Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Atter et småprosjekt som er gjennomført: oppgradere dieselvarmer med uteluft

 

Jeg husker ikke hvem her som anbefalte det, men jeg har lyttet - og det er jeg glad for! :clap:

 

I fjor hadde jeg noen turer i regnvær og det var vanskelig å holde vinduene duggfrie. 

 

Så var det noen her som anbefalte å legge om dieselvarmer slik at den henter frisk uteluft i stedet for luft fra cockpit. Tanken er at uteluften, når den blir oppvarmet, blir tørrere. 

 

Så jeg plukket av deksel på utsiden som skjuler og beskytter motorluftinnsuget, og borret nytt hull på 85mm. 

 

Jeg brukte hullsag for fliser. Det fungerte topp:

 

20210626_105112.jpg.37154aa3177c52f7d29633330beafa3b.jpg

 

20210626_121747.jpg.25d93f4329e574944f7fff16278321a5.jpg

 

20210626_122113.jpg.3d0b02e47141bf412c05c220ed86689a.jpg

 

 

Det ble mye støv av det.20210626_122002.jpg.1398ad9053bea74ef13aa08aa7d86f93.jpg

 

På innsiden samlet jeg støvet med en gummimatte og en pose:

20210626_122501.jpg.1a5a76fc5e8c0efd141c1ccce4c513a0.jpg

 

I dag fikk jeg testet. Det er regnvær her og meldt torden, og i stad kom jeg til båten og det var 79% relativ luftfuktighet.

 

Etter en liten stund med dieselvarmer kjørt på litt under 1/2 effekt var det 67%

 

20210706_200926.jpg.38de8fc8604e61dbe74df4c89be2366d.jpg

 

Så luften BLIR tørrere. 

 

Dette var et vellykket og lite prosjekt i båten som jeg anbefaler andre å gjøre selv. :thumbsup:

 

Bonus er at jeg på varme dager kan kjøre viften dieselvarmeren for å hente frisk uteluft inn i kabinene. :yesnod:

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Atter et småprosjekt som er gjennomført: oppgradere dieselvarmer med uteluft

 

Jeg husker ikke hvem her som anbefalte det, men jeg har lyttet - og det er jeg glad for! :clap:

 

I fjor hadde jeg noen turer i regnvær og det var vanskelig å holde vinduene duggfrie. 

 

Så var det noen her som anbefalte å legge om dieselvarmer slik at den henter frisk uteluft i stedet for luft fra cockpit. Tanken er at uteluften, når den blir oppvarmet, blir tørrere. 

 

Så jeg plukket av deksel på utsiden som skjuler og beskytter motorluftinnsuget, og borret nytt hull på 85mm. 

 

Jeg brukte hullsag for fliser. Det fungerte topp:

 

20210626_105112.jpg.37154aa3177c52f7d29633330beafa3b.jpg

 

20210626_121747.jpg.25d93f4329e574944f7fff16278321a5.jpg

 

20210626_122113.jpg.3d0b02e47141bf412c05c220ed86689a.jpg

 

 

Det ble mye støv av det.20210626_122002.jpg.1398ad9053bea74ef13aa08aa7d86f93.jpg

 

På innsiden samlet jeg støvet med en gummimatte og en pose:

20210626_122501.jpg.1a5a76fc5e8c0efd141c1ccce4c513a0.jpg

 

I dag fikk jeg testet. Det er regnvær her og meldt torden, og i stad kom jeg til båten og det var 79% relativ luftfuktighet.

 

Etter en liten stund med dieselvarmer kjørt på litt under 1/2 effekt var det 68%

 

Så luften BLIR tørrere. 

 

Dette var et vellykket og lite prosjekt i båten som jeg anbefaler andre å gjøre selv. :thumbsup:

 

Bonus er at jeg på varme dager kan kjøre viften dieselvarmeren for å hente frisk uteluft inn i kabinene. :yesnod:



×
×
  • Create New...