Jump to content

AU! - VP TMD40 med saltvann eller eksos i kjølevæskesløyfen?

Grand Banks jr

Recommended Posts

@boble65, jepp. Jeg har sett den. Dvs den sitter egentlig under kjølingen til eksosen. Men den er ikke en normal bolt. Det er en type skrue med en metallstang igjennom. Fikk ikke rikket den med håndmakt, og virker for spinkel til å bruke tang. Noen idé om hvordan denne kan åpnes?

Ved å spyle igjennom slik som jeg nevner over så trenger jeg egentlig ikke å åpne denne avtappingen. Hva tenker du? Jeg tar imot alle innspill. Har ikke gjort dette på annet enn små bilmotorer før. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

I dag har jeg og guttungen tappet ut, og deretter spylt ut kjølesystemet. Brukte havnas hageslange og skylte, og skylte og skylte. Kom til slutt ut rent vann. Fortsatte da og skylte noen minutter til.

I perioder var det nesten svart vann som kom ut. 

Nå koser motoren seg med maskinoppvaskmiddel i rent vann. Tar meg en liten forsiktig tur etter tordenværet. Så får den stå til i morgen tidlig da jeg skal skylle ut dette også, og deretter rent vann igjen. Tømme og på med SystemRens.

Har forstått det slik at jeg kan bruke båten til småturer mens SystemRens står på. Stemmer det?

på Søndag skyller jeg ut SystemRens og kjører en liten runde med rent vann igjen, før det er på med grønn G48.

Høres dette bra ut?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det virker til å være en endring med SystemRens. Bruksanvisningen er endret fra det jeg har lest før. Før var det 10-15% blanding, nå er det 15-20%. Nå står det også på flasken at man godt kan kjøre noen turer. Tok ikke bilde av etikett, men skal sjekke. 

Er det en fordel å bruke slik tilsetning til frostvæsken som "smører vannpumpen"?

Nå ser det meget bedre ut.

Etter runden med maskinoppvaskmiddel så skylte jeg motoren grundig og lenge. Fikk til slutt av lokket til termostathuset og sett inni der. Lå et lag med brun skit. Ville ikke spyles bort, men gnikker det greit av med hendene. Termostatene var også innsauset i dette.

Har dessverre ingen bilder av dette. 

Jeg skylte med rent vann så lenge det kom litt skittent vann ut.

Tips:

Jeg koplet av varmtvannstanken og skylte igjennom varmesløyfen der også. Der var det mye dritt.

Oppdaget også at slangen til vv var sprø i enden. Falt av gummibiter... De er farlige å ha i kjølesystemet. Kappet av 10 cm av denne, og der var slangen mye bedre. Dvs "frisk gummi.  Monterte på. Når båten skal opp til høsten vil jeg uansett bytte alle slanger utenom den som går til eksosen. 

Hadde på SystemRens (4 flasker) på motoren på fredag. Dvs ca 18,1% , som er midt mellom de anbefalte 15-20% som står på flaskene. Gjorde det alene. Med vinylhansker og vannslange rett ved siden. Ikke moro med etsende på feil sted. Ville av samme grunn ikke ha med meg guttungen.

Det står at det bør stå på i 2 dager, og at man gjerne kan kjøre "noen turer". Vi har gjort dette i solsteiken. To flotte lange turer i hyggefart.

IMG_8854.JPG.df94715a25519d36d1ccf32518f37474.JPG

I dag tok jeg på meg vinylhansker og drenerte motoren. Det som kom ut minnet om rent vann med aske i seg. Har ikke bilder av det. Var mer opptatt av å få vannet ut på rett sted enn å ta bilder.

Men resultatet ser bra ut. Her er bilde av en av termostatene. Den var skitten da jeg sist så den. Her har jeg IKKE spylt den eller gnikket. Bare tatt den ut.

Først før jeg tok dem opp:

IMG_8845.JPG.f456a2a85cccb9edb7016caa95471940.JPG

(det er kun på innsiden av pakningen vannet går. )

IMG_8846.JPG.3c934abb8ba3cebc681d869427ae9d48.JPG

Ser nesten ny ut.

Her fra inni termostathuset. Stakk linsen så langt ned jeg kunne. Utløpet på høyre side er til varmtvannet. Rett ned er til sirkulasjonspumpen. Her var det et brunt "slamlag" før jeg hev i SystemRens. Nå er det rent. :-)

IMG_8853.JPG.ceedd4dd808510aace1ec9403e377b1d.JPG

Oppi ekspansjonstanken var det skikkelig skittent. Selv etter mye skylling og maskinoppvaskmiddel var det mye slam der. Tørket. Jeg gnikket vekk det jeg kunne med oppvaskbørste, men det hjalp bare litt.

Etter to dager og to turer med SystemRens ser det slik ut:

IMG_8848.JPG.b7cddfe61f3d7156d232748db7b4d070.JPG

Litt vanskelig å fange det på kameraet, men dette er altså helt rent. Det brune du ser er falmet plastikk. Dvs helt nederst kan du se bittelitt sementering i bunnen. Dette ble jeg overrasket av å se. 

Akkurat nå kjører motoren med helt rent vann igjen, før jeg tapper ut og sjekker at det er rent. 

Til slutt skal jeg ha på G48 grønn kjølevæske. :-)

Dårlige nyheter: Lekkasje.

Regner med at det oppstod pga SystemRensen. Kom etter masse gjennomskylling i dag. 

Fikk en følelse av at noe ikke stemmer. Tittet nøye etter og fant at det rant bittelitt vann fra et sted jeg ikke har jobbet.

Fjernet litt rusk med fingeren og det kom litt mer. 

Startet så opp maskinen og tittet igjen. Bildet er tatt ved ca 1200 o/ min.

dette er bakerst på motor, rett over gir. Det er ferskvann.

Er det en pakning her som bør byttes? Eller hvor alvorlig er dette?

Er glad det skjedde i hjemmehavnen... :-0

IMG_8862.JPG.b9bee47a4c4dc4d31b3d8dfe55d19b7c.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...