Jump to content

AU! - VP TMD40 med saltvann eller eksos i kjølevæskesløyfen?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Ja, har VV tank. Må vel ta høyde for litt mer kjølevæske da.

Vedr at væsken utvider seg når varm: 

Det er derfor jeg ikke helt forstod det med å fylle ekspansjonstanken til maks. Skal vel fylle i varmeveksler til rett over platene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har søkt en del og funnet at det anbefales frostvæske av betegnelse G48 på VP motorer. Ser at Maritim har slik væske til ca 250 kr / 3 kg. Stemmer det at 3 kg er omtrent 3 liter? Altså at jeg trenger ca 3,5 kanne i mitt kjølesystem? (Blandes 50/50 med vann?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Ja, har VV tank. Må vel ta høyde for litt mer kjølevæske da.

Vedr at væsken utvider seg når varm: 

Det er derfor jeg ikke helt forstod det med å fylle ekspansjonstanken til maks. Skal vel fylle i varmeveksler til rett over platene?

Dårlig forklaring der fra min side, beklager det.  Du skal fylle i varmeveksler.  Etter noen liter ser du at det kommer kjølevæske opp i ekspansjonstanken.  Du skal fortsette å fylle til væskenivået kommer opp til maks merket på ekspansjonstanken. Da er det  ikke fullt i varmeveksleren, men nivået i systemet er korrekt.

Kjølevæske konsentrat er litt tyngre enn vann og noen sier at 50/50 blandingen skal være basert på vekt og ikke volum.  Jeg har ikke vært så nøyaktig med det, har blandet 1 liter konsentrat med 1 liter vann og har dermed hatt litt sterkere blanding på mine motorer.  Det har fungert fint. 

Har tenkt på hvordan jeg skal ordne dette rent praktisk. Er jo faktisk 21+ liter med kjølevæske som skal ut...

Tenker å ga turen til Biltema i morgen for å kjøpe noen 20 liters plastkanner og en ny lensepumpe (må ha en ny en uansett). Kjølevæsken skal vel leveres som spesialavfall og ikke tømmes i sjøen?

Har vannpost rett foran bauen på båten i havna, så skyllevann kan jeg hente derfra. 

Tenker derfor å tømme ut mest mulig av systemet først. Dette er jo brunt kjølevann. Deretter flushe med rent vann (skal jeg da skylle MED eller MOT normal vannretning i motoren, mtp evt rustflak etc?) til det kommer kun rent vann.

(Tenker å bruke en ren lensepumpe til å dytte vann gjennom motoren.)

Deretter tilsette SystemRens. Regner med at den har bedre effekt dersom den kan "konsentrere" seg om det gjenværende skitne?

Skal jeg ha termostat på plass da, eller ikke? Motoren skal startes og kjøres varm, deretter skal den stå i to dager med SystemRens.

Til slutt blir det å skylle ut all SystemRens og skylle med rent vann. Tømme, og fylle på G48 frostvæske 50/50 med vann. (Bør jeg kjøpe batterivann, eller er vannet i springen her hjemme godt nok? )

Er vann med SystemRens også spesialavfall, eller er det biologisk nedbrytbart?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Skal den opp i driftstemperatur med andre ord? Termostaten åpner ved ca 72 grader (det er nok også grunnen til at disse motorene har litt lav driftstemperatur når de bare ligger på 2000 o/min. Har lest flere som undrer seg over dette, og forklaringen er nok grei.)

Når jeg bytter kjøleveske samlet jeg opp den gamle og bruker den ved neste vinterkonservering. Om du er i tvil hvilken frosbeskyttende egenskaper den gamle kjølevesken har kan du måle frysepunktet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Nei det der så ikke noe særlig ut. 

Men neste gang når du bytter kjøleveske etter vedlikeholdsplanen (jeg bytter ettet tre år) har du mye frostbeskyttelse igjen og kan gjenbruke ved vinterkonservering. ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Flott. Har handlet inn dunker, lensepumpe, trakter etc også i dag. Så i dag eller morgen flusher jeg ut gammel dritt.

Tenker å gjøre følgende:

- Drenere ut eksisterende væske

- Ta ut termostater

- Flushe med rent vann til det kun er rent vann som kommer ut.

- Fylle på 4 flasker med SystemRens (skal ha 15-20% konsentrasjon. Jeg har ca 23 liter kjølevæske. )

- Kjøre motor et par timer (?) med SystemRens inni. Leste et sted at man gjerne kan ta noen turer. 

