Grand Banks jr
I full enighet har familien på 5 funnet ut at pappas (min) 16 fots fiskebåt ikke dekker behovet godt nok. Så vi har tatt skrittet over til "stor" båt.
I går busset vi oss frem i 2 timer, og jeg troppet forventningsfylt opp med eldstesønnen (10) i Stathelle for å hente hjem "ny" båt.
Ivrig har jeg sett på alt mulig av motorbåter som er lagt ut på Finn til under 200.000,- og 26 fot eller større. Med behov for minimum 5 sengeplasser, praktiske løsninger og innen rimelig kjøreavstand har utvalget vært snevert. Familieøkonomien tilsa at jo nærmere vi kom 100.000 kr, jo bedre. Men jeg ville ikke ha noe helt nedslitt og jobbkrevende.
Valget ble tatt forrige søndag
Etter en 2-3 timers prøvetur i strålende sol i Eidangerfjorden, litt tankegang og en middag falt valget på en Neptim 8000. En båt jeg har mye erfaring med fra min barndom.
"En hytte på sjøen"
stod det i brosjyren fra 1979, og det stemmer godt det. I alle fall til å være 26 fot.
I Finn-annonsen, og i båtkortet, er den oppgitt til å være en 1980 modell. Men på båtens "plakett" står det byggeår er 1979. Det stemmer vel også overens med at innerliner er hvit. (Mener den ble brun senere.)
Her er bildet av vår nye "hytte" (flere bilder kommer):
(Prosjekter beskrives under, her er litt fra hentedagen:)
Fredag midt på dagen kastet vi loss fra Stathelle Marina. Jeg fikk hjelp av guttungen til å plassere fenderne på sine plasser:
Bildet er tatt på vei ut Eidangerfjorden i strålende sol og bris. (Lite visste vi at vi skulle kjenne så lite til solen som vi skulle.)
Det var en stolt gutt som gikk rundt og plukket inn fendere, ordnet tauverk og gjorde klar til turen hjem. Han var Matros, med stor M.
Stathelle => Fevik
Turen hjem til Fevik (Grimstad) var preget av opp og nedturer. Bokstavelig talt. Ut trakten fra Langesund møtte vi losbåten på vei inn, - og dønningene. Det var mye gammel sjø utpå, og mellom Langesund og Jomfruland humpet det godt. Guttungen fikk lynkurs i egenlæring av å skalke alle luker (og kalesje). Jeg hadde ventet litt "vær", men kombinasjonen av bølger og vind gjorde overfarten våt. Sjøen flakset over oss hele tiden, og jeg ble minnet på hvorfor jeg liker sprutavisere. (Denne båten har ikke det, ennå...) Godt kalesjen hold mål.
Tom for diesel?
Mellom Jomfruland og Risør var det like mye husking, og jeg så at dieselmåleren sank som en stein. Fra godt oppe på det grønne, falt nålen faretruende nære rødt. - Innen vi kom til Risør lå nålen nede på streken som skiller rødt og grønt. Jeg kjenner jo ikke alle hemmelighetene med båten, og håpte inderlig vi ikke skulle gå tom.
Akkurat der og da kunne jeg tenkt med en Fairline på 50 fot og mye diesel. (Var lei av de konstante opp og nedturene.)
Men det ble med tanken.
Og tanken fikk vi fylt i Risør. Heldigvis. For tankautomaten påstod at den ikke fikk kontakt med banken. 4 ganger dyttet jeg inn kortet, lettere desperat, før jeg endelig fikk lov til å fylle. Hadde tusen tanker i hodet akkurat da, men det gikk jo bra til slutt.
153 liter, på tanker som tar 250. Så da har vi en "reservetank" på 100 liter ca. Det er jo greit å vite.
Diesel på tanken, og vi kunne dra videre, men ikke helt:
Kjøp av davitere:
Guttungen hadde spart seg opp penger i løpet av vinteren og har stolt kjøpt sin egen båt. En Pioner 8 mini med 4 hk han fikk for kr 6000,-
Jeg hadde lyst til å få hengt den opp i davitere, men det fantes ikke på Neptimen:
Søkte på Finn, og fant dagen før hentedagen følgende til salgs i Risør:
Og Trond (selger av davitere) dukket velvillig opp på kaia for å avlevere daviterne. Det er service det. Kjapp handel ble unnagjort. Dermed er montering av davitere ett av de første prosjektene som skal gjøres...
Videre hadde vi en flott, om enn berg og dalbane, tur videre til Lyngør, og deretter indre lei hjemover.
Stemingsbilde fra Tromøysund. Arendal i det fjerne. Herfra var det en drøy halvtime hjem til hjemmehavna.
Litt om båten:
Neptim 8000, 26 fot.
1979 modell.
Er i god stand.
Har bekvemmelighetene vi ville ha: Varmtvann, dieselvarmer, ankervinsj og baupropell.
Denne er uten targabøyle. Jeg trodde de fleste hadde targabøyle, og helst skulle jeg hatt det selv. Bedre å dele kalesjen i to, samt ha et sted å montere taklys og antenner etc.
Det står en Volvo Penta TMD40 (A, tror jeg) rekkesekser på 124 hk. Maks turtall er 3500, og den går komfortabelt på 2000-2500 o/ min. Rundt 3000 o/ min virker den glad i diesel uten at det går veldig mye raskere (tror jeg fallera).
Prosjekter:
- Rense Eber X2
- Montere davitere
- Kjøpe solceller, montere?
- Finne og montere ekkolodd
- Sy over kalesje, og impregnere
- Sy nye puter i båten (kabiner)
- Fikse skrogtrekk et sted det er dårlig (løsnet)
- Flytte gasstanken, og lage det sikrere mot lekkasje.
- Montere bedre stereo, for streaming fra Spotify etc.
- Rense kjølesystemet
- Service på motor np i vinter
Bilder av båten:
Ikke det mest spennende designet. Men praktisk, god og romslig.
Stor akterkabin innbyr til soling. God trapp for å stege inn i båten. Noen av de beste båt-minnene jeg har fra barndommen var å ligge oppå akterkabinen når solen stekte. Deilig...
(Sjåførsetet kan tiltes ennå lengre frem. ) Solseng og evt ekstra overnattingsplass i cockpit. Ellers plass til ca 6 personer rundt bordet uten å gjøre fiks faks. Plass til 8 ved å gjøre fiks faks.
Romslig akterkabin. Fin til å sitte og spille spill sammen, spise og kose seg. Det er en benk bak ryggen min her.
Mulig du legger merke til grunnen til at vi vil trekke om putene...?
Bordet kan legges ned, og man får en seng på ca 135 x 204 cm.
Legg også merke til "sminkespeilet" med varmt og kaldtvann til vasken. Romslig skap under med gode hyller.
Forpiggen har slik liggesalong. Passer 2-3 barn. Samt at det kan ligge et barn oppå hyllen foran. Der lå min bror til han var i alle fall 3 år. Toalett inn til venstre. På høyre siden er det hengeskap og hylleløsning.
Toalettrommet er praktisk med gode hylleplasser, godt skap og også dusj. (Tepper på gulver er løst, og under der der det et sluk.) Legg merke til den fancy orange dopapirholderen. Rett og slett ikke pen, og helt lik den jeg hadde i vår tidligere Nidelv 24...
Mer kommer, men nå er det sengetid :-)