Grand Banks jr Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 Hmm... Dette ser IKKE bra ut. Hentet hjem båt på fredag. Alt så greit ut da vi kjørte, og motor har oppført seg eksemplarisk. Umiddelbar start. Lite røyk. Responderer fint, og kjøler bra utenom når jeg drar den over ca 3200 o/min. Maks er 3500. Vi lå mest i 2-2500 o/min. Ved gjennomgang før kjøp var jeg muligens litt naiv. Snakket med selger og han nevnte noe om å etterfylle kjølevæske. Spesifiserte at dette var noe han gjorde etter å ha byttet alt da han synes det var litt grumsete. Han har nesten ikke brukt båten, og det var heller ikke noe jeg reagerte på. Tok gjennomgang av motoren nå, og stoppet ved sjekk av kjølevæsken. Den er hverken gul, rød eller blå. Den er blank, men tåkete. Nederst i tanken er den brun (rust?). Det er ekspansjonstanken jeg da mener. I bunnen på ekspansjonstanken: Smakte på det, og det smaker ikke salt. Men sterkt. Lukter nesten litt såpe. Er i alle fall ikke mye frost-egenskaper igjen i det der... Varmeveksleren var ny i 2006. Dvs innsatsen. Byttet hos verksted. Sylinder Service i Kr sand tror jeg det stod. Hva kan dette skyldes? Hvor bør jeg begynne å feilsøke? Hvordan bytter jeg lettest ut alt i kjølevæske-sløyfen? Stemmer det at det er platekjøler (A)? Kan dette skyldes en lekkasje mellom saltvannsdelen og ferskvannsdelen? Eller er det eksos og dermed lekkasje i toppakning? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 For å få en formening om hva dette vannet består av, har du litt i et glass og heller i litt grønnsåpe. Da vil du få et resultat lignende det på dette bildet. Fra venstre: sjøvann, så frostvæske og til høyre ferskvann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Takk @Lars H., jeg har raidet mors engangsglass og grønnsåpe. Er på vei til båten nå. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Et halvt fingerbøl med grønnsåpe i sjøen utenfor båten, gir et stort område med hvite klumper, det har jeg testet, men har ikke bilde av det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Fra det kulinariske hjørnet: Det smaker definitivt søtt og sterkt. Dermed vil jeg tro det er glykol, men sterkt forurenset. Prøvde grønnsåpe, men vannet er så brunt nå at der er vanskelig å si. Det virker bittelitt lysere i virkeligheten enn på bildet. Har overeksponert bildet med vilje for å prøve å vise hvordan det ser ut. Glass fra venstre er fra plastikktanken, og det fra høyre er fra påfyllingslokket i varmeveksler. Det var blankt helt øverst (det du så bilde av tidligere), men nå er det brunt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hadde det vært sjøvann, hadde du ikke vært i tvil, tøm prøveglassene (med grønnsåpe i) på sjøen, så vil du se en tydelig reaksjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Prøvde å helle litt grønnsåpe i vannet på utsiden. Morsom effekt. Tok så et glass med saltvann ved siden av de andre og helte i grønnsåpe. Skilte seg med én gang. Så da er det nok glykol. Det skiller seg nemlig ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hva nå? Hvordan feilsøke? Er det best å drenere ut mesteparten, helle i ny kjølevæske og ta en tur? Følge med på misfarging og tap av kjølevæske? Hvordan drenerer jeg motoren best? Og er det bare å helle på i påfyllingslokket i kjøleren? Hvor mye glykol til TMD40 A (regner med at dette er platekjøleren)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 TIl info ser oljen fin ut. Ingen vann i den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Først bør du vel skaffe deg en manual/bruksanvisning på motoren, eks. noe slikt som her: http://boatdiesel.com/Engines/Volvo/Volvo.cfm Dernest se hvilken type kjøler du har. Ut fra det jeg kan se på bildene er kjølevæsken 'gammel møkk'. Det vil si årevis med utvannet frostvæske. Så kjølesystemet bør renses og flushes som aktivitet nr. 1. Dernest bør du kanskje trykkteste ved å sette trykk på ferskvannsiden. Tror også du vil finne mye informasjon ved å søke her på forumet. Ut fra det du skriver, kan det virke som om selger har vært noe 'treg/ tilbakeholden' med informasjonen. Trolig vet han mye mer om tilstanden enn han har gitt opplysning om. Kanskje du bør ta kontakt med vedkommende før du gjør noe mer. Det kan fort løpe på noen tusenlapper om du må begynne å kjøpe deler, ha motoren på verksted osv. Redigert 30.Juli.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Jeg tror selger ikke har forsøkt å lure her. Han virker veldig tillitsvekkende. Han har også brukt profesjonelle til å montere utstyr og gjøre det han har ment måtte gjøres. Skal aldri si aldri, men per nå tror jeg ikke det. Jeg skal også treffe han til uken. Selger sa at han selv har byttet kjølevæsken. Fordi den var skitten. Men jeg har kjørt båten lengre og hardere på fredagen enn han selv har gjort de 3 årene han har hatt båten. Han har stort sett tøffet rundt inn i Eidangerfjorden i 5-6 knop. Jeg kjørte maskinen hardere enn det, ca 6 timer i 2000-2500 o/ min - samt 3 timer i ca 2000 o/ min. I hard sjø med mye vugging. Var egentlig mest på vakt for dieselproblemer pga evt skitten tank. Har hatt driftsstans pga dieseldyr i annen båt jeg har kjøpt... Prøver meg på en delkonklusjon: Tror også jeg må flushe systemet og kjøre en systemrens. Deretter fylle på nytt, sette klare avmerkinger på nivå, og ta testkjøring. Først etter det kan jeg vite om maskinen "bruker" kjølevæske, og om den blir skitten igjen. Får komme meg hjem og finne manualen. Dersom noen har fremgangsmåten for Flushing så vil jeg gjerne få den! :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 @Lars H., helte glassene i sjøen og der ble de melkete med en gang. Ingen tegn før de ble helt i saltvann. Så da er det altså ikke saltvann i kjølevæsken i alle fall. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hei Eg kjenner ikkje din motor, men generelt er knepet å tappa av så mykje kjøleveska som mogeleg. Du får vanskeleg ut alt. Etterfyll med ferskvatn, køyr motoren ei stund, tapp av vatn, etterfyll med vatn. Det er ein føremon å gjera dette fleire ganger. Til sist etterfyller du med frostvæska av rett kvalitet. Som nemnt får du neppe ut all kjølevæska. Difor er det lurt å fylla på ei blanding som toler meir frost enn kva du eigentleg ønskjer. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hva slags kjølevæske skal jeg helle på? Vanlig blå? Det er vel den som er mest glad i å bli blandet med andre evt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Kan jeg bruke radiatorrens i ferskvannssløyfen for å rense denne? F.eks: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Radiatorrenser-2000017083/ Jeg fant denne tråden: Her er en blanding av svar for ferskvanns- og saltvannsløyfene. Prøver å lese meg opp på dette og velge rette remedier. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Fant forklarende tegninger i manualen som ble lastet ned fra VP. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Fant spesifikasjoner for kjølesystemet. Er jo en TMD40A, og da stemmer det vel med 21 liter? (1 dm3 = 1 liter) Det forklarer hvorfor det er så mye rusk i systemet, da forrige eier kun fikk ut 9 liter da han prøvde. Da er det jo 12 liter igjen... Flushing blir nok det beste. Bør jeg da fjerne termostat og fjerne impeller og bare pumpe igjennom rent vann inntil det kommer rent vann ut? Kan jo bare bruke en (ren) lensepumpe i en bøtte vann og pumpe igjennom? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boble65 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Du skal pumpe vann og rense ferskvannsiden så du trenger ikke ta ut impeller da den er til sjøvannsiden. Kjør en skikkelig rens og fyll på med 50/50 kjøleveske/vann. Fyll til akkurat over toppen/plata over termostatene. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Så bare termostat? Hva skal jeg bruke til å rense kjølevæske-delen med? Jeg tenker først å kjøre igjennom rent vann til det bare kommer rent vann. Deretter kanskje ha på en rens av noe slag, som gjerne bare kan pumpes i loop en stund. Kanskje noen timer? Har lest om sitronsyre og andre syrer, samt radiatorrens (fosfatsyre?), men usikker på hvordan dette skal løses og med hva. Vil veldig gjerne ha tips! Skal jeg skylle med eller mot normal vannflyt-retning? Deretter skylle igjennom med rent vann igjen, og til slutt fylle 50/50 kjølevæske. Høres dette greit ut? Redigert 30.Juli.2017 av Grand Banks jr Stavefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boble65 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ligger vel noen tråder her med rens av kjølesystem vil jeg tro? en kan vel kjøre rens av sjøvannsiden og. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Den beste jeg fant var fra 2004, og med mange ideer og tips. Flere delte sine erfaringer. Var folk som spurte om det var skadelig for motor etc men ingen konkrete svar jeg la merke til. Vurderte om jeg skulle vekke tråden til live igjen. Er jo veldig aktuelt for mange. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
spk Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Jeg har renset samme motor med Systemrens fra Maritim. Det fungerte fint, jeg lot rensevæsken stå i motoren til neste dag - etter at jeg hadde latt motoren gå på tomgang en times tid.Tok ut begge termostatene først. Drenering av systemet går greit ved å koble av slangen som går inn i bunn på ekspansjonstank. Tøm ut og fyll opp med ferskvann og kjør motoren en stund. Tøm på nytt og gjenta til du får rimelig klart vann i ekspansjonstanken. Kjøp original Volvo kjølevæske konsentrat så får du rett type. Den er grønn.. når du fyller systemet følg anvisning i manualen. Det skal ikke stå væske under radiatorlokket! Det er max merket på ekspansjonstanken du skal fylle til. Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 21 liter er korrekt mengde. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Skal jeg fylle på i ekspansjonstanken eller i lokket på veksleren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boble65 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Du har avtapping på motor. Nr 2 5 og 6 på bilde. Fyll på veske på varmeveksler til over termostatene. Vil tro det går litt mer veske vist du har varmeapparat og varmtvannstank i tillegg på motor. Er vel derfor du også har ekspansjonstank slik at når vesken blir varm så stiger den opp i ekspansjonstanken istedenfor og fylle varmeveksler med resultat at det lekker ut lokket. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.