Jump to content

Edit History

blueline

blueline

Har nå hatt 4 båter med VP. Var skeptisk da jeg gikk fra Yanmar til VP, men det har vist seg å ikke være noe problem. Eldre VP hadde mye forskjellige materialer i mariniseringen og mange har opplevd problemer som jeg tror i hovedvekt har bestått i manglende veldikehold og manglende bytting av frostvæske. Har forøvrig aldri hatt motormekaniske problemer med VP(Tamd30a, D1-20/30).

Dagens D1-30 motorer(som jeg har i dag) er Kubota motor marinisert av Perkins? malt grønn og med VP merker. Tørre, støysvake lavturtallsmotorer som har fungert uten feilslag av noe slag i mine 3 siste båter. Har ikke merket noe til dårlig overflatebehandling, men så holder jeg mine motorrom tørre og rene. Savner ikke Yanmar på noen måte(suverene motorer).

Om man har råd til den største motoren ville jeg gått for den. Min erfaring er at jeg aldri har angret i ettertid når jeg har gått opp i pris og kjøpt noe som jeg har trodd har vært i overkant.

På den annen side så vil en D1-30 tåle å bli kjørt hardt når det er behov for dette. (Leser at mange kjører sine motorer veldig pent, men så lenge de har god kjøling og smøring er min erfaring at de tåler det og egentlig har godt av å  kjøres hardt.) Eneste grunnen til at jeg kjører min motor pent når jeg  ikke har dårlig tid er at da bruker den enda mindre drivstoff.(Kan skylde på miljøhensyn, men er egentlig ganske gjerrig).

blueline

blueline

Har nå hatt 4 båter med VP. Var skeptisk da jeg gikk fra Yanmar til VP, men det har vist seg å ikke være noe problem. Eldre VP hadde mye forskjellige materialer i mariniseringen og mange har opplevd problemer som jeg tror i hovedvekt har bestått i manglende veldikehold og manglende bytting av frostvæske. Har forøvrig aldri hatt motormekaniske problemer med VP(Tamd30a, D1-20/30).

Dagens D1-30 motorer(som jeg har i dag) er Kubota motor marinisert av Perkins? malt grønn og med VP merker. Tørre, støysvake lavturtallsmotorer som har fungert uten feilslag av noe slag i mine 3 siste båter. Har ikke merket noe til dårlig overflatebehandling, men så holder jeg mine motorrom tørre og rene. Savner ikke Yanmar på noen måte(suverene motorer).

Om man har råd til den største motoren ville jeg gått for den. Min erfaring er at jeg aldri har angret i ettertid når jeg har gått opp i pris og kjøpt noe som jeg har trodd har vært i overkant.

På den annen side så vil en D1-30 tåle å bli kjørt hardt når det er behov for dette. (Leser at mange kjører sine motorer veldig pent, men så lenge de har god kjøling og smøring er min erfaring at de tåler det og egentlig har godt av å  kjøres hardt.) Eneste grunnen til at jeg kjører min motor pent når jeg  ikke har dårlig tid er at da bruker den enda mindre drivstoff.(Kan skylde på miljøhensin, men er egentlig ganske gjerrig).

• Create New...