Grand Banks jr
Solcellepanel:
Kjøleskapet på strøm, samt jeg har en haugammel Eber som garantert kommer til å brukes. Spesielt kona liker en grei temperatur. Det vil også lades diverse duppeditter for hele familien. Dermed kommer det til å gå litt strøm. Det hadde vært kjekt å slippe landstrøm ved brygga men være "selvforsynt".
Jeg husker gleden over å alltid ha nok strøm da min far investerte i et solcellepanel på båten i min ungdom (20+ år siden). Dermed tenker jeg det kan være et smart valg å gjøre først som sist.
Jeg har plass til 2 paneler på drøyt 80 x 50 cm på dekket foran. Kan finmåle, men det var grovmålingen jeg tok i dag. Panelene må være bøyelige, og tåle å bli tråkket på. Det er jo ikke akkurat sti over dekket der, men jeg har tre aktive barn så litt tråkking må vi ta høyde for...
Jeg har to batteribanker: Forbruk og start.
Bruker man å lade begge? Jeg ser at det finnes regulatorer som kan ha ett solcellepanel og lade to ulike batteribanker. Dette kan også settes opp slik at det prioriterer den ene banken fremfor den andre inntil det første er toppladet.
Nå har jeg primært sett på sparelys.no , og dette panelet vil jo passe: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2016&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39
60W : 73 x 54 cm. 2 av dem vil tilsi 120W, og det burde vel holde?
Kan (og evt anbefales) det parallellkoples to solcellepanel inn på én regulator? (Har lest noe om at skygge på det ene panelet vil nesten fjerne effekten av nr to da, men jeg tenker at det primært må være med seriekopling?).
Hva anbefaler du meg, og hvorfor?
(Økonomi er en viktig del av dette. Men jeg vil ikke spare meg til fant.)