Jump to content

Suzuki DF25 2010-modell: Propell går rundt i fri-posisjon

BjørnarR

Recommended Posts

Hei! Jeg og min far har en Suzuki DF25 2010-modell med fjernkontroll som er montert på en eldre Hansvik 18 fot. Vi har hatt motoren siden den var ny, men vi har aldri helt fått til girene.

Når vi setter girvelgeren i nøytral går propellen fortsatt rundt, og da i en sånn hastighet at den får god fremdrift. Dette er selvfølgelig et problem når vi er nærme land eller i småbåthavn pga. farten man får.

Prøvde girene i dag med motoren av for å bevege propellen. Propellen låser seg selvfølgelig i revers og fremover, og i nøytral kan propellen uten problemer snurres begge veier.

Det er vel slik at propellen ikke skal gå rundt i det hele tatt når den står i nøytral, eller skal den såvidt tusle i rundt? Kan det være at tomgang er for høyt justert?

Finner ikke ut så mye i manualen heller ang. dette.

Svar mottas med stor takk!

GunR skrev On 29.7.2017 at 21.58:

I Nøytral er det ikke mekanisk forbindelse, og du kan selvsagt snu på propellen. Den har det med å rotere litt likevel, for oljen i girhuset drar med seg utgående aksling. Helt normalt, så vidt jeg har skjønt. Det eneste du nevner som er unormalt, er at du mener at dette gir skyv forover. Kommer det lyder fra giret? 

Vis hele sitatet  

Nei, ingen unormale lyder.

dieselfan skrev On 29.7.2017 at 22.07:

Her tror jeg ikke motoren er  midtstilling i nøytral

Hadde en DF15 som oppførte seg slik for jeg fintrimmet midtstilling

Vis hele sitatet  

Husker du hvordan man gikk frem for å få finjustert denne?

Når jeg tar av girwire'n til fjernkontroll for så å prøve å finne en fristilling med hånda på girvelgeren finner jeg ikke noen stillinger der propellen er helt rolig (eller tilnærmet). Jeg justerer kanskje på feil plass?

Jeg skal få tatt noen bilder. Takk for svar så langt!

dieselfan skrev On 30.7.2017 at 7.27:

Sjekk først.: med motor av:  om du for hånd kan snurre propell begge veier uten betydelig motstand når kontrollerspak står i fri

Vis hele sitatet  

Hei!

Jeg kan snu propellen begge veier uten stor motstand når kontrollerspak er i fri. Hører dog en liten tikking uansett vei, men dette er kanskje normalt?

Legger nå ved noen bilder.

På det første bilder kan dere se gir- og gasswire kommer inn. Der det er knytt på en liten grønn ledningsbit (midlertidig) er altså giret. Finner ingen posisjon der propell står i ro.

Er det noen andre plasser man skal justere enn her for å få til dette? :confused:20170730_100458.jpg.cbc961360e368746541070f1e250f0eb.jpg20170730_100502.jpg.6b97305b4b2d69177238383828fdd20c.jpg

Oversiktsbilde:

20170730_100515.jpg.2d852c5d9eec39501e979ce626fb94d7.jpg

Vanskelig å se propellen på denne filmen, men min erfaring er at hvis du setter motoren i gir når den står i bøtte tømmes bøtten ganske raskt. På filmen virker det ikke være noen særlig bevegelse på vannet og jeg har vanskelig å tro att dette skulle kunne gi fremdrift på en båt. Er du sikker på at det ikke er girvelgeren som er unøyaktig og at dere ikke alltid får motoren i fri?

Kallethekid skrev On 30.7.2017 at 19.47:

Vanskelig å se propellen på denne filmen, men min erfaring er at hvis du setter motoren i gir når den står i bøtte tømmes bøtten ganske raskt. På filmen virker det ikke være noen særlig bevegelse på vannet og jeg har vanskelig å tro att dette skulle kunne gi fremdrift på en båt. Er du sikker på at det ikke er girvelgeren som er unøyaktig og at dere ikke alltid får motoren i fri?

Vis hele sitatet  

Hei! Ja, kan bekrefte at bøtten tømmes med en gang når fjernkontroll settes i gir :sweat: 

Sist den var på sjøen (fire år siden :rolleyes:) så husker jeg at dette var plagsomt, og dette ga en fremdrift som jeg ikke kan tro skal være normal på tomgang. Båten fikk slik fremdrift at det var håpløst å starte motoren på plassen sin i småbåthavna da den bare ville stange i flytebrygga.

Jeg er ganske sikker på at fjernkontrollen er sånn passe greit justert. Har også prøvd å finjustert denne.

Takk for svar!

Er det kanskje noen her på Båtplassen som har samme type motor som vet hvordan den oppfører seg på tomgang? Skal propellen virkelig gå rundt så fort?

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...