Catch22 Startet 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2017 Hei Vi fikk denne båten (9 fot) av en nabo som ikke brukte den lenger. Planen er å bruke den som slepejolle og "lekebåt". Er det noen som kjenner til disse? Jeg har null peiling på skrog og skrogformer på så små båter, så derfor trenger jeg litt råd. Hvor stor motor er det forsvarlig å sette på her? Jeg har lyst til å sette på en 15-20 hk 2-takt for om mulig å kunne trekke ring etc. På forhånd takk for alle tips og råd Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 skrogformen ser jo ikke så dum ut som en planende jolle. Men tør ikke si hvor mye motor den er dimensjonert for? (mener også å ha hørt at disse nord-polar båtene ikke alltid var like solid bygd...) Du kan jo feks sette på en større forsterkningsplate på akterspeilet m.m om fabrikken: http://gamle-bilder-imidten.origo.no/-/bulletin/show/453943_plastbaatfabrikk-i-drevvatn?ref=checkpoint Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Denne er viser ikke tegn til å være laga for 20hk motor. max 15, trim helt inn, 9 1/4x9 propell og du kan trekke ring. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 På sjøen, eller på et stille vann? 9 fot, da hadde jeg prøvd max 15 hk, dersom du ønsker å ta vare på den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Catch22 Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Takker for svar og innspill. Har tenkt å forsterke akterspeilet, og ikke bare motorfestet. Høres ut som en god ide' å optimalisere propell på en mindre motor. Ser ut som det er en del å spare på vekt også med en 15 hk mot 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.