Jump to content

Contrast 33 1981 med VP MD7B, motorhavari umiddelbart etter kjøp.......

TGR

Recommended Posts

Mulligan skrev for 6 timer siden:

Det er kun to motorbeddinger til VP med seildrev. Høy og lav.

MD5, MD7 0g 200X bruker den lave beddingen. 

Fra 20X0 og til idag bruker de en bedding som er 99 mm. høyere. Da må du ha upgrade/repower bracket.

Det er ingenting å modifisere. Det er en ren skrujobb.

Jeg gikk fra MD7B til MD2030D. Alt av skruehull passer. 

Ok? Så du mener at en MD 2002 fra 1987 passer på beddingen etter en MD7B fra 1981?

Ja, det må være sånn.

Beddingen er jo ofte en del av båten.

Og det ville bli umulig å oppgradere.

Ville forresten aldri satt inn en 2002/2003.

Det var Volvos siste forsøk på å bygge småmotorer i Sverige.

Som ga dem et rykte de fremdeles sliter med.

Alle småmotorer etter det er Perkinsmotorer bygget hos Shibaura i Japan.

Mulligan skrev for 3 timer siden:

Ja, det må være sånn.

Beddingen er jo ofte en del av båten.

Og det ville bli umulig å oppgradere.

Ville forresten aldri satt inn en 2002/2003.

Det var Volvos siste forsøk på å bygge småmotorer i Sverige.

Som ga dem et rykte de fremdeles sliter med.

Alle småmotorer etter det er Perkinsmotorer bygget hos Shibaura i Japan.

Ok. Nyttig info, takk for det.

Nå har det seg sånn at jeg kjøpte en 2002 i helgen. Dvs, jeg har kjøpt 2 :lol: (Lang historie)  Men altså, da jeg snakket med Sarpsborg Motorverksted om min 7B, ble jeg anbefalt å ikke bruke fem flate øre på den. Da jeg så spurte hva han tenkte om en 2002, var svaret at det blir en helt annen sak, og er helt kurant. 

Naturligvis hadde det vært bedre å kjøpt en flett ny motor av et eller annet anerkjent merke. Men etter litt vurdering er jeg liksom ikke klar til å svi av like mye på en motor som båtens markedsverdi. I løpet av et par sesonger er det vel avklart om båten forblir i familien, så da får jeg heller vurdere det med nye øyne. :smiley:

Huff.....

Nå har jeg sjekket og dobbeltsjekket, tatt meninger og erfaringer til etterretning, og revurdert planer.

Det dukket opp en flett ny D1-20 for 32k på Finn, men etter å ha snakket med både Vallø og Ringstad, er jeg like klok på om det er en god løsning å koble en ny D1 på et gammelt 120S-drev, eller om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Syntes det er merkelig at "spesialister" ikke kan svare på om det finnes konverteringskit til å koble dette sammen, ei heller kan de svare på om jeg kan bruke foldepropellen fra 120-drevet på et 130-drev. Er ikke særlig imponert over VP-support, for å si det enkelt. 

Trur jeg kapitulerer og går for en komplett ny pakke motor og drev :rolleyes: 

Redigert av TGR (see edit history)

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=101651977

Kanskje ikke akkurat denne, men det kan være en ide å ta kontakt med han som annonserer her. Han renoverer og selger hovedsaklig Yanmar og VP, og leverer bra saker. Jeg kjøpte selv en renovert Yanmar 2GM20F av ham for 5 år siden, og den har gått problemfritt siden. Måtte dog sørge for installasjon selv, Vallø Marina utførte den, og det kostet litt pga ombygging av motorrom.

Redigert av Goodwill (see edit history)

Det er jo bare to forhold som bestemmer om det er lurt med en motor på et gitt drev;

1) Utvekslingen fra motor til og med propell (siste kan byttes evt.) i forhold til motorens arbeidsområde (effekt/moment mot turtallskurven)

2) At det passer rent mekanisk (flenser og akslingen etc) - og her er det ofte mulig med adaptere etc. uansett - især for motorer annet enn VP.

Så det burde jo være ganske lett å svare på for de som kan VP?

Goodwill skrev 47 minutes ago:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=101651977

Kanskje ikke akkurat denne, men det kan være en ide å ta kontakt med han som annonserer her. Han renoverer og selger hovedsaklig Yanmar og VP, og leverer bra saker. Jeg kjøpte selv en renovert Yanmar 2GM20F av ham for 5 år siden, og den har gått problemfritt siden. Måtte dog sørge for installasjon selv, Vallø Marina utførte den, og det kostet litt pga ombygging av motorrom.

Takk for tips. Har faktisk lest om han tidligere, i positive vendinger.

Ventus skrev 34 minutes ago:

Det er jo bare to forhold som bestemmer om det er lurt med en motor på et gitt drev;

1) Utvekslingen fra motor til og med propell (siste kan byttes evt.) i forhold til motorens arbeidsområde (effekt/moment mot turtallskurven)

2) At det passer rent mekanisk (flenser og akslingen etc) - og her er det ofte mulig med adaptere etc. uansett - især for motorer annet enn VP.

Så det burde jo være ganske lett å svare på for de som kan VP?

Ja, slik tenkte jo jeg også. Og standard utveksling på 130-drev er oppgitt til 2,19:1, og 120-drevet til 2,2:1. Nærmere kommer man neppe. I tillegg har jeg funnet en annonse fra 2015, hvor en VP leverandør oppgir delenummer til et konverteringskit for å koble en D1 på et 120 drev. Men hverken Jarslø eller Ringstad kan altså svare på om det er å få tak i, eller om det lar seg gjøre. Og jeg kan jo ikke bare kjøpe en motor uten å vite om det er mulig å få tak i de delene jeg trenger. Det er egentlig et paradoks at leverandører av andre motorer, de har konkrete løsninger på adaptere, mens VP selv derimot ikke har det, fra en av sine motorer til en annen av sine motorer. 

