Jump to content

Noen som har erfaring med Volvo D9 motorer?


evavass

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaringer selv med disse motorene men har et par kjenninger som har hatt doble installasjoner i sine Fairline/Princess (D9/575).

 

Begge har fungert godt uten tull men begge har også måttet bytte koplingene (?) mellom gear og motor. Den ene fikk havari med et smell på den ene koplinga, hos den andre ble feilen oppdaget etter at det begynte å danne seg noe som liknet på reimstøv rundt det ene gearet. Hos den ene var gangtimene ca. 1200 timer da haveriet hendte, hos den andre var timetallet litt over halvparten da feilen oppsto. Tror det var forholdsvis greit å få ordnet dette, gearene måtte tas ut men motor trengte ikke røres.

 

Så dette med koplingene er noe jeg ville vært obs på. Ellers tror jeg dette er solide motorer som er tungbygd konstruert og laget for tusenvis av problemfrie timer. Det er jo yrkesbåtmotorer som benyttes til fritidsbåtbruk med litt høyere hk-antall enn i "heavy-duty" utførelsen.

Link to post

Har kjørt endel med D9 og kjenner til flere som har hatt disse.  Gode motorer, men de må være servet etter boka.  

 

ventiljustering er meget, meget viktig. Påse at det er gjort, og på riktig intervall (husker ikke helt). Selv på motorer som er servet av merkeforhandlere opp gjennom årene har dette glippet.  Konsekvensene kan bli katastrofale (flere tilfeller). 

 

Turbohavari har gått igjen på endel 575 motorer.  Virker å være relatert til tung belastning (for tung propell i forhold til aktuell vekt). 

 

D9 er levert med flere typer gir, bl.a ZF og twin-disc.  Det er litt opp til båtprodusentene hvilken type demperplate mellom svinghjul og gir som ble brukt.  En vanlig variant er av "gummipute-typen" som gir silkemyke giringer, men som slites med tiden og ved havari gjør at man mister fremdriften. 

 

Se etter gummirester (ofte blå) som blir spyttet ut av noen hull i svinghjulhuset (litt kan være innafor). 

Skal demperplata byttes må gir og motor adskilles. På noen installasjoner er dette vanskelig å gjøre i båten. Spes på V-gir og om bakre motorfeste sitter på giret på installasjon med strak aksling.  

 

Hvilken båttype er det snakk om her?

 

 

Mvh. SAP

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...