Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Var litt opptatt da jeg svarte første gang og fikk ikke med meg alt.

Er nok redd at tempmåler viser riktig ja. Den skal opp på det røde feltet allerede ved 60-70 grader av den grunn som båt 45 over her nevner. Saltet legger seg i kanalene når tempen blir høyere. Men samme motor er også levert som ferskvannkjølt, og da har den en termostat som først åpner ved rundt 70 grader, samt en annen tempsensor som gjør at måleren ikke kommer opp på det røde feltet før rundt 90 grader.

Derfor er det viktig ved bytte av termostat at man får den rette. Om den er byttet på din motor kan man jo ha vært uheldig og fått en for ferskvannkjøling og da vil måleren oppføre seg slik du har beskrevet. Men som nevnt har alle sjøvannkjølte motorer en lei tendens til å gro igjen i kjølekanaler før eller senere og det er vel like stor mulighet for at det er årsaken.

Men ta nå det enkle først. Du har riktig oppfatning av hvordan kjølingen fungerer. Det kan være termostat er delvis i stykker og blokkerer for vannet som skal ut i eksos. Åpne termostathus og sjekk. Sjekk også rørkoblingen der denne er koblet til eksos. Kan være delvis tett. Ta av slange under manifoil og stikk en ståltråd opp i T-stykket. Har en tendens til og legge seg rustflak der. T- stykket kan også skrues av manifoil , men det er stor fare for at det knekker.

Og som jeg sa er det en god måte og teste hvor tett det er i kanalene. Det er å ta ut termostat og blokkere slangen som leder sjøvann direkte til eksos. Da tvinges alt vannet gjennom motoren. Du kan ta slangen av ved T-stykket og finne en treplugg som passer inni slangen og sette slangen på plass igjen. Men termostaten må da altså ut.

Da kan du kjenne med håndflaten på sylinderblokkene om det er stor forskjell på tempen mellom dem. Dreneringspluggene på hver sylinder kan også skrues ut og stikk ståltråd inn også her for og få ut rust. Gjennomspyling kan også hjelpe , men vær da obs på at ikke eksos fylles med vann og fare for vann i sylindere via eksosventiler.

hegra

hegra

Var litt opptatt da jeg svarte første gang og fikk ikke med meg alt.

Er nok redd at tempmåler viser riktig ja. Den skal opp på det røde feltet allerede ved 60-70 grader av den grunn som båt 45 over her nevner. Saltet legger seg i kanalene når tempen blir høyere. Men samme motor er også levert som ferskvannkjølt, og da har den en termostat som først åpner ved rundt 70 grader, samt en annen tempsensor som gjør at måleren ikke kommer opp på det røde feltet før rundt 90 grader.

Derfor er det viktig ved bytte av termostat at man får den rette. Om den er byttet på din motor kan man jo ha vært uheldig og fått en for ferskvannkjøling og da vil måleren oppføre seg slik du har beskrevet. Men som nevnt har alle sjøvannkjølte motorer en lei tendens til å gro igjen i kjølekanaler før eller senere og det er vel like stor mulighet for at det er årsaken.

Men ta nå det enkle først. Du har riktig oppfatning av hvordan kjølingen fungerer. Det kan være termostat er delvis i stykker og blokkerer for vannet som skal ut i eksos. Åpne termostathus og sjekk. Sjekk også rørkoblingen der denne er koblet til eksos. Kan være delvis tett. Ta av slange under manifoil og stikk en ståltråd opp i T-stykket. Har en tendens til og legge seg rustflak der. T- stykket kan også skrues av manifoil , men det er stor fare for at det knekker.

Og som jeg sa er det en god måte og teste hvor tett det er i kanalene. Det er å ta ut termostat og blokkere slangen som leder sjøvann direkte til eksos. Da tvinges alt vannet gjennom motoren. Du kan ta slangen av ved T-stykket og finne en treplugg som passer inni slangen og sette slangen på plass igjen. Men termostaten må da altså ut.



×
×
  • Create New...