evavass Startet 29.Juli.2017 Del på Facebook Startet 29.Juli.2017 (redigert) Positive/negative erfaringer med Volvo D9- 500 motorer? Hva er styrkene/svakhetene? Redigert 29.Juli.2017 av evavass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 @sap_2000? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Jeg har ikke erfaringer selv med disse motorene men har et par kjenninger som har hatt doble installasjoner i sine Fairline/Princess (D9/575). Begge har fungert godt uten tull men begge har også måttet bytte koplingene (?) mellom gear og motor. Den ene fikk havari med et smell på den ene koplinga, hos den andre ble feilen oppdaget etter at det begynte å danne seg noe som liknet på reimstøv rundt det ene gearet. Hos den ene var gangtimene ca. 1200 timer da haveriet hendte, hos den andre var timetallet litt over halvparten da feilen oppsto. Tror det var forholdsvis greit å få ordnet dette, gearene måtte tas ut men motor trengte ikke røres. Så dette med koplingene er noe jeg ville vært obs på. Ellers tror jeg dette er solide motorer som er tungbygd konstruert og laget for tusenvis av problemfrie timer. Det er jo yrkesbåtmotorer som benyttes til fritidsbåtbruk med litt høyere hk-antall enn i "heavy-duty" utførelsen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Disse motorene er en av de få som Volvo lager selv, de benyttes også i Volvos lastebiler og anleggsmaskiner. Jeg har ikke hørt noe spesielt negativt om disse motorene i den forbindelse. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Har kjørt endel med D9 og kjenner til flere som har hatt disse. Gode motorer, men de må være servet etter boka. ventiljustering er meget, meget viktig. Påse at det er gjort, og på riktig intervall (husker ikke helt). Selv på motorer som er servet av merkeforhandlere opp gjennom årene har dette glippet. Konsekvensene kan bli katastrofale (flere tilfeller). Turbohavari har gått igjen på endel 575 motorer. Virker å være relatert til tung belastning (for tung propell i forhold til aktuell vekt). D9 er levert med flere typer gir, bl.a ZF og twin-disc. Det er litt opp til båtprodusentene hvilken type demperplate mellom svinghjul og gir som ble brukt. En vanlig variant er av "gummipute-typen" som gir silkemyke giringer, men som slites med tiden og ved havari gjør at man mister fremdriften. Se etter gummirester (ofte blå) som blir spyttet ut av noen hull i svinghjulhuset (litt kan være innafor). Skal demperplata byttes må gir og motor adskilles. På noen installasjoner er dette vanskelig å gjøre i båten. Spes på V-gir og om bakre motorfeste sitter på giret på installasjon med strak aksling. Hvilken båttype er det snakk om her? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
evavass Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Hei og takk for svar ? ny i dette forumet så jeg fant ikke tilbake til tråden. Båten det er snakk om er en Fairline Phantom 46 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.