Redigert av TGR (see edit history)
Mulligan skrev 17 minutes ago:

Send en mail til Volspec og spør. Du må kjøpe braketter fra dem håkkesom. De sender samme dag.

Jeg er ganske overbevist om at det går. D-1 og D-2 ble levert med både 120S og 130S drev.

Ja, har tenkt tanken, sender dem en mail ila kvelden.

Men har sagt fra meg den motoren da, kan jo ikke forvente at selger skal holde den av til meg i lang tid, så det kan jo hende at den blir solgt. I tillegg har jeg fått vite at det er forskjellige typer av 120-drevet, og jeg kjenner ikke nøyaktig betegnelse på det jeg har kjøpt. Det står foreløpig i en båt som ikke ligger her hvor jeg befinner meg. Men det kan jo hende at det jeg trenger er likt for disse forskjellige 120-drevene, og at Volspec vet svaret på det. 

Møe greier..... 

Ingar skrev 7 minutes ago:

Mener å ha lest at D1 ikke kan kjøres kontinuerlig på turtall lavere enn 2000 rpm.

Årsaken skal være at den ikke har justerbart tenningstidspunkt, noe som kan føre til glassering av sylindere.

Man har etterhvert lest mange rare saker om VP. 

Jeg er veldig tilbøyelig til å skynde meg litt mer langsomt her nå, og sjekke ut en del andre leverandører, som leverer motorer basert på Mitsubishi eller Kubota...... 

Bitteliten skrev 1 time siden:

Yanmar har startet med common rail på sine nyeste småmotoret. Dvs datastyrt motor med mye elektronikk. Jeg hadde nok søkt en motor uten mye elektronikk. 

Så som Beta Marine?

Nå dukket den første VP-kampanjeannonsen opp. Kr. 69.500,- for en D1-30 / 130S........ 

Ingar skrev On 17.8.2017 at 15.31:

Mener å ha lest at D1 ikke kan kjøres kontinuerlig på turtall lavere enn 2000 rpm.

Årsaken skal være at den ikke har justerbart tenningstidspunkt, noe som kan føre til glassering av sylindere.

Googlet denne problemstillingen. Såkalt "Glazing" omtales jo som et generelt problem på dieselmotorer, med advarsler fra både Perkins og Yanmar. Da er det antagelig neppe et sær-problem for VP? 

Bitteliten skrev On 18.8.2017 at 6.56:

Jeg hadde nok søkt en motor uten mye elektronikk. 

Det store paradokset med norske båteiere. Ved styreplass får man ikke nok elektronikk. I maskinrommet vil man ha ingen elektronikk. Dessverre er elektronikk nødvendig for å forlenge levetiden til forbrenningsmotoren. Miljøkravene blir hardere dag for dag.

TGR skrev for 1 time siden:

både Perkins og Yanmar. Da er det antagelig neppe et sær-problem for VP? 

VP er Perkins. Dette gjelder vel alle småmotorer til bruk i båt. De er egentlig ikke en båtmotor. Båtmotorer er det ingen som lager, bortsett fra utenbordsmotorer. De er i utgangspunktet laget for å gå på fast høyt turtall for å drive generatorer, pumper, gravemaskiner osv.

Mulligan skrev 5 minutes ago:

Det store paradokset med norske båteiere. Ved styreplass får man ikke nok elektronikk. I maskinrommet vil man ha ingen elektronikk. Dessverre er elektronikk nødvendig for å forlenge levetiden til forbrenningsmotoren. Miljøkravene blir hardere dag for dag.

Det er enklere å bygge redundans på elektronikk på styreplassen enn elektronikk på motoren. 

Det er miljøkravene som gjør at Yanmar har CR på småmotorer nå. VP har ikke CR på småmotorene sine (ennå?)

Ingar skrev On 17.8.2017 at 15.31:

TGR skrev for 2 timer siden:

Googlet denne problemstillingen. Såkalt "Glazing" omtales jo som et generelt problem på dieselmotorer, med advarsler fra både Perkins og Yanmar. Da er det antagelig neppe et sær-problem for VP? 

Hva er kontinuerlig? Det vil vel si at tomgangskjøring for å lade batterier er skadelig for motoren..(noe jeg mener man uansett burde unngå av andre grunner).

Jeg tror ikke man er i nærheten av glazing problematikk ved normal bruk av disse motorene.

jeg gir min WOT i 10 minutter innimellom - også ruser jeg den på tomgang etter at vi har kjørt i flere timer når vi kommer til havn. Dette er i tråd med håndboka. Men det er turboen som da ikke skal sote igjen. Har man turbo på motoren bør man unngå å tusle avgårde på turtall der turboen ikke jobber - da kan den sette seg. 

Mange bruker Gori med overdrive funksjon for å få ned turtallet på motoren. Jeg er skeptisk til det. På den andre siden er det interessant å lese om Lars Hässler med SY Jennifer. Hans Perkins 80hk gikk 27.000 timer før den ble overhalt i 2014. Og han kjører alltid på lavt turtall skriver han

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt reflekterte over dette, er at jeg like å dorge av og til. Da tusler motoren på tomgang i gir, og gir passe dorgefart.

Bruker man motoren til fremdrift, så finner jeg det unaturlig å kjøre på veldig lavt turtall. Har man allverden ev tid, så bruker man vel seil, med mindre det er havblikk..... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...