter fra fagfolk, og forklart hendelsesforløpet i detalj for selger, så betaler han meg tilbake kr. 20.000,-, et beløp han selv definerte.

Det finnes bra folk enda :thumbsup:

Hvis jeg var den som solgte deg båten så hadde jeg blitt oppriktig lei meg om den konket etter 40 minutter, og jeg håper du gir selger en sjanse til å komme på banen og diskutere en løsning med deg.

Som selger ville jeg her vurdert et ytterligere prisavslag med mindre båten var råbillig i utgangspunktet.

red: ser at jeg ikke hadde fått med meg de siste innleggene. Og ja, der finnes mange oppriktige og hyggelige selgere der ute.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
TGR skrev for 5 timer siden:

Får vel avslutte denne på en verdig måte.....

Etter å ha innhentet synspunkter fra fagfolk, og forklart hendelsesforløpet i detalj for selger, så betaler han meg tilbake kr. 20.000,-, et beløp han selv definerte.

Det finnes bra folk enda :thumbsup:

Det var generøst!

Jeg fikk for noen år siden en slik motor md7b, som var kjørt tom for olje. Byttet alle pakkninger, og lagre. Honet sylindre og satte på nye stempelringer, vasket kjølekappa for rust. Til slutt montertevjeg en Martek ferskvanskjøling. Kustet noen lapper i deler, men ble en topp motor!

Aileen ll

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

Flott! 

--

Har du fått noe mer rede på hva som feiler motoren?

Jeg beskrev hendelsesforløpet for Sarpsborg Motorverksted, som er anerkjent som dyktige på disse motorene. Han mener bestemt at det er toppen, eller topp-pakningen, og sannsynligvis som resultat av rust, mtp motorens alder (1981). Disse gikk ut av produksjon i -83, og det er knapt deler å finne, selv vanlige paknings-sett. Både han og Jarlsø Marina, som er hovedforhandler på VP i området, anbefalt meg å ikke putte penger i en så gammel motor.

aileenll skrev for 10 timer siden:

Det var generøst!

Jeg fikk for noen år siden en slik motor md7b, som var kjørt tom for olje. Byttet alle pakkninger, og lagre. Honet sylindre og satte på nye stempelringer, vasket kjølekappa for rust. Til slutt montertevjeg en Martek ferskvanskjøling. Kustet noen lapper i deler, men ble en topp motor!

Som beskrevet over, så har dette blitt vanskeligere med åra, pga av liten tilgang til deler. 

Jeg er i tenkeboks, men er mer eller mindre bestemt på å gå for en flett ny D1-20, med 130 drev. Har ikke lyst til å få ruinert båtlivet med en gammel kranglete solarbrenner .... :smiley: 

I fjor kjørte Volvo Penta en kampanje, hvor en D1-20 med 130 drev var priset til kr. 67.000,-. Det forutsatte innbytte av kundens gamle motor og drev, verdsatt til kr. 8.000,-. 

Det skal visstnok komme en kampanje i år også, så jeg tenker kr. 70.000,-. Spenningen er først og fremst knyttet til hvorvidt jeg kan flytte min 2-blads foldepropell over fra 120-drevet til 130-drevet. Det handler både om hvorvidt den passer på akselen, og om propellen er riktig i forhold til utveksling, turtall osv.

Det som er fint med å gå til en D1-20, er at VP har motorfeste-braketter tilpasset konverteringer fra gammel til ny VP.

Men jeg har uansett tenkt å tilskrive noen flere leverandører, og be om tilbud på "full pakke", altså alt mellom dieseltank og eksos. 

TGR skrev for 1 time siden:

men er mer eller mindre bestemt på å gå for en flett ny D1-20, med 130 drev. Har ikke lyst til å få ruinert båtlivet med en gammel kranglete solarbrenner .... :smiley: 

Et slikt bytte er nesten plug-and-play.

Men det er et par fallgruber.

D1 står 99 mm. høyere i båten. Du må ha repower brackets.

De er utgått fra VP, men Volspec i England har. De sender på dagen men du må få dem til ikke å sende DHL.

Nedre gear på 130S er 20 mm. tykkere enn 110 og 120 så du må skjære en større åpning i bunnen.

Mulligan skrev 2 minutes ago:

Et slikt bytte er nesten plug-and-play.

Men det er et par fallgruber.

D1 står 99 mm. høyere i båten. Du må ha repower brackets.

De er utgått fra VP, men Volspec i England har. De sender på dagen men du må få dem til ikke å sende DHL.

Nedre gear på 130S er 20 mm. tykkere enn 110 og 120 så du må skjære en større åpning i bunnen.

Ok. Nyttig info. 

Men i kampanjen i fjor, så annonserte jo VP med disse brakettene.

Ulempen med en såvidt mye høyere motor er at jeg må bygge ny motorkasse, evt mekke et skjøtestykke mellom topp og bunn på den originale motorkassa. Det er jo forsåvidt enkelt. Verre er det om D1 er bredere i toppen enn MD7B. 

Jeg ender nok opp med å velge den motoren som helhetlig bli enklest å få på plass, som ikke priser seg ut i forhold til andre, og som ikke veier alt for mye. 

Aktuelle alternativer kan jo være Vetus, Craftsman, Yanmar. Tror Bukh blir for stort og tungt. Tar gjerne i mot gode forslag på flere alternativer. :smiley:

TGR skrev 52 minutes ago:

Jeg ender nok opp med å velge den motoren som helhetlig bli enklest å få på plass, som ikke priser seg ut i forhold til andre, og som ikke veier alt for mye. 

