Mille II Startet 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2017 Har en vmax 9,9 som ikke liker seg noe spesielt på tomgangs området. Går som en kule på høyere turtall, men straks den har lavere turtall puffer den og etter flere små puff dør den ut. Har vært sammen med motorkyndige båtfolk på ferie og vi har skrudd av forgasser, blåst rent alle dyser og hull, samt satt inn nye plugger som det står beskrevet på motor. Vi har brukt 2 takts bensin ferdigblandet fra felleskjøpet for å utelukke dårlig bensin. Det er akkurat samme puff og deretter dør den ut. Setter vi gassen litt opp starter den omsider og den går, dog veldig ujevnt og man ser at motoren ikke har det helt godt med seg selv. Justeringskruer er satt i innerstiling og vridd både 1,5, 2, 2,5 og 3 omdreininger uten noen forbedring på noe. Som sagt går den som en kule på høyere turtall og frisk som bare det. Ved tomgang og lavt turtall er den stikk motsatt.......... Det som er registrert er at den hvite plastplaten som sitter under svinghjulet er veldig løs både frem og tilbake men også opp og ned. Skal det være slik? Forslag mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Har denne motoren noen gang gått pent på tomgang ditt eie? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Har du prøvd på dra på litt choke når den fusker på lave turtall? ikke alltid det hjelper med bare trykkluft for å få rent i alle passasjer. Spesielt pilot / lavfartspassasjene kan være vriene å få rene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mille II Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Den er litt vanskelig å svare på. Kjøpte motoren i fjor sen sommer og fikk bare testet den på jolla et par ganger før jolla ble tatt opp. Kan ikke huske den puffet og fusket slik den har gjort nå i ferien. Den er godt vinterkonservert så alt skulle være tilrettelagt for god drift i år, men dog nei gitt. Har fått kjøre med den da en av mannfolka skrudde på noe greier på ene siden av motoren, men går litt vel høyt på tomgang, samt man hører at den ikke er helt fornøyd. Slår også litt mye på tomgang. Har vært vant til 4 taktere noen år, men har hatt 2 taktere tidligere med mindre risting enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Hei Ivar. Ja vi har prøvd det og da vil den gå en liten periode, men så kommer puff på puff og den dør ut. Ruser jeg den derimot virker det som den vil litt mer. Tydelig tegn på luft/bensin symptomer, men alt er nesten prøvd på instillinger så ser ikke helt hva mer som kan gjøres der. Den nedre pluggen ble også bløtt så vi var også inne på tanken at en pakning/sinring inne i veivhus eller noe slikt kan ha blitt lekk, men motoren har ikke gått så mye, ser helt ny ut innvendig også. Tidligere eier brukte den mye på tomgang til dorging (sa han). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Første gangen en ukyndig skrur blandingsskruen helt inn ødelegges ofte nål og sete. Jeg kommer aldri til å slutte å lure på hvorfor folk absolutt skal røre den skruen.... og ende opp med å ødelegge forgasseren for alltid. ....4000kr skruen Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Lar ingen som ikke har kyndig erfaring skru på motoren min :-) Vært i trygge hender hele tiden og de jobber med motor hver dag Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 beklager at jeg sier det så direkte men en som prøver 3 omdr ut på en 63V er like kyndig som han som beisa sjarken..... anbefaler deg å prøve en forgasser fra en motor som går pent. du kan bruke forgasser fra alle motorer som har samme dekselfasong som din Vmax Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Det var et godt tips dieselfan, det skal jeg prøve å få til. Skal ta den videre med beisa sjarken :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Om du tar av forgasser så er det lurt å sjekke reed'er og reed blokk samtidig. Greit at ikke noe er "hjemme trimma" Mange tråder her inne om riktig justering av reed blokk stopper. Å bytte til ikke-metalliske Boyesen reeder er også mulig. Redigert 31.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.