- SystemRens skal virke i to døgn.

- Drenere ut

- Flushe med rent vann

- Flylle på 50/50 G48 frostvæske

Priser:

Kostet ca 230 for 4 liter G48 konsentrat av grønn type på Maritim. Kjøpte 3 stk. 

SystemRens koster 189/ flaske hos Maritim, og 179 hos KSH Arendal.Kjøpte 3, men må strengt tatt ha 4. :-)

@Ingar, Hvis den lekker burde det vært salt i kjølevæsken, ikke sant? Eller er det for lite til at testen med grønnsåpe vil fungere?

Kan jeg tømme ut det brune vannet, og bare hive på rent vann med oppmaskinmiddel? Hvor mye Sun skal oppi der?

TEORIEN er enkel. Men hvor kan jeg faktisk kople meg på kjølevannssløyfen?

Jeg finner ingen steder å kople på vannslange utenom på slangen som går til varmtvannstanken. Alt annet er rør eller lukket system. Bortsett fra slangen som går til ekspansjonstanken.

Jeg synes ikke  du trenger å ta ekstra arbeidet med å spyle gjennom motoren med lensepumpe.  Når du hentet båten kjørte du flere timer med normalt turtall og belastning.  At motoren ikke ble overopphetet i løpet av denne turen tyder på at kjølesystemet totalt sett klarer å lede bort nok varme.  Det kan ikke være fullt av forkalkninger og rustflak og "gjengrodd".  Du vil ha god effekt av å drenere ut så mye av den gamle væsken du får ut (fra slangen i bunn av ekspansjonstanken), fylle på rent vann og kjøre motoren en liten stund for å spyle fram mer rustvann - drenere og helle på systemrens blandingen.  

Redigert av spk (see edit history)

Ja, kjørte motoren rundt 9 timer. Mesteparten på ca 2000-2700 o/min.

Hvis jeg smeller den opp i 3500 o/min (absolutt maks) så stiger temp til 100 grader i løpet av ca 1 minutt. Har da tatt den ned på ca 2700 og den kjøler seg ned igjen. Så litt nedsatt kjøling har den. 

Jeg så nettopp på slangen under ekspansjonstanken. Den ser jo ut til å være et av de nederste stedene å drenere fra. Prøver det jeg. :-)

Oppvaskmiddel, er det noe jeg bør teste nå, eller er det vanskelig å skylle ut igjen?

Hvis du kobler fra slangene som går inn på varmtvannstanken så kan du koble lensepumpen på disse.  Som et alternativ kan du koble vannslangen på brygga til den ene slangen og lede den andre slangen ned i et spann.  Kjør på med godt trykk og du har spylt ut alt få kort tid.  (Jeg har ikke gjort det på denne motoren, men på en liten Volvo Penta).  Du må ta ut termostatene først.

Sitat

Hvis du kobler fra slangene som går inn på varmtvannstanken så kan du koble lensepumpen på disse.

@spk, den ene slangen sitter under reimene i forkant av motoren. Dermed blir det mye jobb å få dette løs.

Men jeg tittet nærmere på motorens oppsett. For meg ser det ut som at termostatene sitter og bokkerer vannet fra å komme ned til vannpumpen. Dermed må jeg vel la termostatene sitte i for å kunne reversere vannflommen?

Ser to lette løsninger:

Løsning 1:

Lurer på om det kan være smart å rett og slett kople vannslangen (fra brygga)  inn på slangen som går fra bunnen av ekspansjonstanken, og bare skru opp lokket på termostathuset. (og lar termostatene sitte)

Da dytter jeg riktignok vannet "riktig" vei i kjølesystemet og ut lokket i termostathuset. Termostatene vil hindre vannet i å gå hele kjølesirkelen, og det vil kun være vannet mellom termostatene og vannpumpen som ikke blir byttet. Dette er hvis jeg har tenkt riktig da... :-)

Løsning 2: 

Alternativt er å skru av lokket på termostathuset, stikke lange nedi der og tette med en klut. Samt løsne slange nederst på ekspansjonstanken. La termostatene sitte. Da vil vannet dyttes i "revers" helt til vannpumpe og ut til ekspansjonstank-slangen. 

Innspill?

5980dfef85c32_Skjermbilde2017-07-30kl_18_20_41.png.3c1a6023c39c62e99f968982ab2d73d1.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...