VP D1-30/130S blir det enkleste og den er 100 kg lettere enn MD7B/110S.

Jeg gikk fra MD7B/120S til MD 2030D/130S. Det ble nesten tomt i maskinrommet. MD2030D er riktignok fysisk mindre og lettere enn D1-30, men det er ikke så stor forskjell.

Jeg kan faktisk se resultatet utenpå båten. Den flyter høyere med hekken.

Mulligan skrev 37 minutes ago:

VP D1-30/130S blir det enkleste og den er 100 kg lettere enn MD7B/110S.

Jeg gikk fra MD7B/120S til MD 2030D/130S. Det ble nesten tomt i maskinrommet. MD2030D er riktignok fysisk mindre og lettere enn D1-30, men det er ikke så stor forskjell.

Jeg kan faktisk se resultatet utenpå båten. Den flyter høyere med hekken.

Jeg tenker at det holder med en D1-20? Den er jo et par hk sterkere enn MD7B som sitter i båten originalt..... 

Vi satte inn en MD2020 i en Contrast 33 som vi seile på langtur med, etter at den originale MD7B la inn årene. Jeg kan ikke huske at det ikke fungerte greit, men eieren angret på at han ikke satte inn MD2030, han syns det var flere anledninger han gjerne skulle hatt litt mer ompf. (Men til hovedsaklig innaskjærs seiling er nok en D1-20 sikkert bra nok uansett.)

Redigert av Maika (see edit history)
Ask skrev for 4 timer siden:

Hei

Eit generøst tilbod av seljar. Hatten av.

Elles hadde eg ikkje vurdert VP.

Sjekk gjerne Beta Marine og Nogva Nanni.

Ask

Ja. Kommer som nevnt til å be om tilbud fra forskjellige leverandører. Jeg har faktisk 2 stk VP S120 drev, så en ren motor fra annen produsent enn VP, med adapter til S120, er jo ganske aktuelt. 

Maika skrev for 6 timer siden:

Vi satte inn en MD2020 i en Contrast 33 som vi seile på langtur med, etter at den originale MD7B la inn årene. Jeg kan ikke huske at det ikke fungerte greit, men eieren angret på at han ikke satte inn MD2030, han syns det var flere anledninger han gjerne skulle hatt litt mer ompf. (Men til hovedsaklig innaskjærs seiling er nok en D1-20 sikkert bra nok uansett.)

Hm... Ser poenget med mer ork ja, såfremt ikke det blir massivt tyngre motor... 

Skjønner at jeg har mye å sjekke ut nå, Om jeg skal bruke et av de S120-drevene jeg har, og går opp i motorkraft, så kanskje ikke de foldepropellene jeg har er optimale.

Og så er det motorbedding, plass i motorkassa osv. Møe greier..... :rolleyes:

16 hours ago, Mouche said:

Som du har beskrevet dine egne forventninger mht motoren som jo er 36 år gammel, så synes jeg dette var meget generøst av selger. Lykke til videre!:thumbsup:

Det syns jeg også, hvis prisen i utgangspunktet var markedspris for båt fra åttitallet. Hadde motoren paia neste sesong, ville kjøper forventet noe avslag da? Det er et veldig kort intervall fra denne til neste sesong, i et 36års-perspektiv ... 

Selger nok min med fastmontert moring fra Volvo Penta, når den tid kommer :rolleyes:

quantumduck skrev 8 minutes ago:

Det syns jeg også, hvis prisen i utgangspunktet var markedspris for båt fra åttitallet. Hadde motoren paia neste sesong, ville kjøper forventet noe avslag da? Det er et veldig kort intervall fra denne til neste sesong, i et 36års-perspektiv ... 

Selger nok min med fastmontert moring fra Volvo Penta, når den tid kommer :rolleyes:

:lol: Neimen ikke lett å si hva riktig pris er, når det er svært få tilsvarende båter i markedet. Men den jeg kjøpte var 30k dyrere enn en annen tilsvarende båt, dog litt dårligere utstyrt (selvslående fokk, rullegenua, autopilot). 

Jeg hadde ingen store forventninger til motoren. Regnet med å måtte bytte den ut etter et par sesonger. Men jeg forventet litt mer enn 40 minutter før den takket for seg.

Oppsummert er jeg godt fornøyd med selgers generøse imøtekommelse. :thumbsup: 

Maika skrev for 18 timer siden:

angret på at han ikke satte inn MD2030, han syns det var flere anledninger han gjerne skulle hatt litt mer ompf. 

En av mine grunner til å dobble motoreffekt. MD7B var greit nok på flatt vann, men med litt vind og sjø stoppet det opp.

TGR skrev for 11 timer siden:

Og så er det motorbedding, plass i motorkassa osv.

Går du fra VP til VP er det et ikkeproblem.

VP D1-30 er forøvrig en grønnmalt Perkins 403D-11.

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Går du fra VP til VP er det et ikkeproblem.

VP D1-30 er forøvrig en grønnmalt Perkins 403D-11.

Det er vel ikke det uansett? Om jeg feks finner en bra MD 2030, eller 2002 / 2003, så passer vel ikke de på beddingen til en MD7B, uten modifikasjoner? 

Redigert av TGR (see edit history)

Det er kun to motorbeddinger til VP med seildrev. Høy og lav.

MD5, MD7 0g 200X bruker den lave beddingen. 

Fra 20X0 og til idag bruker de en bedding som er 99 mm. høyere. Da må du ha upgrade/repower bracket.

Det er ingenting å modifisere. Det er en ren skrujobb.

Jeg gikk fra MD7B til MD2030D. Alt av skruehull passer. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...