Jump to content

Contrast 33 1981 med VP MD7B, motorhavari umiddelbart etter kjøp.......

TGR

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Jeg tror ikke man er i nærheten av glazing problematikk ved normal bruk av disse motorene.

jeg gir min WOT i 10 minutter innimellom - også ruser jeg den på tomgang etter at vi har kjørt i flere timer når vi kommer til havn. Dette er i tråd med håndboka. Men det er turboen som da ikke skal sote igjen. Har man turbo på motoren bør man unngå å tusle avgårde på turtall der turboen ikke jobber - da kan den sette seg. 

Mange bruker Gori med overdrive funksjon for å få ned turtallet på motoren. Jeg er skeptisk til det. På den andre siden er det interessant å lese om Lars Hässler med SY Jennifer. Hans Perkins 80hk gikk 27.000 timer før den ble overhalt i 2014. Og han kjører alltid på lavt turtall skriver han

Jeg skal ikke kaste meg inn i en ny oljedebatt, med like mye tvil og tro som å klaske til en jernbit for å fastslå kjemiske- og strukturegenskaper. 

Men jeg kan vel hinte om at motorfabrikantenes frase 'tomgang' nødvendigvis ikke kun referer til det turtallet motoren har når gasspaken står i null, men at fabrikanten referer til et hvert turtall der motoren går uten last. Slik ble det i hvert fall i sin tid definert av CAT. 

Hulda har en gammeldags motor fra midten/slutten av 80-tallet, amerikaner. Her står det i spec.'en med krigstyper at 10W- 40 IKKE skal benyttes. Fy og forbudt. Beste er SAE 30, men like greit er 15W- 40. Så jeg har holdt meg til så gammel og dårlig olje som mulig, Biltema 36-962. Rett og slett fordi det er vanskelig å få tak i noe med lavere spec. Noen ganger har jeg ramlet borti 30-568, når Biltema ikke har hatt den foretrukne. Motoren til Hulda ble boret av Sarpsborg Motorverksted. På en anvisning som fulgte jobben sto det, sånn omtrent: "Start opp og kjør motoren 1/2 time på 1100 rpm. Stans, bytt olje og filter. Ingen garanti gis (reklamasjon avslås) om motoren blir kjørt på syntetisk olje".

Motoren til Hulda rusler på 1800 rpm, halvparten av max. turtall. Drar på litt mer noen ganger, 2200 rpm. Kjølevannstemperaturen er 80 grader og det samme er oljetemperaturen. Og det er ingen turbo. Hulda har også et aggregat som går noen timer i året, på 3600 rpm. og med lav last. Minst en gang i året kobler jeg på 4 kW (kan kjøre 6 kW kontinuerlig), og der går aggregatet en time eller to. Rett og slett for at det skal jobbe lite grann. 

Jeg ble interessert i 'sylinderpolering' og ramlet over denne siden: https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx

Og jammen står det ikke også noe vettugt om olje der også. 

Det står en hel del andre saker på hjemmesiden til Cox Engineering også, som jeg skal lese etter hvert. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...